0

هرآنچه که در مورد انتخاب و تهیه سگ باید بدانید

انتخاب سگ

ما برای نگهداری یک سگ بزرگ و تنومند مثل ژرمن شپرد نیاز به فضایی باغ مانند یا یک حیاط بزرگ داریم و برای تهیه سگ از یک تریر سفید و زیبا در خانه، موافقت و همکاری تمام اهالی منزل ضروری است. در این پست هرآنچه که در مورد انتخاب و تهیه سگ باید بدانید را بیان می کنیم.

 

 

انتخاب و تهیه سگ

گاهی دیدن یک فیلم جذاب درباره سگ­ها و یا نوازش کردن یک سگ زیبای خانگی که متعلق به اقوام و دوستان ماست، ما را به فکر خریدن و نگهداری سگ در منزل بیاندازد و شاید مشاهده یک توله سگ خیس شده در زیر باران که به خود می لرزد و از گرسنگی رمقی در تن ندارد و توسط فرد خشن و زشت رویی به قیمتی ارزان عرضه می شود، حس ترحم ما را تحریک کرده و تصمیم به خریداری و تیمار حیوان بینوا بگیریم، بدون اینکه با مشکلات نگهداری، تغذیه و بهداشت آن آشنایی داشته باشیم. در این صورت مدت زیادی طول نمی­کشد که از نگهداری آن خسته شده و به ستوه می آییم و به دنبال راهی برای خلاص شدن از شر این حیوان مزاحم می گردیم. بهتر است اول بیاندیشیم و جوانب امر را در نظر بگیریم. آیا فضای مناسبی برای نگهداری سگ در اختیار داریم؟ آیا تمام اهالی منزل موافق حضور سگ در کنار خود هستند؟ اصلاً آیا در خود صبر و حوصله و علاقه لازم جهت نگهداری از یک حیوان خانگی که ممکن است سر و صدا هم داشته باشد را سراغ داریم؟

 نگهداری از توله تازه متولد شده هم که دردسر های خاص خود را دارد و مدت زمان زیادی وقت می گیرد. بیان این مطالب به منظور منصرف کردن خوانندگان از نگهداری سگ نیست بلکه به منظور ارائه نمایی واضح و واقعی از مشکلات نگهداری حیوان در منزل یا هر محل دیگری است. نکته مهم دیگر این است که اصلا برای چه می­خواهیم سگ داشته باشیم؟ آیا به تازگی از محل زندگی یا ویلای تفریحی ما سرقت شده و برای نگهبانی آن نیاز به کمک داریم؟ آیا احساس تنهایی می کنیم و به دوستی با وفا و صادق نیاز داریم تا بتوانیم به او محبت کنیم؟ یا علاقه زیاد به حیوانات و بخصوص سگ­ها ما را به فکر خرید یک سگ انداخته است؟ تمامی این دلایل برای خرید و نگهداری از سگ منطقی بوده و درست است. ولی چشم و هم چشمی و رقابت با سایر دوستانی که سگ دارند و یا جلب توجه دیگران از طریق نمایش سگ در خیابان، انگیزه های زود گذر و غلطی است که به زودی از بین رفته و فقط هزینه خرید و درد سر نگهداری ­آن برای ما می ماند. چه بسا که پس از مدتی از سگ­ها بیزار هم شده و اطرافیانمان را از نگهداری این جیران در منزل برحذر داریم.

انتخاب سگ

اگر خوب تأمل کرده اید و امکانات نگهداری و توان مراقبت از یک عضو جدید در خانه را دارید، حال باید بر حسب نیاز یا علاقه خود، سگ مناسبی را خریداری کنید. متأسفانه در کشور ما هنوز مراکز تخصصی و سازمان یافته ای برای پرورش، تکثیر و فروش سگ­ها وجود ندارد و عمده فروشندگان حیوانات خانگی واسطه هایی هستند که اغلب فقط به سود خود می اندیشند و سرنوشت سگ و سلامت حیوان و خریدار برای آنها اهمیت چندانی ندارد. برخی از فروشندگان، محیط­های کوچک، نامناسب و کاملاً غیر بهداشتی را برای نگهداری سگ­ها تا زمان فروش آنها در نظر می گیرند و این حیوانات بخصوص توله های جوانتر در این محل های آلوده ممكن است به بیماری­های کشنده و لاعلاجی مبتلا شده و مدت کوتاهی پس از خریداری، تلف شوند. این موضوع علاوه بر خسارت مالی، لطمه روحی بدی به شما وارد خواهد کرد. پیشنهاد ما این است که تا حد ممکن از خرید حیوان از اشخاص بی نام و نشان خود داری کنید. به تازگی طریقه جدید فروش توله سگ­ها در کنار بزرگراه ها و معابر خیابان­های پر رفت و آمد تهران نیز شایع شده. فردی با موهای ژولیده و سیگاری گوشه لب یک سبد حاوی چند توله را در کنار خود گذاشته و یکی از توله ها را که از بقیه زیباتر است در دست گرفته و شما را به خريد آن تشویق می کند: توله تریر، اشپیدز، پودل وارداتی از اکراین، تایلند، ترکیه یا هر کشور دیگری آن هم به قیمتی بسیار ارزان و باور نکردنی، بدون واسطه، حراج از خریدن این سگ­ها جدا اجتناب کنید. آنها معمولاً توله های بخت برگشته یک سگ ولگرد هستند که از لانه مادرشان دزدیده شده اند و علاوه بر اینکه ممکن است بیمار بوده یا ناقل بیماری باشند، در آینده سگ­های بزرگ و بد شکلی خواهند شد.

بهتر است حیوان مورد نظرتان را از فرد آشنایی تهیه کنید که به شما اجازه دهد والدین آن را ببینید. زیرا توله ها شبیه پدر و مادر خود خواهند شد و توله سگی که پدر و مادر آن بیش از 4 کیلو وزن ندارند، هرگز سگ بزرگی نمی شود.

بهترین سن برای خرید توله بین ۲ تا 4 ماهگی است. زیرا توله ها معمولاً از ۲ ماهگی به بعد نیاز کمتری به مادر خود دارند و نگهداری آنها راحت تر است. بعلاوه در این سن خیلی زود به صاحب خود اعتماد کرده و با او اخت می شوند. سگ­هایی که در سنین بالا خریداری شده اند ممکن است تا مدت­ها افسرده بوده و غذا نخورند. گاهی نیز عصبی شده و محیط جدید را قبول نکرده و به اطرافیان حمله می کنند. نگهداری از توله­های زیر ١ ماه نیز مشکل بوده و برای شما دردسر ساز خواهد بود. در این سن سگ­ها به حداقل روزی 5 تا 6 وعده شیر نیاز دارند و اغلب دچار نفخ، یبوست یا اسهال می شوند. دمای محیط آنها باید متعادل و بستر آنها باید تمیز باشد. روی هم رفته خرید توله در سنین نوزادی را به شما توصیه نمی کنیم.

سگی که انتخاب می کنید باید مناسب با نیاز و امکانات شما باشد. اگر یک سگ خانگی و کوچک می خواهید، بهترین سگ، سگی است که از نظر جثه زیاد بزرگ نشود، سالم باشد و شما از آن خوشتان آمده و خرید آن در توانتان باشد. اصرار زیادی روی نژاد خاص یا کمیابی نداشته باشید. هر سگ کوچک، زیبا و سالمی به شرط آنکه درست تربیت شود می تواند برای نگهداری در منزل مناسب باشد. در مورد سگ های نگهبان نیز هوش، قدرت، زیبایی و سلامت از شروط لازم برای انتخاب است و تربیت صحیح بسیار بیشتر از خصوصیات نژادی و گران و کمیاب بودن آن اهمیت دارد. زیباترین و خالص ترین نژاد سگ های دابرمن، ژرمن شپرد یا هر نژاد دیگری که برای نگهبانی مد نظر شماست، در صورتی که درست تربیت نشده باشد ممکن است مثل یک بچه گربه ملوس و بی آزار یا مثل یک گرگ درنده و خطرناک شود. این در حالی است که یک سگ بدون نژاد مشخص یا دورگه، با تربیت درست و اصولی به نگهبانی هوشیار و قابل اعتماد تبدیل خواهد شد. در مورد نر یا ماده بودن نیز نظرات متفاوتی وجود دارد. سگ­های ماده در دوران فحلی مشکلاتی را برای صاحب خود بوجود می­آورند و ترشحات فحلی حیوان برای صاحبش ناخوشایند خواهد بود. رفتارهای عصبی و فرار احتمالی از خانه در دوران فحلی نیز بر این موارد می افزاید. سگ­های نر نیز درد سر های خاص خود را دارند و ادرار کردن مداوم به در و دیوار و بروز رفتارهای جنسی نسبت به اعضای خانواده از جمله آنهاست. توجه داشته باشید که سگ ماده، مولد است و برای شما توله خواهد آورد و اصولاً ماده ها آرامتر و باهوش تر از نرها هستند. انتخاب جنسیت با توجه به مسائل ذکر شده بر عهده خود شما خواهد بود.

تازه وارد

حال که بررسی­های لازم را انجام داده اید و تصمیم دارید حیوان مورد نظرتان را خریداری کرده یا به هر نحو دیگری تهیه کنید و به خانه بیاورید، باید نکاتی را به خاطر داشته باشید. بهتر است ابتدا با مطالعه و پرس و جو از افراد مجرب، با خصوصیات اخلاقی، نحوه نگهداری، تغذیه، تربیت و مشکلات نگهداری سگ در محل زندگی آشنا شده و قبل از آوردن حیوان، محل زندگی و نگهداری، ظروف مخصوص نوشیدن آب و خوردن غذا، محل ادرار و مدفوع و سایر نیازهای حیوان را پیشبینی کنید.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج