0

معرفی داروی تربينافين و تستوسترون در طیور

داروی تربينافين و تستوسترون در طیور

تربينافين، از داروهای ضدقارچ جدیدساختگی آلیل آمینی است که اصولاً در پزشکی برای درمان عفونت های درماتوفیتی به ویژه درگیری مزمن ناخن ها مصرف می شود. آشکال قرص، کِرِم موضعی و محلول این دارو در دسترس می باشد. و داروهای آنابولیک، برای متوقف کردن شرایط کاتابولیک و افزایش دادن وزن، عضلانی نمودن و تحریک نمودن اریتروپویزیس در حیوانات بکار رفته اند. در ادامه به معرفی داروی تربينافين و تستوسترون در طیور و موارد مصرف و تداخل های دارویی آن ها را بررسی می کنیم.

تربينافين                                                                                                 TERBINAFIN

نام تجاری

لاميسيل، آلاميل، دسکیل، فینکس، مادیتز، میکوسیل، تِرکول و نوو- تربينافين

گروه دارویی

داروی ضدقارچ

موارد مصرف

تربينافين، از داروهای ضدقارچ جدیدساختگی آلیل آمینی است که اصولاً در پزشکی برای درمان عفونت های درماتوفیتی به ویژه درگیری مزمن ناخن ها مصرف می شود. آشکال قرص، کِرِم موضعی و محلول این دارو در دسترس می باشد. تربينافين به شدت ليپوفیل بوده و تمایل به انباشت در پوست، ناخن و بافت های چربی دارد. در صورت نیاز به درمان های کوتاه مدت تر، تربينافين در مقایسه با گریزئوفولوين مؤثرتر بوده و سمیّت کمتری دارد. در آزمایشگاه، تربينافين دارای اثر عليه طیف وسیعی از درماتوفیت­ها، کپک ها و قارچ های دوشکلی از جمله بیشتر گونه های کاندیدا و آسپرژیلوس است. عنوان شده است که این دارو می تواند به عنوان جایگزین ایتراکونازول در گونه هایی که نسبت به اثرات سمی آن حساسیت دارند به طور مثال در طوطی خاکستری آفریقایی، مورد استفاده قرار گیرد. در یک سری از موارد نتیجه گیری شد که تربينافين ضمن مصرف خوراکی یا از راه بخور در طوطی ها مؤثر و سالم است. تربينافين در متانول و متیلن کلراید به خوبی حل می شود و در اتانول نیز حل می­گردد اما در آب کمی حل می شود.

تداخل های دارویی

در انسان از تربينافين همراه با فلوكونازول در درمان عفونت های دهانی – حلقی ناشی از گونه های مقاوم کاندیدا به فلوکونازول استفاده شده است.

تربينافين قوياً متابولیسم داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای، مهار کننده های MAO (سلژیلین) و بتابلوکرها را متأثر می کند.

تستوسترون                                                                                          TESTOSTERONE

نام تجاری

املاح تستوسترون: سایپیونات، پروپیونات و آنانتات: آناتست، تستكس و مالوژن

تستوسترون پروپیونات (mg200) در ترکیب با استرادیول بنزوآت (mg20): کامپوننت E-H و سینووِکس -H

تستوسترون پروپیونات (mg200) با استرادیول بنزوآت (mg28): سینووِکس – پلاس

گروه دارویی

هورمون (آنابولیک)

موارد مصرف

 در پرندگان، تستوسترون به وسیله تزریق یا از راه خوراکی در آب آشامیدنی برای افزایش میل جنسی پرنده نر، تحریک قناری های نر برای خواندن و درمان کم خونی، ناتوانی و پرریزی مصرف شده است. مصرف تستوسترون در پرندگانی که خواندن آنها متوقف شده است ممکن است صاحبان آنها را، از بررسی مشکلات اساسی بهداشتی آنها، مأیوس نماید. همچنین تستوسترون برای متوقف کردن سیکل تخمگذاری مزمن مرغ­ها بکار رفته است.

تداخل های دارویی

تجویز تستوسترون همراه با داروهای ضدانعقادی خوراکی ممکن است موجب افزایش خونریزی در برخی از بیماران گردد. آندروژن ها ممکن است قند خون را کاهش دهند. همچنین آندروژن­ها ممکن است ادمی که می تواند مربوط به تجویز ACTH یا استروئیدهای فوق کلیوی باشد را، تشدید نمایند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 2]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج