0

ضوابط صدور پروانه تأسیس واحدهای تکثیر و پرورش سگ

در کشور ما بر اساس قوانین موجود از طریق اخذ مجوزهای مخصوص و دریافت پروانه می توان مراکز پرورش سگ ایجاد نموده و از این طریق بانگهداری این حیوان باوفا به شکل صنعتی و صحیح با مدیریت و برنامه کامل و دقیق و با تولید توله های اصیل، خالص و مناسب با توجه به روند روزافزون تقاضا جهت نگهداری این حیوان و ارائه به متقاضیان به تولید، حفظ و نگهداری نژادهای مختلف همت گماشته و ایجاد شغل نمود. بنابراین به نظر می رسد ایجاد مراکز پرورش سگ در حال حاضر در کشور ضروری باشد و روش کار بدین صورت است که در ابتدا از طریق درخواست از سازمان مربوطه و پذیرش آن در کمیسیون استانی صدور پروانه که در مراکز استان تشکیل می گردد با جمع آوری و ارائه مدارک لازم و زمین مناسب که مشخصات آن از طریق سازمان مربوطه اعلام می شود پس از بازدید کارشناسان از زمین ارائه شده و اعلام نظر موافق، توسط متقاضی صدور پروانه، طرح ایجاد مرکز همراه با نقشه لازم تهیه و ارائه می شود که پس از بررسی طرح و تأیید آن پروانه لازم صادر می گردد. دراین پست ضوابط صدور پروانه تأسیس واحدهای تکثیر و پرورش سگ را بررسی میکنیم.

مراکز تکثیر و پرورش و تربیت سگ

ضوابط صدور پروانه تأسیس واحدهای تکثیر و پرورش سگ

براساس قوانین موجود حداقل ظرفیت مراکز پرورش سگ ۱۵ و حداکثر ۵۰ قلاده سگ مادر است بنابراین اخذ مجوز برای ظرفیت های بیشتر منوط به کسب موافقت از کمیسیون مرکزی صدور پروانه است. در این مراکز ترکیب گله با نگهداری توله های یک دوره زایش به نسبت تقریبی 7/15 % مادر، 3/5 % پدر (مجموعاً ۲۱ درصد) و ۷۹٪ توله است.

نقشه و جایگاه لازم جهت نگهداری به شکلی است که برای هر قلاده سگ مادر و پدر ۶ مترمربع فضای سرپوشیده و ۲۰ مترمربع فضای باز به عنوان گردشگاه در نظر گرفته می شود.

همچنین به ازای هر قلاده توله موجود در گله 5/1 متر مربع فضای سرپوشیده و ۵ متر مربع فضای باز محاسبه می گردد.

مساحت کل زمین لازم طرح پرورش سگ الزاماً می بایست دو برابر مساحت زیربنای ساختمانی باشد و جهت ایجاد محل آموزش و تربیت سگ ها و توله ها طبق قانون همراه با سایر تأسیسات ده هزار متر مربع زمین مورد نیاز است که می بایست به کمیسیون صدور پروانه ارائه گردد.

رعایت فواصل مراکز پرورش سگ از یکدیگر و از حریم شهرها، روستاها، مراکز دامداری، کارخانجات، مراکز تحقیقاتی، جاده ها و خیابان­ها، فرودگاه، دریا یا رودخانه و ….. الزامی است و براساس جداول مربوطه مشخص می گردد.

ضوابط پروانه پرورش سگ

نحوة بهره برداری از مراکز پرورش سگ در پروانه مورد نظر به صورت سگ گله، پلیس، شکاری، نگهبان و غیر مشخص عنوان می شود که در خصوص مورد اخیر منظور نگهداری توام نژادها است. از آنجایی که براساس ضوابط و مقررات، دریافت چند پروانه ساخت و نگهداری دام در صورت وجود شرایط لازم بلامانع است و با توجه به نوع غذای سگ می توان همراه با تقاضای صدور پروانه مرکز پرورش سگ تقاضای تأسیس یک واحد پرورش حیوانات پوستی مانند نوتریا نموده و در جوار مراکز پرورش سگ آن را بنا نمود تا از این طریق ضمن تهیه پوست از این حیوان از گوشت بدن آن به منظور تغذیه سگ ها و توله ها استفاده کرد. در هر حال از آن جایی که طبق تعریف، دامداری صنعتی به معنی نگهداری و پرورش یک نوع دام براساس شیوه های متداول و پیشرفته علم دامپروری و با رعایت اصول تغذیه، بهداشت، اصلاح نژاد و مدیریت با به کارگیری بهترین روش­های مربوطه است لازم است در ایجاد این قبیل مراکز کوشش بیشتری شود تا بهترین مراکز تولید، تکثیر و پرورش این حیوان و بهترین مراکز تهیه و عرضة سگ مشخص گردد تا متقاضیان نگهداری سگ بدانند که حیوان مورد علاقة خود را از کجا تهیه نمایند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج