0

شاه انگبین زنبور عسل و اثرات درمانی آن (ژله رویال)

شاه انگبین زنبور عسل و اثرات درمانی آن

ژله ی رویال نوعی از ترشحات غدد زنبور عسل است که به رشد زنبور داران بالغ یا جوان کمک می کند. این ماده به وسیله غده های زیر حلقی موجود در سر زنبورهای کارگر (پرستار) ترشح شده و برای تغذیه ی زنبورهای جوان تا زمانی که رشد آنها به مرحله مورد نظر برسد مورد استفاده قرار می گیرد. تمامی زنبورهای کارگر فقط به مدت ۲ تا ۳ روز اول با ژله ی رویال تغذیه می شود، تنها تفاوت آنها غذای دوره لاروی است که در آینده باعث برتری ملکه نسبت به دیگر زنبورها خواهد شد. در این پست به بررسی و معرفی شاه انگبین زنبور عسل و اثرات درمانی آن می پردازیم.

شاه انگبین (ژله رویال)

تغذیه لارو با مواد مترشحه خیلی مغذی نشانه ای از پیشرفت ویژه ی جانداران بسیار تکامل یافته نظیر پستانداران است.زنبورها به مواد مورد نیاز برای سوخت و ساز انرژی، انعطاف پذیری و ایجاد سیستم ایمنی تغذیه می گردند.

سلسله مراتب اجتماعی در کلنی های زنبور عسل امکان تولید غذاهای مغذی را فراهم آورده است. ترکیب ژله­ی رویال که برای تغذیه لارو و نوزادان طی نخستین روزهای تولد بکار می رود با آنچه برای تغذیه لاروهای مسن تر مورد استفاده قرار می گیرد، متفاوت است. ترکیب ژلهی رویال به نژاد، اختصاصات انفرادی هر کلنی و همچنین شرایط آب و هوایی بستگی دارد.

تکنولوژی استخراج

در گذشته ژله ی رویال فقط از ۱۰ تا ۲۰ سلول ملکه ای که در زمان بچه دهی کلنی­ها توسط زنبورها ساخته می شد استخراج می گردید. قاب های حاوی لاروهای منتقل شده در جمعیت های مخصوص پرورش قرار داده می شوند. اغلب از کلنی­های واسطه موسوم به کلنی­های شروع کننده برای کمک به این فرایند استفاده می گردد. پذیرش لارو به عنوان ملکه (۶۰ تا ۷۰ درصد) به تجربه زنبوردار و تجربه فیزیولوژیک کلنی بستگی دارد. بعد از سه روز قب­های مخصوص خارج و ژله ی آنها را از سلول های ساخته شده درون فنجانک­ها تخلیه می کنند. هر سلول ملکه حاوی ۲۵ تا ۳۰ میلی گرم ژله ی رویال است. تولید ژله ی رویال فراینده ی بسیار پیچیده و مشکل است اما با توجه به ارزش بالای آن مقرون به صرفه است.

ترکیب شیمیایی ژله ی رویال

ژله­ی رویال حاوی آب، چربی­ها، پروتئین ها، کربوهیدرات ها، مواد معدنی و ویتامین ها است.

حداکثر میزان حداقل میزان ترکیب
70

45

52

19

3

57

17

18

5/3

2

رطوبت

پروتئین

قند

چربی

خاکستر

لرکر و همکاران 1984، 1992

جدول ترکیبات ژله ی رویال به ازای درصد وزن خشک به جز رطوبت ترکیب چربی­های موجود در ژله ی رویال منحصر به فرد است و مشابه ندارد. ۸۰ تا ۹۰ درصد از آن شامل اسیدهای چرب با زنجیره ای کوتاه (با ۱۰-۸ اتم کربن) هیدروکسیل و دی کربوکسیلیک است.

کل اثرات بیولوژیک مختلف ژله ی رویال به طور عمده توسط این ترکیبات تعیین می گردد.مواد نیتروژن دار بطور عمده 9/79 درصد از اجزای پروتئین ها هستند و اسیدهای آمینه آزاد (پرالین، اکسی پرولين، لایزین) به میزان 3/2 درصد (تاكناکا ۱۹۸۷-۱۹۸۴) می باشد. ژله ی رویال غنی از اسیدهای آمینه است. ۲۹ تا از آنها شامل کلیه­ی اسید آمینه های ضروری است.عمده ی آنزیم های ژله ی رویال گلوکز اکسیداز فسفاتاز و کولین استراز است.ژله­ی رویال ترکیباتی مشابه ترکیباتی مشابه شهد و عسل دارد. ژله ی رویال حاوی مواد معدنی نظیر پتاسیم، کلسیم، سدیم، روی، آهن، مس، دیگر موارد است. مقدار پتاسیم ژله ی رویال قابل توجه است.

بعلاوه ژله ی رویال حاوی ماده ای شبیه انسولین، مواد با زنجیره ی بسته (حلقوی) مانند بیوپترین، نئوپترین، استیل کولین و اسید گلوکونیک است. فرضیهی وجود مقادیر بالای ویتامین های قابل حل در چربی مانند ویتامین­های D,K,E,Aدر ژله ی رویال به اثبات نرسیده است. این ماده حاوی مقدار اندکی تستوسترون (012/0 نانو گرم در گرم) است که در ماده خام ژله ی رویال پیدا می شود.

شاه انگبین زنبور عسل و اثرات درمانی آن

خصوصیات فیزیکی، شیمیایی، بویایی و چشایی

ژله ی رویال ماده همگن با حالت خمیری مایع و غليظ، رنگ آن سفید یا قهوه ای مایل به خاکستری است و هنگامی که در زیر نور لامپ یا خورشید قرار گیرد از آن نور آبی فلورسنت ملایمی بازتاب می یابد. چگالی آن حدود 1/1 گرم بر سانتی متر مکعب و قابل حل در آب میباشد. در محیط قلیایی حل می گردد و دارای طعم مخصوص ترش و شیرین و تند است.

فعالیت های درمانی

نتایج آزمایش های بیرون از بدن فعالیت های ضد باکتریایی ژله­ی رویال را نشان داده است. طی تحقیقی هاشیموتو نشان داد که تزریق درون صفاتی مقدار زیادی ژله ی رویال (سه گرم بر کیلوگرم وزن) به موش خانگی یا موش صحرایی هیچگونه اثر سمی روی آنها بوجود نمی آورد. ژله ی رویال همچنین دارای اثر آشکار آنتی اکسیدان است. این ماده پراکسیداسیون چربی را کاهش می­دهد بنابر این اثر کاستن میزان چربی خون و طبیعی کردن ترکیبات چربی خون دارد. این فرایندها خطر بروز آترواسکاروز، فشار خون اولیه و سکته را کاهش می­دهد. ژله ی رویال به گشاد کردن رگ­های خونی کوچک و بنابراین متعادل کردن گردش خون مویرگی در بافت­های عضله قلب و دیگر بافت ها کمک می کند.

ژله ی رویال نوعی ماده سازش دهنده شناخته شده است. این ماده سطح تحمل فشارهای روحی و جسمی را افزایش می دهد و همچنین باعث تحریک فعالیت سیستم هیپوفیز – آدرنال و سبب ایجاد اثرات ضد میکروبی، ترمیمی و تعدیل سیستم ایمنی می گردد. ژله ی رویال یکی از فراورده های منحصر به فرد زنبور است که سبب اختلاف رشد بین زنبورهای کارگر و مالکه می گردد.

این ماده حاوی ۴۰۰ ترکیب است که می توان با موفقیت از آنها برای عادی سازی فعالیت های بدن انسان استفاده کرد. مشخص شده است که ترکیبات ژله ی رویال دارای ارزش غذایی و درمانی بالا و پیشگیری کننده است. استفاده موفقیت آمیز از آن به عنوان رویکردی مکمل در پزشکی پیدا شود.

میزان توصیه شده

نیم تا یک قاشق چایخوری به شکل زیر زبانی قبل از صبحانه و ناهار به مدت یک تا دو ماه.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت

گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج