0

نکات تغذیه جوجه های عروس هلندی

تصویر پیدا نشد !

امروزه اکثر پرورش دهندگان به جهت منافع اقتصادی و کم کردن زحمات پرورش، اقدام به فروش جوجه پرندگان زینتی می نمایند، که البته تقاضای کسانی که تمایل به نگهداری یک پرنده رام خانگی را دارند بی تأثیر نمی باشد. بطور کلی بزرگ کردن طوطی ها بخصوص جوجه عروس هلندی محاسنی را دارد، از جمله لذت بزرگ کردن پرنده و مشاهده تمام روزهای رشد، وابستگی به مواد غذایی که ما استفاده می نماییم. در نتیجه داشتن حیوان خانگی اهلی، افزایش تعداد تکثیر و جوجه ها، زمانی که پدر و مادر به هر دلیلی از دست بروند ( مرگ یا فرار یا فروش)، در اغلب موارد سخنگو شدن و یا کسب مهارت­های خاصی در بازی با اجسام و وابستگی به انسان را می توان ذکر کرد. در ادامه نکات تغذیه جوجه های عروس هلندی را بیان می کنیم.

تغذیه جوجه های عروس هلندی

با توجه به پرورش عروس هلندی در تغذیه جوجه های عروس هلندی هنگامی که شما شروع به تغذیه دستی پرنده می نمایید، آن جوجه بطور کامل به شما وابسته می شود و شما باید این روند را تا انتها ادامه دهید.

یکی از معایب این روش وقت گیر بودن آن می باشد (هر ۲ ساعت).

تجهیزات زیر ضروری است:

  • یک دستگاه یا محل برای نگه داشتن جوجه ها در دمای و رطوبت مناسب.
  • فراهم نمودن محل نگهداری تمییز.
  • یک قاشق A یا سرنگB.

تغذیه توسط قاشق غذا خوری (لب برگشته) زمان بر و کثیف می باشد.

تغذیه توسط سرنگ سریع تر و تمیزتر می باشد. در زمان استفاده از سرنگ جهت تغذیه دستی مقدار مصرف مواد غذایی را می توان با دقت مشخص کرد. به عنوان مثال در طول زمان رشد میزان با حجم غذا که تغییر می نماید می توان مدنظر داشت.

البته از یک قطعه لوله سرم پلاستیکی می توان استفاده کرد. بدین صورت که در سر سرنگ بجای سوزن نصب کرد و شلنگ یا لوله را از طریق دهان بداخل چینه دان برد و غذا را مستقیم در داخل محوطه چینه دان تخلیه کرد. این یک راه خطرناک در تغذیه است و تنها برای پرورش دهندگان با تعداد جوجه زیاد و با تجربه توصیه می­شود.

باید توجه داشت بهترین سن جدا نمودن جوجه عروس هلندی از پدر و مادر ۱۴ – ۱۷ روزگی می باشد. به طبع اگر زودتر از این سن اقدام به جدا نمودن جوجه از پدر و مادر نمائیم پرنده ما نمی تواند ایمنی و مصونیت های طبیعی را از پدر و مادر کسب نماید و ریسک مرگ و میر جوجه بالا می رود. تا قبل از ۱۷ روزگی پرنده نر و ماده هنگامی که غذای خورده شده را از چنه دان به دهان بر می­گرداند و در دهان جوجه قرار می دهد باکتریهای مفید و یا خوبی به نام لاکتوباسیل اسیدوفیلوس را به دستگاه گوارش جوجه انتقال می دهد. این باکتری برای سلامت دستگاه گوارش جوجه عروس هلندی نقش حیاتی دارد.

از طرف دیگر اگر سن جوجه عروس هلندی بیشتر از ۳ هفته باشد، جوجه در قبول کردن غذا از دست انسان مقاومت می نماید، به طبع زمان بیشتری نیاز دارد تا با انسان انس پیدا نماید.

تغذیه جوجه های عروس هلندی

روش تغذیه دستی

در هنگام غذا دادن جوجه عروس هلندی به نکات زیر توجه نمایید :

  • در هنگام تهیه مواد غذایی جهت تغذیه جوجه عروس هلندی از آب جوشیده شده استفاده نمایید.
  • از درجه حرارت مواد غذایی خود اطمینان حاصل نمایید. درجه حرارت مناسب بین ۳۸ تا ۴۰ درجه می باشد.
  • جوجه ها به دما بسیار حساس هستند، اگر غذا خیلی سرد باشد از خوردن آن امتناع می نمایند و اگر غذا بیش از حد داغ باشد چینه دانشان می سوزد.
  • هرگز از ماکروویو جهت گرم نمودن غذا استفاده نکنید به جهت اینکه نقاط داغی بوجود می آید که امکان دارد حرارت آن را متوجه نشویم.
  • همیشه از غذای تازه اسفاده نمایید و از غذایی که درون یخچال مانده استفاده نکنید (برای جلوگیری از عفونت­های باکتریایی که درون یخچال رشد می نمایند).
  • همیشه کلیه ظروف استفاده شده خوب شسته و ضد عفونی نمایید.

جوجه عروس هلندی را بروی میز قرار داده و سرنگ پر شده از مواد غذایی را به سمت چپ دهان پرنده با نرمی و آهستگی فشار دهید. (توجه داشته باشید دست راست شما سمت چپ دهان پرنده باشد). مقدار غذای مورد نیاز پرنده با توجه به سن و وزنش متغیر می باشد.

شما می توانید از جدول زیر جهت غذا دادن کمک بگیرید.

سن پرنده زمان غذا مقدار غذا
هفته اول هر 2- 3 ساعت cc 2- 3
هفته دوم هر 4 ساعت cc 4- 6
24- 15 روزگی هر 5 ساعت cc 7- 10
35 – 25 روزگی هر 8 ساعت cc 11- 15
45- 35 روزگی هر 12 ساعت cc 11- 15
45 روزگی به بعد یک بار در روز cc 11- 15

جدول فوق یک قانون نمی باشد شما به تشخیص خود بنا بر جثه و وزن حیوان می توانید میزان غذا و ساعت آنرا تغییر دهید.

همیشه به حجم پر شدن چینه دان توجه نمایید، هیچگاه نباید غذا در چینه دان تا زیر گردن پرنده پر شود.

زمانی که دیدید جوجه عروس هلندی شما شروع به کنجکاوی نمود، شما باید ارزن، آب تازه و یا غذاهای نرم را در اختیار او قرار دهید تا خودش شروع به غذا خوردن نماید.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج