0

همه چیز در مورد لاکپشت(جانور شناسی،سمبل)

در زمان­های قدیم و در میان مردمان مختلف قصه ها و روایت های گوناگونی درباره قدرت­های جادویی لاک پشت­ها وجود داشته است. این حیوان در میان مردم شرق از احترام خاصی برخوردار است. چینی ها لاک پشت را سمبل طول عمر، مراقبت و حفاظت می دانند و اعتقاد دارند که لاک پشت­ها واسط آسمانها و زمین هستند. لاک، سمبل آسمان و سینه پوش نشانه زمین است. در اعتقاد این مردم، لاک پشت تجلی عنصر آب، نماد برکت، توانمندی در کار و کسب، صبر، سمبل جهت شمال و نماد نامیرایی است. برخی اصول ابتدایی حاکم بر ای چینگ و فنگ شویی از لاک پشت الهام گرفته شده اند. در این مقاله همه چیز در مورد لاکپشت ها را بررسی میکنیم.

ویژگی های مهم لاک­پشتان

لاک پشت در میان اسطوره ها و سمبل­ها

اسطوره های هندوها از لاک پشتی به نام کورما نام می برند. کورما یکی از تجلیات ویشنو است. او بعد از فرو رفتن زمین به زیر آب ظهور می کند و امکان تولد و حیات را بر روی لاک خود فراهم می کند. در این اسطوره، زمین به مانند لاک لاک پشتی تصور شده است که چهار فیل بزرگ بر گوشه های آن ایستاده اند.

سرخپوستان از لاک پشت به عنوان نماد انرژی زنانه، باروری و قدرت تولد دادن یاد می کنند در مصر باستان، یک جفت لاک پشت به عنوان نمادی از برکت رود نیل تصویر می شده است. برعکس در اروپا و قبل از دوران رونسانس لاک پشت را نمادی از شیطان می دانستند. در ایران گنج یابها اعتقاد دارند که نماد لاک پشت به وجود تونل یا دالانی اشاره می کند که در انتهای آن دفینه­ای پنهان شده است.

در تصوف، لاک پشت را به مانند یک درویش تصور می کنند. او خانه خود را بر دوش حمل می کند و هرجا که بخواهد اطراق کند، همان جا خانه اوست. او هیچ وابستگی و تعلقی به محل زندگی ندارد و می تواند هر کجا بر روی زمین سکونت کند.

لاک پشت­ها در برخی نقاط جهان مانند جنوب شرق آسيا، ژاپن، چین و آفریقا مصرف غذایی دارند. در ژاپن و روسیه مزارع بزرگی برای پرورش و تکثیر لاک پشت­ها وجود دارد. از روغن لاک پشت برای تهیه کرم های مختلف و محصولات آرایشی استفاده می­شود. در چین گوشت لاک پشت را به عنوان درمان کننده بیماری­های مختلف مورد استفاده قرار می دهند، امری که بقا و نسل این موجود را تهدید می کند. در کنار همه اینها، امروزه برخی انواع لاک پشت­ها به عنوان حیوان خانگی مورد توجه علاقه مندان قرار دارند و افرادی اقدام به نگهداری از آنها در محیط خانه و محل زندگی خود می کنند.

جانورشناسی

لاک­پشتان به رده خزندگان و راسته لاک­پشتان (Chelonia) یا تستودیناتا (Testudinata) تعلق دارند. برای همین به طور کلی آنها را شِلونين (Chelonians) یا لاکداران می نامند. قدمت خانواده لاکداران به دوران تریاسه یعنی دویست تا دویست و پنجاه میلیون سال قبل برمی گردد. در این راسته و خانواده قرار دارد که در مجموع ۲۸۷ گونه زنده از لاک پشت­ها را در برمی گیرد. بزرگترین خانواده لاک داران تستودینیده (Testudinidae) نام دارد که امروزه پنجاه گونه در حال حیات در آن وجود دارد.

خزندگان و از جمله لاک پشت­ها اولین گروه از مهره داران هستند که برای زندگی در خشکی سازگار شدند. فلس­های شاخی که روی پوست بدن آنها وجود دارد، از هدر رفتن رطوبت بدن جلوگیری می کند و به آنها قدرت می­دهد تا در محیط­های خشک و خشن به خوبی زندگی کنند. خزندگان و به طبع آن لاک پشت­ها به دلیل نداشتن مركز تنظیم دمای بدن و برخی ویژگی های دیگر از نظر تکاملی پست تر از پرندگان و پستانداران به حساب می آیند. بررسی سنگواره های قدیمی حکایت می کند که لاک پشت­های اولیه هیکلی بزرگ و لاک کاملاً گنبدی داشتند که گاهی پهنای آن به یک متر می رسیده است.

در زبان انگلیسی به طور کلی برای نامیدن تمام حیوانات لاک دار از واژه “Turtle” استفاده می­شود. گرچه در برخی از کشورها این واژه بیشتر برای اشاره به لاک پشت های آبزی مورد استفاده قرار می گیرد و لاک پشت­های خشکی زی را با واژه “Tortoise” از انواع آبزی متمایز می کنند. واژه دیگر که مورد استفاده قرار می گیرد “Terrapin” است که تنها به گونه های لاک پشتان آبزی و نیمه آبزی اشاره می کند و رواج کمتری از دو واژه دیگر دارد. در این کتاب خصوصیت های لاکپشتان در قالب دو زیر مجموعه مورد بررسی قرار می­گیرد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 3 امتیاز از مجموع: 2.3]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج