0

هر آنچه که در مورد تغذیه و جیره قرقاول باید بدانید

یکی از دغدغه های مهم پرورش دهندگان طیور هزینه غذای آنان می باشد، بدیهی است که هرچه هزینه غذای پرنده بیشتر شود ، هزینه تمام شده تولید نیز افزایش خواهد یافت زیرا که غذای مصرفی در یک دوره پرورش ، قسمت اعظم هزینه های دوره را شامل می شود. در این پست در مورد تغذیه قرقاول یا جیره قرقاول و همچنین آب مصرفی آنها به طور کامل پرداحته می شود و نکاتی تغذیه ای ذکر می گردد.

تغذیه قرقاول 

برخی را گمان بر این است که برای تغذیه قرقاول می توان از جیره ماکیان استفاده کرد اما این موضوع صحت ندارد زیرا که جیره های غذایی جوجه قرقاول ها باید ۲۸٪ پروتئین و جیره غذایی قرقاول های بالغ باید ۲۴٪ پروتئین داشته باشد. سويا وذرت یکی از ترکیبات اصلی جیره غذایی قرقاول به شمار می رود.

جوجه قرقاول بعد از خروج از تخم تا ۲۴ ساعت باید بدون غذا نگهداری شود، ضمناً حيوانات مذکور تا مدت چند روز نیازی به آشامیدن آب ندارند. قرقاول در زندگی آزاد ونیمه وحشی خود از انواع دانه های گیاهی تغذیه می­نماید و اصولاً حیوانی دانه خوار است، دانه های تمشک کوهی ، عرعر، ترنجبین و بالاخره انواع حشرات ، کرم ها، مورچه و نظایر آن بهترین مواد غذایی جهت قرقاول به شمار می روند.

در بسیاری از مناطق مرطوب و پوشیده از جنگل که به خصوص در آن جا انواع بوته های تمشک وحشی زیاد روییده باشد، وجود قرقاول حتمی است. اصولاً باید توجه داشت که تغذیه قرقاول در پرورشگاه ها بر اساس جیره­ های غذایی ماکیان صورت می گیرد. امروزه از روی جیره های خاصی که از مخلوط دانه های گندم، ارزن، جو و نظایر آن تشکیل می یابد، و از میان دانه های مربوط تجربه نشان داده است که دانه گندم سیاه مورد توجه پرندگان مذکور بوده و از نظر قیمت هم مناسب است. در اوایل بهار باید در تغذیه قرقاول به خاطر تقویت حالات جنسی در حیوان دقت های بیشتری مبذول داشت. معمولاً اضافه کردن مقداری آرد گندم، چاودار و یا یولاف با نتایج درخشانی همراه بوده وخوراندن مواد سبز به خصوص استفاده از برگ های شبدر بر میزان تخم گذاری اضافه می­نماید.

هر آنچه که در مورد تغذیه و جیره قرقاول باید بدانید22.jpg

قرقاول هایی که از تغذیه خوب وسلامت کامل برخوردار باشند رنگ پرهایشان درخشان وبراق بوده ، چشم ها زنده و درخشان، حرکات سریع و با نشاط خاصی همراه است، در صورتی که قرقاول هایی که از غذای مناسبی استفاده نمی کنند، اغلب کسل و حرکاتشان ضعیف و به خصوص پشت آن ها خمیده ومتورم به نظر می­رسد. در هر حال رایج ترین غذایی که امروزه در اکثر مزارع پرورش برای تغذیه جوجه قرقاول ها کاربرد دارد عبارت است از: خمیر نرمی که از اختلاط گوشت پخته شده گوساله، مغز نان، تخم مرغ پخته و برگ کاهو به دست می آید و در سنین بلوغ نیز رژیم متعادلی از مواد که در آن پودر ماهی و یا گوشت وهم چنین انواع کنجاله ها به اندازه لازم وجود داشته باشد بهترین خوراک قرقاول ها را تشکیل می دهد.

تغذیه قرقاول ها در قدیم با روش خاصی انجام می شد که شرح آن خالی از لطف نیست. در این روش که هم اکنون نیز توسط پاره ای از پرورش دهندگان قدیمی در گوشه و کنار جهان اجرا می شود. بدین گونه بوده که برای تغذیه جوجه قرقاول ها از تخم مورچه استفاده می شد. برای این منظور پرورش دهندگان قبلاً بایستی با زحمت بسیار زیاد روزانه مقداری تخم مورچه جمع آوری می کردند و آن ها را در اختیار قرقاول ها به خصوص جوجه ها قرار می دادند. طرز تقسیم تخم مورچه به این ترتیب بود که هر سه ساعت یک بار مقدار کافی تخم پاک شده مورچه را جلوی جوجه می ریختند. ضمناً گاهگاهی نیز به غذای مزبور مقداری تخم مرغ پخته اضافه می­کردند. اضافه کردن نمک نیز به غذای مزبور موجب تحریک اشتهای جوجه ها می گردید.

از روز ۱۵ به بعد سعی می شد به غذای مزبور مقداری خمیر نان و یا قطعات پخته شده قلب، کبد، یا ریه گاو و یا گوسفند اضافه گردد، از ماه دوم به بعد نیز به تدریج غذای مذکور با تغذیه دانه ای تعویض می شد، هرچند که تعویض کردن غذا همراه با اشکال بود، ولی در هر حال پرورش دهندگان سعی می کردند روز به روز بر مصرف دانه های ارزن، شاهدانه و گندم بیفزایند.

آب مصرفی قرقاول

آب مصرفی جوجه قرقاول ها اثری مهم در حفظ سلامت آنان دارد . از این رو آب مصرفی باید هر صبح و هر شب تعویض شود وظروف آبخوری هر دو روز یک بار تمیز و ضد عفونی گردد و باید توجه داشت که چنانچه مدفوع پرنده آلوده به یکی از بیمارهای عفونی طیور ، آب را آلوده کند، این آب می تواند صدها پرنده سالم را مبتلا نمایند. برخی از پرورش دهندگان قرقاول با افزودن برخی از ویتامین ها به آب آشامیدنی، تلاش می کنند که سطح ایمنی بدن پرنده را بالا ببرند.

تغذیه قرقاول به منظور پروار کردن اخیرا در بسیاری از کشورها و از جمله کشورما رایج و متداول شده است. گوشت قرقاول قهوه ای رنگ بوده و بسیار لذيذ ومقوی می باشد و طرفداران زیادی دارد و هضم و جذب آن برای معده و روده ها سهل و آسان است از این رو برخی از پزشکان خوردن گوشت قرقاول را برای بیمارانی که دوره نقاهت خود را می گذرانند و یا افراد پیر و بیمار توصیه می کنند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 7 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج