0

واکسیناسیون و کنترل بیماری در مرغ ارگانیک

تنها بر اساس استانداردهای ارگانیک باید واکسن مورد استفاده قرار گیرد و همچنین اگر خطر ابتلا به بیماری­های شناخته شده در مزرعه یا زمین همسایه وجود دارد که نمی توان به هر وسیله دیگر کنترل شود.  در این پست با برنامه واکسیناسیون و کنترل بیماری در مرغ ارگانیک بیشتر آشنا خواهید شد.

در مورد واکسیناسیون

هر برنامه واکسیناسیون و کنترل بیماری در مرغ ارگانیک باید از پیش با مرجع صدور گواهینامه هماهنگی های و موافقت لازم را کسب کرد و به طور مرتب به عنوان بررسی بخشی از طرح سلامت و رفاه برای مزرعه نظارت و کنترل انجام گردد.

کنترل کوکسیدیوز

مانند بسیاری از بیماری های طیور دیگر، کوکسیدیوز می تواند با موفقیت از طریق رعایت خوب نکات بهداشتی، تمیز کردن مناسب، ضد عفونی و کنترل آشیانه ها، اطمینان از بستر خشک و تمیز با جایگزینی به طور منظم بستر نگهداری شود، و چرخش مناسب از مرتع به آشیانه، مرغ نگهداری شود. ممکن است با کسب مجوز از مرجع صدور گواهینامه درمان با Coccidiostat  و با مشاوره دامپزشکی واکسیناسیون و کنترل بیماری در مرغ ارگانیک در آنها  نیز در نظر گرفته شود.

  واکسیناسیون و کنترل بیماری در مرغ ارگانیک

جلوگیری از ایجاد آلودگی کرم های گرد و کرم های نواری

تحقیقات نشان داده است که تخم کرم را می توان تا ۸۰% توسط نور ماورا بنفش و همچنین بیل زدن زمین به منظور زیر و رو کردن خاک تا نور وارد لایه های زیرین شده و از این طریق تخم کرم ها در معرض نور خورشید قرار گرفته و از این طریق کنترل شوند، چرخش صحیح استراحت پرندگان در مرتع، آوردن گاو و گوسفند در حالی که مرغ در حال استراحت در مرتع است. باید برای کمک به تمیز نگه داشتن مرتع باید تلاش نمود. این حیوانات در انتشار انگل مرغ به طور مؤثری تأثیر گذارند. اگر مشکلاتی با انگل های داخلی پرندگان وجود دارد می توان با درمان منوط به اخذ مجوز از مراجع صدور گواهینامه اقدام نمود، البته قابل ذکر است که می توان با دوره نگهداری طولانی و ارائه گوشت مرغ و یا تخم مرغ به عنوان محصولات ارگانیک به بازار عرضه نمود.

یکی از راهکارهای جایگزین پیشگیری و یا درمان طیور ارگانیک بهره گیری از دانش بومی و یا همان دامپزشکی سنتی می باشد روز به روز در حال گسترش می باشد. به عنوان مثال، نیاز به استفاده از دانش دامپزشکی سنتی در کشاورزان محلی آفریقا به عنوان پایه ای برای توسعه جایگزینی تولیدات ارگانیک به جای تولیدات مرسوم دام وجود دارد UNIDO-ICS (2004). تخمین زده می شود که حدود ۸۰ درصد از جمعیت دام در آفریقا متکی به دامپزشکی سنتی برای رفع نیازهای بهداشت و درمان می باشند.

آفریقا دومین قاره جهان پس از آسیا، هم از نظر مساحت و جمعیت می باشد. این قاره دارای تنوع منحصر به فرد از عوامل جغرافیایی و آب و هوایی است و فوق العاده غنی از فلور متنوع با حدود ۶۸۰۰۰۰ گونه های گیاهی، که ۳۵۰۰۰۰ گونه شناخته شده بومی خود آفريقا می باشند ، منابع گیاهی دارویی در آفریقا نیز منبع اصلی درآمد است. علاوه بر تجارت داخلی، گیاهان دارویی به طور گسترده در حجم زیادی به بازار بین المللی صادر می شود. این قاره دارای رتبه دوم نسبت به آسیا در صادرات این گونه منابع می باشد ( UNIDO-ICS 2004).

تقریباً تمام مواد شیمیایی مورد استفاده در سیستم تولید مرغ معمولی اثرشان در لاشه باقی می ماند (گریسی و کالینز ، ۱۹۹۲). این ممکن است یکی از دلایل افزایش حمایت برای عدم استفاده از آنتی بیوتیک ها و هورمون محرک رشد در پرورش پرندگان بخصوص جهت تولید گوشت باشد. استانداردهای دیگر در پرورش طیور به روش ارگانیک در شرایط خشکسالی است که شامل بهره مندی از : هوای تازه، نور مستقیم خورشید، تحرک و فعالیت و مدیریت پرورش پرندگان که می توان به عنوان کمک هزینه ای در امر پرورش به آنها اشاره کرد ( UNIDO-ICS 2004).

در اصل سیستم پرورش ارگانیک، پرندگان باید به گونه ای نگه داشته که بتوانند رفتارهای طبیعی خود را مانند حمام کردن، جستجوی غذا و چوب نشستن و … انجام دهند. احترام به گونه خاص به ویژگی های رفتاری پرندگان در کشاورزی ارگانیک داده شده است. این بدان معنی است که هیچ عمل قطع و یا کوتاه کردنی مانند کوتاه کردن منقار و یا ناخن سوزی مجاز نیست. بنابراین هر زمان که مشکلات رفاهی رخ می دهد، راه حل باید در درجه اول در سطح سیستمیک به جای تطبیق حیوانات به سیستم جستجو کرد. گیاهان متعدد بومی آفریقا با خواص دارویی شگفت انگیزی یافت شده است. بعضی از آنها به خوبی مورد بررسی قرار گرفته است مانند قدرت فعالیت خاص در برابر انگل هدف. دولت های آفریقایی نیز نیاز به دادن اولویت به ارتقای دانش بومی محلی به منظور کشف استفاده های دارویی از گیاهان محلی است.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج