0

غذای توله سگ و روش غذا دهی به آن

میزان غذای توله سگ - روش غذا دهی توله سگ

اگر مادر شیردهی انجام ندهد، توله ها بطور یکنواخت در حال ایجاد سرو صدا (شبیه گریه) هستند و این حالت حتی زمانی که مادر در کنار آنها است ادامه دارد. توله ها شروع به ضعیف شدن کرده و حالتی گیج دارند و از مادر فاصله گرفته و در جستجوی غذا هستند.  در این مطلب به غذای توله سگ ، شیردهی توله سگ ، میزان غذای توله سگ و روش غذا دهی توله سگ ها را بررسی می کنیم.

کمک های اولیه برای توله های تازه متولد شده

هدف از انجام این کار تغذیه توله سگ هایی است که مادر آنها به علت بیماری و یا سایر علت ها، توانایی تولید شیر جهت تغذیه فرزندانش را ندارد. شما باید این کار را تا ۴ الی ۵ هفته ادامه دهید.

وسایل شیردهی:

  1.  یک سرنگ ۱۰ یا ۲۰ میلی لیتری
  2.  کاتتر تغذیه نوزادان یا لوله پلاستیکی قابل انعطاف (می توان از لوله ست سرم استفاده کرد). شما می­توانید این وسیله را از دامپزشکتان، داروخانه های دامپزشکی، داروخانه های انسانی و بیمارستان ها تهیه کنید.

نوع غذا:

1- امروزه شیر خشک برای سگ و گربه در پت شاپ ها یا داروخانه های دامپزشکی موجود است

۲- اگر قادر به تهیه شیر خشک نبودید، می توانید به طور موقت و با تایید دامپزشک از فرمول زیر برای تهیه غذا استفاده نمائید.

  •  یک فنجان شیر
  • ۳ عدد زرده تخم مرغ
  • ۱ قاشق غذا خوری روغن ذرت
  • ۲ قطره مولتی ویتامین کودکان

روش غذا دهی توله سگ

روش غذا دهی توله سگ شامل چندین مرحله می باشد:

  1.  لوله پلاستیکی را که تهیه کرده اید در ابتدا به اندازه مناسب در بیاورید. برای بدست آوردن مقیاس اندازه­ای که باید لوله را به داخل بدن توله هدایت کنید ابتدا از خارج از بدن توله، لوله را در کنار بینی توله گذاشته و در ادامه مسیر تا دو سوم از بدن توله آنرا ادامه دهید (معمولاً تا آخرین دنده قفسه سینه). این اندازه دقیقاً فاصله تا معده توله می باشد. لوله اضافه را قطع نمائید. لوله ای که اندازه کرده اید با یک چسب به نوک سرنگ بچسبانید.
  2.  غذایی که آماده کرده اید تا ۳۸ درجه سانتی گراد گرم نمائید (بیشتر از این درجه حرارت گرم نکنید.)
  3. سرنگ را با میزان مناسب از غذا پر کنید.
  4. سر توله را در دست گرفته و بالا بیاورید و کمی به سمت جلو بکشید. مقداری سطح لوله را با آب خیس کنید تا براحتی درون دهان حرکت کند. به آرامی لوله را درون دهان توله قرار دهید. به آرامی و بدون هر گونه فشار لوله را در دهان توله جلو ببرید تا اینکه توله آنرا ببلعد. لوله را تا اندازه مناسب داخل ببرید تا کاملاً داخل باشد. اگر لوله به راحتی داخل نمی رود یا توله شروع به مشکلات تنفسی کرد این کار را متوقف کرده و لوله را خارج کنید. چند لحظه صبر کرده و مجدداً این کار را انجام دهید.
  5. به آرامی کمی از غذا را به داخل لوله پمپ کنید. اگر یک مقدار مقاومت در حرکت غذا احساس کردید این کار را متوقف کرده و لوله را بیرون بکشید.
  6.  هر ۶ تا ۸ ساعت به توله غذا دهید
  7.  پس از هر بار غذا دادن به توله زیر دم در ناحیه مقعد را با یک پارچه مرطوب گرم کمی ماساژ دهید.این کار سبب می شود تا توله تحریک به دفع کردن شود.
  8. پس از هر بار مصرف سرنگ و لوله را با آب گرم به خوبی بشوئید.

میزان غذای توله سگ :

میزان غذای توله سگ به صورت اصولی باید حيوان معادل ده درصد وزن بدن غذای مخصوص توله مصرف کند. ولی اگر ترازو در اختیار ندارید از معیار تقریبی زیر می توانید استفاده کنید:

توله های ریز – ۶ تا ۸ میلی لیتر

توله های متوسط – ۱۰ تا ۱۲ میلی لیتر

توله ها بزرگ – ۱۴ تا ۱۶ میلی لیتر

یادآوری: هر ۶ تا ۸ ساعت باید به توله ها غذا دهید.

تذکر مهم در شیردهی توله سگ :

مراحل زیر برای توله های تازه متولد شده ای است که مادر از آنها به خوبی مراقبت نمی کند یا اعتنایی به آنها نمی کند. همیشه ابتدا به مادر فرصت بدهید تا اول خودش این کار را انجام دهد. در غیر این صورت شما دست بکار شوید.

  1. درون غشاء کیسه مانندی که توله تازه متولد شده در آن قرار دارد سوراخی ایجاد کنید و توله را از آن خارج نمائید.
  2.  بینی توله را با دستمال تمیزی که از قبل آماده کرده اید تمیز کنید.
  3. توله تازه متولد شده را در یک حوله در بین دستانتان قرار دهید بطوریکه سر توله به سمت انگشتان شما باشد.
  4.  به آرامی توله را با کمک حوله به مدت ۱۰ الی ۱۵ ثانیه ماساژ دهید تا با این کار او را تحریک به نفس کشیدن نمائید، مادر توله معمولاً این کار را با لیسیدن توله انجام می دهد.
  5.  اگر توله تازه متولد شده نفس نمی کشد دهان خود را بر روی دهان و بینی توله قرار داده و به آرامی و به مدت ۱ ثانیه در آن بدهید. برای ۲ ثانیه صبر کنید و دوباره برای یک ثانیه در دهان و بینی بدمید. این کار را (تنفس مصنوعی) تا زمانی که توله شروع به تنفس کند ادامه دهید. سپس توله را به نزد مادر برگردانده و اجازه دهید او بقیه کارها را انجام دهد.
  6.  با کمک یک نخ آغشته شده به مایع بتادین بند ناف را در فاصله ۲ سانتی متری از پوست بدن توله ببندید. ادامه نخ را ببرید به طوری که تنها گره نخ، بر روی ادامه بند ناف متصل به بدن توله باشد.
  7. بر روی گره باقی مانده مجدداً مقداری بتادین بریزید.
  8. توله ها را گرم نگهدارید. مهمترین علت مرگ توله های تازه متولد شده از دست دادن حرارت بدن می­باشد. اگر مادر در گرم نگهداشتن توله ها همکاری نمی کند می توانید جعبه های خالی شیر پاکتی یا آب میوه را از آب گرم (یه مقدار از ولرم گرم تر) پر کنید و آنها را در جعبه نگهداری سگ بگذارید. جعبه ها را ابتدا با یک حوله بپوشانید و سپس توله ها را درون جعبه بگذارید. توله ها خودشان را به سمت گرما می کشند. اگر دمای محیط کم است روی جعبه را با یک حوله بپوشانید. آب ها را زمانی که سرد شدند با آب گرم جایگزین کنید.
  9. برای شیردهی توله سگ در صورتیکه مادر توانایی شیر دادن به توله ها را ندارد شما با کمک شیشه پستانک مخصوص یا سرنگ و … این کار را انجام دهید. البته شما باید ابتدا حداقل تا ۴ ساعت بعد از متولد شدن اولین توله صبر کنید و سپس در صورتیکه مادر این کار را انجام نداد شما شروع به انجام آن نمائید.

https://makian.shop/

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج