0

معرفی داروی فلونیکسین مگلوماین و فسفومایسین کلسیم در طیور

داروی فلونیکسین مگلوماین و فسفومایسین کلسیم در طیور ، که فلونیکسین مگلوماین یک داروی قوی ضدپروستاگلاندینی غیر استروئیدی است که دارای خواص ضدالتهابی و ضدتب می باشد، که مصرف آن را در درمان التهاب و درد ناشی از بیماری عضلات اسکلتی مفید می نماید.

در بخش داروی فلونیکسین مگلوماین و فسفومایسین کلسیم در طیور مورد بررسی قرار میدهیم.

فلونیکسین مگلوماین        FLUNIXIN MEGLUMINE

نام تجاری

بانامين، فلونیکسامین، اکویی لیو، اِکویی – فاراکویی ژزیک، فلومگلومین، کمپامین، فلو-نیکس و فیناداین

گروه دارویی

داروی ضددرد- ضدتب – ضدالتهابی غیر استروئیدی (NSAID)

موارد مصرف

فلونیکسین مگلوماین، یک داروی قوی ضدپروستاگلاندینی غیر استروئیدی است که دارای خواص ضدالتهابی و ضدتب می باشد، که مصرف آن را در درمان التهاب و درد ناشی از بیماری عضلات اسکلتی مفید می نماید. فلونیکسین برای مصرف در جوجه های بیمار مبتلا به دردهای روده ای و بی اشتهایی و همچنین در پرندگانی که در حالت شوک یا آسیب های ضربه ای بوده، توصیه می شود. داروهای NSAIDs جدیدتر، مانند ملوکسیکام، به نظر می رسد که نسبت به فلونیکسین در پرندگان کمتر ایجاد اثرات سوء می نماید. فلونیکسین دارای اثرات ضدالتهابی و بی دردی در مرغ آبی (پرنده آبی) بوده، لیکن تجویز تزریقی آن توصیه نمی شود.موارد مصرف فسفومایسین کلسیم را نیز در ادامه توضیح میدهیم.

تداخل های دارویی

با وجود اینکه تداخل های دارویی در مورد فلونیکسین به قدر کافی مطالعه نشده است، ولی اگر به دنبال سایر داروهای NSAIDs تجویز شود، بایستی با احتیاط با داروهایی که به میزان زیاد به پروتئین متصل می شوند مانند فنی توئین، اسیدوالپروئیک، داروهای ضدانعقادی خوراکی، سایر داروهای ضدالتهابی، سالیسیلات ها، سولفونامیدها و داروهای ضددیابت سولفونيل اوره­ای مصرف گردد. به علاوه، فلونیکسین با وارفارین، متوترکسات و آسپیرین یا سایر داروهای مولد زخم، با احتیاط مصرف گردد. اثرات زخم زایی دارو وقتی با کورتیکوستروئیدها مصرف شود، تقویت می گردد. فلونیکسین مشابه سایر داروهای NSAIDs، ممکن است با اثر داروهای مدّر مانند فوروسماید و مهارکننده های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین (ACE)، تداخل نماید. در بیماران با نارسایی شدید قلبی با احتیاط مصرف شود.

داروی فلونیکسین مگلوماین و فسفومایسین کلسیم در طیور

فسفومایسین کلسیم+ فروکتوز ۱ و 6 دی فسفات

FOSFOMYCIN CALCIUM+ FRUCTOSE 1, 6 DIPHOSPHATE

نام تجاری

فوزباک، مانوریل، مانورول، فسفوسین، اوریدوز، آفوس، بیوسین، فارمیسین، فونوفوس، فوسفورال، فوکسیمین، فرانسیتال، ایپامیسینا، لوفوکسین، اولتراميسينا، فوسمیسین – S، فوسفوسیل، فوسفوسينا، منوفوسين، سولوفوس و اریفوسین

گروه دارویی

داروی ضدباکتریایی (گروه فسفونیک اسید)

موارد مصرف

مصرف فسفومایسین کلسیم ، یک آنتی بیوتیک وسیع الطیف بوده که عليه باکتری های گرم منفی و گرم مثبت مؤثر است. فسفومایسین به هیچیک از گروه های آنتی بیوتیک رایج تعلق نداشته و دارای کوچکترین ملکول آنتی بیوتیک شناخته شده، می باشد.

این آنتی بیوتیک علیه باکتری های گرم منفی از جمله اشریشیاکلای، سالمونلّا، پروتئوس، پاستورلّا، اُرنیتوباکتریوم، سودوموناس، هموفیلوس و کلبسیلّا و همچنین علیه باکتری های گرم مثبت از جمله استافیلوکوکوس، استرپتوکوکوس، کلستریدیوم، کورینه باکتریوم، اریزیپلوتریکس، ليستريا و آنتروکوکوس مؤثر است. نظر به اینکه علیه مایکوپلاسما مؤثر نمی باشد، لذا در موارد بیماری CRD که کمپلکسی از دو باکتری مایکوپلاسماواشریشیاکلای می باشد، توصیه می گردد از یک داروی ماکرولیدی مانند تایلوزین، اریترومایسین یا تیامولین به همراه فسفومایسین بکار رود. این دارو در پیشگیری و درمان بیماری های مختلف در طیور گوشتی، مادر، تخمگذار، شترمرغ، بوقلمون، کبک، بلدرچین، قرقاول و پرندگان زینتی از جمله عفونت های ناشی از اشریشیاکلای، لنگش و فلجی باکتریایی (به استثنای عوامل مایکوپلاسما سینوویه و رئوویروس­ها)، اُرنیتوباکتریوزیس، تیفوئید، اسهال سفید باسیلی، کوریزای عفونی، آنتریت اولسراتیو، آنتریت نکروتیک، وبای طیور و عفونت های حاصل از استرپتوکوک ها، استافیلوکوک­ها و اریزیپلوتریکس قابل استفاده می باشد.

تداخل های دارویی

تداخل دارویی سوپی در فسفومایسین گزارش نشده است، ليكن دارو با طیف گسترده ای از داروهای ضدباکتریایی علیه اجرامی مانند آنتروکوکسی ها، استافیلوکوک اورئوس مقاوم نسبت به متی سیلین و آنتروباکتری­ها اثر سینرژیستی ضدباکتریایی دارد. چنین اثرات سینرژیستی به ویژه با داروهای بتالاكتامی و همچنین با آمینوگلیکوزیدها، تتراسایکلین های کلرامفنيكل، ریفامایسین و لینکومایسین گزارش شده است. همچنین اثر آنتاگونیسم ضدباکتریایی با یک داروی بتالاكتامی گزارش گردیده است. پیشنهادهایی وجود دارد که تجویز توأم فسفومایسین با یک آمینوگلیکوزید، ممکن است سمیّت کلیوی داروی آمینوگلیکوزیدی را در بدن کاهش دهد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج