0

هرآنچه که در مورد همستر باید بدانید

همستر حیوانی با جثه ای کوچک، ظاهری زیبا، حرکاتی جذاب و سرگرم کننده و نیز حیوانی بی آزار بوده و نگهداری و پرورش آن نیازمند فضای زیادی نمی باشد و در صورتی که فردی اطلاعات کافی در مورد پرورش و نگهداری و نیز بیماری های این حیوان جذاب داشته باشد به راحتی می تواند آن را در یک فضای کوچک و محدود نگهداری کرده و پرورش دهد و می توان اینگونه گفت که همستر تنها جونده ای است که قابلیت نگهداری انفرادی به عنوان یک حیوان خانگی را دارد و نیز وجود قفس ها و لوازم جانبی متنوع برای این حیوان زیبا تمایل و اشتیاق افراد را برای نگهداری این حیوان کوچک و زیبا دو چندان کرده است. در ادامه کلیاتی در مورد همستر بیان می کنیم.

https://boghalamoon.com/

کلیاتی راجع به همستر

این حیوان ظاهری شبیه به موش داشته و جزو خانواده جوندگان طبقه بندی می شود ولی در کل از موش­های معمولی بزرگتر بوده و بر خلاف موش ها فاقد دم بلند می باشد و از لحاظ آناتومیک اختلافات بیشتری با موش­ها دارد. اندام های قدامی حیوان هر کدام دارای چهار انگشت و یک شست کوچک و ظریف بوده ولی در اندام خلفي هر پنج انگشت تکامل یافته هستند. اندام قدامی حیوان کوتاه­تر از اندام خلفی بوده و به منظور کندن زمین و نیز بالا رفتن از سطوح تکامل یافته است.

این حیوان دارای دو کیسه گونه ای در دو طرف دهان خود می باشد که ادامه آنها از سر و گردن گذشته و تا شانه های حیوان امتداد می یابند و در اصل به منظور ذخیره کردن غذا ایجاد شده اند و ارتباطی با دستگاه گوارش حیوان ندارند. در حالت پرطول اینها به حدود ۴ الی ۵ سانتی متر می رسد و همستر مقادیر قابل توجهی از غذا را می تواند در آنها ذخیره کرده و به لانه خود منتقل نماید. حیوان در هنگام تخلیه این کیسه­ها، سر و گردن خود را به سمت جلو خم کرده و بوسیله دستهای خود از بیرون به این کیسه ها فشار وارد می­کند و محتویات آنها را در لانه یا انبار مخفی خود تخلیه می نماید.

همان گونه که گفته شد همستر نیز همانند موش­ها جزو جوندگان است، بنابراین دندان های حیوان از زمانی که ظاهر می شوند تا لحظه مرگ در حال رشد هستند و رشد بیش از حد آنها مشکلاتی را برای حیوان ایجاد خواهد کرد. لذا ضروری است که مواد غذایی سخت مانند انواع خشکبار خام همراه با پوست، غلاتی مانند ذرت و گندم و یا حتی تکه هایی از شاخه و ریشه درختان میوه را در اختیار حیوان قرار داد تا با جویدن آنها دندان­ها دچار سایش شده و کوتاه شوند و از رشد بیش از حد آنها جلوگیری شود. دندان­های این حیوان طوری است که به غیر از دندان­های پیشین بقیه دندان­ها فاقد پوشش مینا بوده و به سرعت دچار سایش می شوند.

از لحاظ رنگ پوشش بدن همسترها بسته به نژاد متفاوت بوده و نیز برخی نژادها چندین رنگ متفاوت دارند ولی در کل پوشش بدن آنها به صورت متراکم و منظم بوده و موهای آنها به صورت بسیار نرم و براق می باشد مگر در همسترهای مو بلند که موهای بلندی داشته ولی تراکم مو در آنها کمتر از انواع مو کوتاه است.

پاهای عقبی حیوان دارای عضلات قویتری بوده و جهت حرکت در تونل های تنگ و تاریک زیر زمینی که در طبیعت، حیوان از آنها به عنوان لانه خود استفاده می کند و توسط دست­های خود حفر می کند تکامل یافته­اند. چشمان حیوان درشت و براق بوده و درخشش خاصی دارند و بیشتر به دو رنگ قرمز تیره و مشکی دیده می­شوند. طول دم در این حیوان بسیار کوتاه بوده و بین 5/1 الى ۲ سانتی متر در تغییر است که از موهای ریز و کرک مانندی که بسیار هم کم پشت و کوتاه است پوشیده شده است (لازم به توضیح است که حدود 5/0 الى ۱ سانتی متر ابتدای دم توسط موهای بدن پوشیده می شود و فقط حدود یک سانتی متر انتهایی قابل رویت است).همستر از لحاظ بینایی ضعیف است و توانایی حفظ تعادل خود را در ارتفاع بلند و سطوح باریک و لغزنده ندارد و به راحتی از روی میز و صندلی به زمین می افتد و چون به دلیل جثه بزرگ و وزن نسبتا زیاد در مقابل دست­ها و پاهای کوچک و ظریف نمی تواند به خوبی بدن خود را آماده فرود آمدن کند اغلب دچار شکستگی در اندام خلفي يا قدامی می شود.

همستر ها حیواناتی nacturnal یا شب زی هستند و هنگام عصر و یا شب ها برای تغذیه و فعالیت از لانه خود خارج می شوند. البته همسترهایی که در خانه نگهداری می شوند دچار تغییراتی در این چرخه شده اند ولی در کل در طول روز هم همسترها از لانه خود خارج شده ولی فعالیت کمی دارند و بیشتر به تغذیه می­پردازند و بیشتر اوقات روز را در خواب سپری می کنند.

همستر ها دارای انواع و جنس های مختلفی هستند ولی همستری که اکثراً در ایران به عنوان حیوان خانگی نگهداری می شود به نام همستر طلایی (Mesocricetus auratus) نامیده می شود ولی لازم به توضیح است که این حيوان علاوه بر ایران در کل دنیا از طرفداران زیادی برخوردار است و اغلب این نوع همستر به عنوان حیوان خانگی نگهداری می شود ولی سایر همستر ها نیز کم و بیش دارای طرفداران مخصوص به خود هستند.


https://makian.shop/

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج