0

نحوه تعیین سن و جنسیت شاه طوطی

نحوه تعیین سن و جنسیت شاه طوطی

در مقاله های پیشین در مورد پروش و نگهداری شاه طوطی مطالبی را بیان کردیم. در ادامه نحوه تعیین سن و جنسیت شاه طوطی توضیح می دهیم.

تعیین جنسیت

تعیین جنسیت در شاه طوطی های بالغ به راحتی به وسیله حلقه دور گردن صورت می گیرد. رنگ پر و بال و حلقه دور گردن در شاه طوطی در سن سه سالگی به بالا مشخص می گردد. در برخی از شاه طوطی­ها رنگ حلقه دور گردن در پرنده نر بین سن ۱۸ تا ۳۰ ماهگی کامل می شود و گاهی اوقات این حلقه در سن ۳۶ ماهگی کامل شده است. رنگ جوجه ها معمولاً تا قبل از بلوغ شبیه رنگ پرنده ماده است. لذا تعیین جنسیت از روی حلقه دور گردن انحصار بعد از بلوغ امکان پذیر است.

تعیین سن شاه طوطی

تعیین سن شاه طوطی کار دشواری است و چنانچه پرنده شناسنامه داشته باشد، تعیین سن دقیق آن مقدور می شود و در غیر این صورت تعیین دقیق سن پرنده مقدور نیست. بدیهی است که برخی از صفات و مشخصات ظاهری می تواند جوان و یا مسن بودن پرنده را مشخص کند که البته این کار فقط توسط پرورش دهندگان حرفه ای ممکن است. معمولاً عنبیه چشم شاه طوطی در جوجه ها تیره است و هرچه سن پرنده افزایش یابد رنگ آن به زردی می گراید، این مشخصه باعث می شود تا برخی از پرورش دهندگان حرفه ای بتوانند سن طوطی را تخمین بزنند.

لازم به ذکر است پرنده چشم روشن قابلیت تربیت شدن زیادی ندارد. البته قابل ذکر است که سن طوطی نر با دیدن حلقه دور گردن نیز قابل تخمین است. هرچه سن پرنده افزایش یابد. منقار پرنده کم رنگتر و خط خطی تر و فلس­های پای پرنده کدر می گردد.

خواب طوطی ها

مناسب ترین مکان برای خواب طوطی قفس می باشد. استفاده از دستمالی برای پوشش قفس بسته به تجربه ایست که بدست آورده اید، تقریباً تمامی طوطیان شب­ها را در محلی تاریک می گذرانند لذا شما نیز بهتر است لااقل آن را آزمایش نمایید، به فاصله کوتاهی متوجه خواهید شد که آیا پرنده پوشش را به عنوان عاملی مزاحم تلقی کرده و یا از آن استقبال خواهد نمود.

طوطی هایی دیده شده که هنگام گذاشتن پارچه بروی قفس داد زده و اظهار نارضایتی می­کنند و حتی نوعی وحشت در آنها ایجاد شده که کاملاً می توان حس کرد و آن را درک و خواسته طوطی را فهمید و طوطی­هایی هم مشاهده شده که هنگام گذاشتن پارچه هیچ حرکت و خواست غیر معقولی صورت نگرفته و دانسته و درک کرده اند که وقت خوابشان است.

بهتر است پارچه ای که روی قفس می اندازید به صورت مستطیل بوده و دو طرف قفس سمت چپ و راست را پوشانده و در طرف جلو و عقب پارچه جوری باشد که جلوی قفس ۵ سانت و پشت آن ۱۰ سانت پارچه روی آن بیافتد سعی کنید پارچه ای که روی قفس می اندازید سفید باشد و تا جایی که می توانید از پارچه­های شکلک دار و رنگانگ استفاده نکنید و تا جایی که ممکن است اگر نتوانسته اید پارچه سفید تهیه کنید از پارچه های مثلاً آبی کمرنگ، صورتی کمرنگ، و سبز کمرنگ، رنگ کرم یا شیری کمرنگ استفاده کنید. و در هر صورت یادتان باشد که همه این گفته ها بستگی به آن دارد که طوطی شما از پارچه برای شب خوشش بیاید یا نه، اما بهتر است خوشش بیاید، برای مثال اگر طوطی شما در اتاق پذیرایی باشد و اگر شما بخواهید در نیمه شب برای آب خوردن به طرف اشپزخانه بروید لامپ را روشن می­کنید و ناگهان شوکی به چشم طوطی وارد می شود، اما اگر پارچه باشد نور بسیار کمتر است و یا مزاحمت زیادی ایجاد نمی کند این موضوع در انسان هم همینطور است و می توان گفت طوطی­ها نیز در این زمینه شباهتی به انسان دارند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 7 امتیاز از مجموع: 2.1]
برچسب‌ها:, ,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج