0

راهنمای مصرف دارو ها در سگ:نحوه مصرف قرص ها و کپسول­ها

نحوه مصرف قرص ها و کپسول­ها در سگ

در صورت وجود هر نوع بیماری، دکتر دامپزشک بنا بر تشخیص خود، داروهایی را برای بهبود وضعیت حیوان تجویز خواهد کرد. تجویز این داروها ممکن است در جهت تقویت سیستم ایمنی بدن حیوان برای مقابله با بیماری بوده و یا برای مهار و سرکوب عامل بیماری باشد. توصیه برای مصرف دارو به هر دلیل که باشد، باید طبق دستور دکتر و در زمان­های توصیه شده مصرف شود تا اثر درمانی مورد نظر را به شكل رضایت بخشی داشته باشد. ذر ادامه این پست نحوه مصرف قرص ها و کپسول­ها در سگ را بررسی می کنیم با ما همراه باشید.

مصرف داروها

در صورت وجود هر نوع بیماری، دکتر دامپزشک بنا بر تشخیص خود، داروهایی را برای بهبود وضعیت حیوان

تجویز خواهد کرد. تجویز این داروها ممکن است در جهت تقویت سیستم ایمنی بدن حیوان برای مقابله با بیماری بوده و یا برای مهار و سرکوب عامل بیماری باشد. توصیه برای مصرف دارو به هر دلیل که باشد، باید طبق دستور دکتر و در زمان­های توصیه شده مصرف شود تا اثر درمانی مورد نظر را به شكل رضایت بخشی داشته باشد. طیف داروهای آنتی بیوتیکی، از نظر مصرف در زمان های توصیه شده از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و مصرف خودسرانه یا بدون برنامه آنها، نه تنها ممکن است در بهبود بیماری مؤثر نباشد، بلکه می تواند روند درمان را نیز مختل کرده و حیوان را در وضعیت بدتری قرار دهد. داروهای دیگر نیز با توجه به ساختار مولکولی آنها و تأثیری که بر دستگاهای مختلف بدن می گذارند، از اهمیت متفاوتی در رعایت زمان دقیق مصرف برخوردار هستند. بعضی از این داروها حتما باید توسط دکتر دامپزشک و در کلینیک دامپزشکی برای حيوان مصرف شوند و مصرف برخی دیگر از آنها بر عهده خود شما بوده، نوع دارو و طریقه مصرف آن بوسیله نسخه درمانی به شما ابلاغ خواهد شد. تهیه برخی از این داروها به دلیل مشابهت آنها با داروهای انسانی، از داروخانه های انسانی امکان پذیر است و برخی دیگر باید از داروخانه های دامپزشکی تهیه شده و یا توسط کلینیک دامپزشکی در اختیار شما قرار می گیرد.

قرص ها و کپسول­ها

این شکل از داروها، در واقع وسیع ترین و پر مصر ترین اشکال دارویی محسوب شده و از تنوع زیادی برخوردار هستند. مصرف این نوع داروها برای حیوان، بر عهده صاحب او بوده و رعایت زمانبندی توصیه شده از سوی دامپزشک برای مصرف آنها، نکته مهمی است که باید در نظر گرفته شود. قرص­ها بر حسب مواد تشکیل دهنده آنها، دارای تنوع بسیار زیادی از نظر اندازه، شکل، رنگ و طریقه مصرف می باشند. محل جذب آنها در دستگاه گوارش متفاوت بوده و بر این اساس از استحکام ساختاری مختلفی برای توانایی عبور از بخش های دیگر برخوردار می باشند. آن دسته از قرص هایی که باید از دیواره روده ها جذب شوند، بر حسب موقیت مکانی محل جذب، مسلح به روکش های محافظتی در برابر اسید و رطوبت بخش های فوقانی تر از جمله معده، می­شوند. از این رو قرص های روکش دار را نباید نصف کرد یا آنها را طوری مصرف کرد که توسط حیوان جويده و له شوند. زیرا در این صورت، ماده مؤثر دارو در معده بی اثر شده و یا تأثیر آن به میزان ملاحظه ای کم می شود. از سویی دیگر بعضی از قرص ها جویدنی بوده و برای ایجاد حداکثر تأثیر، باید در دهان خرد شود.

بعضی از سگ ها در مورد خوردن قرص هیچ مشکلی نداشته و به راحتی دارو را مصرف می کنند، در مقابل برخی دیگر از سگ ها در این زمینه سرسختی زیادی از خود نشان داده و صاحب خود را با مشکلات زیادی مواجه می کنند. این برخورد متفاوت سگ­ها در مصرف دارو، علاوه بر اینکه می تواند مرتبط با مزه و طعم دارو باشد، ممکن است جنبه روانی نیز داشته باشد. سگ های سرسخت و لجوج معمولاً از انجام هر کاری که احساس کنند به آنها تحمیل شده، سر باز می زنند و گاهی این سرسختی به حدی است که حیوان را کاملاً عصبی کرده و ممکن است صاحب خود را گاز بگیرد. بعضی دیگر از سگ ها، در صورتی که به زور به آنها قرص خورانده شود، آن را در دهان خود نگه داشته و بعد از آرام شدن اوضاع، آن را بیرون می اندازند. توجه داشته باشید که سگی که در انجام این کار تجربه داشته باشد، به راحتی می تواند صاحب خود را فریب داده و از خوردن دارو طفره رود.

برای خوراندن قرص به سگ­ها راه های مختلفی وجود دارد. ساده ترین و عملی ترین راه این است که دهان سگ را تا آنجا که ممکن است باز کرده و قرص را با انگشت به انتهایی ترین قسمت گلوی حیوان هدایت کنید. سپس دهان او را ببندید و تا زمانی که از بلعیده شدن قرص مطمئن نشده اید، به او اجازه ندهید دهانش را باز کند. در این حالت می توانید گلوی حیوان را به آرامی ماساژ داده و با این کار او را به بلعیدن دارو تحریک کنید. نشانه بلع دارو در این وضعیت، بیرون آوردن زبان از لای دندان­های جلویی است. با مشاهده زبان حیوان می توانید مطمئن شودید که او دارو را خورده است.

انجام این روش در برخی از سگ ها عملی نبوده و با مقاومت حیوان روبرو شود. در این صورت او ممکن است دست شما گاز گرفته و رفتار تهاجمی از خود نشان بدهد. روش دیگر که ممکن است راحت تر از روش قبلی باشد، پنهان کردن قرص لابلای غذای حیوان است. این کار را به دو طریق می توانید انجام دهید. اولین روش این است که قرص را روی غذایی که در ظرف مخصوص او ریخته اید گذاشته و با مقداری از همان غذا روی آنرا بپوشانید. سگ­ها در زمان گرسنگی، ولع زیادی برای خوردن غذا داشته و معمولاً لقمه های اول را می­بلعند. در این صورت قرص با اولین لقمه ها توسط حیوان خورده خواهد شد. در روش دیگر می توانید قرص را لای یک تکه کوچک غذا قرار داده و قبل از دادن وعده غذایی، به او بدهید. این تکه کوچک می تواند مقداری مرغ پخته، گوشت قرمز پخته یا یک عدد خرمای بدون هسته باشد. نکته مورد توجه این است که قرص را باید کاملاً لای لقمه مورد نظر پنهان کنید و اندازه لقمه نیز باید آنقدر کوچک باشد که حیوان بلافاصله آنرا ببلعد. در صورتی که انجام هیچ یک از روش های گفته شده برای شما مقدور نبود، قرص را داخل یک سرنگ خالی که سوزن آن جدا شده بیاندازید، توسط پیستون سرنگ آنرا کاملاً خرد کنید، سپس به مقدار ۱ تا ۳ سی سی آب داخل سرنگ کشیده، مابقی آنرا از هوا پر کنید. محتویات داخل سرنگ را که شامل پودر حاصل از خرد شدن قرص و آب است، تكان داده، کاملاً با هم مخلوط کرده و سپس هوای اضافی داخل سرنگ را خارج کنید. سر حیوان را در دست گرفته، سر سرنگ را در قسمت انتهایی لب­ها، جایی که به ناحیه گونه متصل می شود قرار داده و از لای دندان ها وارد دهان کنید. سپس به آرامی محتویات سرنگ را با فشار به قسمت انتهایی پیستون خالی کنید. توجه داشته باشید که تخلیه محتویات باید به آرامی صورت گیرد و گرنه ممکن است وارد ریه حیوان شده و او را به سرفه بیاندازد. این روش کاملاً عملی و اسان بوده ولی برای قرص های روکش­دار و همچنین کپسول ها به دلایل گفته شده قابل استفاده نمی باشد. برخی از قرص ها بسیار تلخ هستند و دادن آنها به این روش باعث آزار حیوان خواهد شد. دقت داشته باشید که بعد از خوراندن قرص به هر کدام از روش­های گفته شده، حیوان دچار استفراغ نشده و یا آنرا برنگرداند. در صورت بروز چنین اتفاقی، باید مجدداً دارو را به اور بخورانید. در مورد مصرف کپسول ها باید دقت داشته باشید که در حین خوراندن آن به حیوان، روکش کپسول آسیب ندیده و باز نشود. دادن کپسول باید به گونه ای باشد که حیوان فرصت جویدن آنرا پیدا نکرده و کل دارو را ببلعد، در غیر این صورت خواص درمانی آنها بسیار کم خواهد شد و از سویی دیگر تلخی دارو باعث آزار شدید حیوان می شود.


 

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج