0

معرفی بیماری های دستگاه گوارش سگ:بیماری های حلق و مری

بیماری حلق سگ

اگر به هر علتی احساس کردید حيوان شما بیمار شده و یا در وضعیت طبیعی قرار ندارد، بهتر است او را جهت معاینه نزد دکتر دامپزشک ببرید. برای دستیابی به تشخیص درست، قبل از هر چیز مشاهدات صاحب حیوان از وضعیت جسمی و روند بیماری سگ خود مورد توجه قرار می گیرد. دادن شرح حال کامل و جامع و بیان تغییر حالت حیوان توسط صاحب او می تواند کمک شایانی در تشخیص باشد در ادامه به  معرفی بیماری های دستگاه گوارش سگ ، بیماری حلق سگ ، بیماری مری سگ می پردازیم.

بیماری های دستگاه گوارش

وظیفه اصلی دستگاه گوارش اخذ غذا، خرد کردن، نرم کردن، هضم و جذب آن به منظور تأمین انرژی و مواد اولیه مورد نیاز برای ادامه زندگی و انجام فعالیت های روزانه می­باشد. اختلالات دستگاه گوارش منجر به کاهش فعالیت یا توقف روند فوق شده و مشکلات عمده ای را برای حیوان بوجود می آورد. در این بخش به مهمترین بیماری­های گوارشی در سگ ها اشاره شده است.

بیماری های حلق

برخی از عارضه های حلق در سگ­ها مادرزادی بوده و به ندرت نیز شناخته می شوند. از مهم ترین بیماری­هایی که حلق را درگیر می کند، می توان به التهاب حلق یا فارنژیت اشاره نمود که ممکن است به دنبال برخی بیماری ها همجون دیستمپر ، التهاب مخاطات بینی و یا تورم و التهاب دهان رخ دهد. حیوان مبتلا اغلب دچار اختلال در عمل بلع و تولید بزاق کفی شده، لوزه ها نیز اغلب پر خون و بزرگ می شود. گاهی حیوان دچار سرفه های دردناک، اوغ زدن و ترشح بزاق خون آلود لیز می گردد. تشخیص سریع ضایعه می تواند به درمان قطعی حیوان کمک کند. از این رو بهتر است در صورت مشاهده این علائم حیوان خود را هر چه سریع تر به نزد دکتر دامپزشک ببرید.

بیماری حلق سگ

بیماری های مری

بیماری ها و ضایعات مری ممکن است بصورت مادرزادی و یا اکتسابی باشد. انسداد مری، از جمله بیماری های این ناحیه از دستگاه گوارش محسوب می شود که اغلب به دلیل وجود جسم خارجی در آن رخ می دهد. مهم ترین و شایع ترین علت جسم خارجی در سگ ها، بلع استخوان های درشت مهره است و بروز این عارضه در سگ های نژاد پودل و تریر بیشتر است. علائم به شکل برگشت زود هنگام غذا به فاصله اندکی پس از بلع، ریزش بزاق و نیز استفراغ نمود می یابد. در نهایت با پیشرفت عارضه، بی اشتهایی و افسردگی حیوان دیده می شود. گاهی برخی از تومورها می توانند عامل انسداد مری باشند. البته وقوع تومور در مری سگ یک عارضه نادر محسوب شده، ولی به هر حال ممکن است رخ دهد که بیشتر در سنین میانسانی تا پیری، حیوان را درگیر می نماید.

تورم مری یا ائوزوفاژیت نیز یکی دیگر از ضایعات مری است که اغلب به دنبال بلع غذاهای خیلی داغ، اسیدها و یا بازهای قوی رخ می دهد. تشخیص و درمان زود هنگام التهای مری لازم و ضروری به نظر می رسد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج