0

منابع نیاسین و بررسی علایم کمبود آن در طیور

منابع نیاسین و بررسی علایم کمبود آن در طیور

نیاسین از دیرباز با نامهای ویتامین PP ، ویتامین ضدپلگرا، ویتامین G ویتامین B3 ، ویتامین B4 ، و ویتامین B5 شناخته شده است. نیاسین نام عمومی اسید نیکوتینیک و نیکوتینامید است. کشف نقش نیاسین به عنوان یک ویتامین گروه B در نتیجه تلاش دانشمندان برای یافتن علت بیماری پلگرا بوده است. گسترش پلگرا در اروپا با توسعه کشت ذرت توأم بوده و در امریکا بویژه بعد از جنگ داخلی شمال و جنوب، پلگرا بخصوص در جنوب شیوع پیدا کرد، زیرا مردم فقیر مجبور بودند از ذرت که کمبود نیاسین و تریپتوفان دارد به عنوان غذای اصلی استفاده کنند. در این مقاله به معرفی منابع نیاسین و بررسی علایم کمبود آن در طیور می پردازیم.

نیاسین

خواص نیاسین : اسید نیکوتینیک یک ماده جامد متبلور سوزنی شکل، بی رنگ، بامزه تند می باشد، در حالی که نیکوتینامید در حالت متبلور به شکل گردی سفیدرنگ است. هر دو در آب محلول هستند (شکل آمیدی در آب محلول تر از شكل اسیدی می باشد) و توسط اسید، قليا، نور، اکسیداسیون با حرارت متلاشی نمی شوند. در بدن اسید نیکوتینیک بسهولت به نیکوتینامید تبدیل می شود. در مقادیر زیاد، اسید نیکوتینیک به عنوان یک متسع کننده عروق عمل می کند. چون نیکوتینامید دارای این خاصیت نامطلوب نمی باشد، در داروهای درمانی ترجیحا از آن استفاده می شود.

وظایف نیاسین: نیاسین جزیی از دو کوآنزیم مهم انتقال دهنده هیدروژن در بدن (NADP , NAD)بوده و این مهمترین نقش نیاسین در اعمال حیاتی بدن حیوانات می باشد.

NAD و NADP در سنتز اسیدهای چرب، پروتئین و DNA نیز نقش دارند. برای انجام بسیاری از این واکنش­ها، ویتامینهای دیگری از جمله ویتامین B6 ، اسید پنتونتیک، و بیوئین ضروری اند. نیاسین وظایف دیگری نیز دارد که از جمله آنها تشکیل رودوپسين (Rhodopsin)، تأثیر در رشد، کاهش کلسترول (توسط اسید نیکوئینیک نه نیکوتینامید) و با دز بالا، جلوگیری از recurrent nonfatal myocardial infraction میباشد. مصرف مقدار زیاد نیاسین اثرات نامطلوبی دارد و فقط با تجویز پزشک باید انجام شود.

علایم کمبود نیاسین:

الف) در انسان – کمبود نیاسین در انسان ابتدا بصورت تورم و زخم دهان و سپس بصورت کهیر درسطح بدن مشخص میشود.

ب) طیور: این علایم عبارتند هستند از : ۱- تورم مخاط دهان (بیماری زبان سیاه طیور) و بخش فوقانی مری. ۲. بزرگ شدن مفصل زانو (پروزیس) – در این حالت برخلاف پروزیس ناشی از کمبود منگنز و کولين، وتر آشیل به ندرت در می رود. این عارضه بیشتر در بوقلمون و اردک رخ می دهد. ۳. خمیده شدن پاها، بویژه در اردک ۴.کاهش پر در آوری ۵. تورم پوست در پاها و پوست بدن همراه با پوسته پوسته شدن ۶. اسهال ۷.کم اشتهایی (کاهش مصرف غذا) و تأخیر در رشد

جیره معمولی طیور گوشتی نیاز به مکمل نیاسین ندارد. ولی معمولاً به جیره طیور تخمگذار و مرغهای مادر نیاسین اضافه می شود گاهی اوقات گله نیمچه ها یا مرغهای تخمگذار به تحریک پذیری فوق العاده مبتلا می­شود. در این گونه موارد در بالای نیاسین تغذیه می شود، ولی تأثیر مثبت یا منفی آن تعیین نشده است.

مسمومیت با نیاسین: وقتی نیاسین (به شکل اسید نیکوتینیک) به مقدار زیاد مصرف شود، موجب اتساع عروق می گردد. در این حالت علایمی چون پریدن رنگ پوست، خارش، تعرق، بیحالی، آسیب کبدی، بالارفتن گلوکز خون و شکم درد ممکن است ظاهر شود شکل نیکوتینامید موجب پریدن رنگ پوست نمی شود، ولی در بالای آن ممکن است سایر علایم فوق الذکر را سبب شود.

منابع نیاسین : بطور کلی نیاسین در بافتهای حیوانی بصورت نیکوتینامید و در بافتهای گیاهی بصورت اسید نیکوتینیک یافت می شود. به عنوان دارو، از نیکوتینامید و برای تقویت غذاها از اسید نیکوتینیک استفاده می شود.

گوشت، فرآورده های گوشتی، گندم و فرآورده های آن و ماهی از منابع غنی نیاسین می باشند. اغلب غلات بویژه ذرت ازنظرمحتوی نیاسین فقیرمیباشد،قسمت اعظم نیاسین موجوددرمحصولات گیاهی بصورت باندشده است.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج