0

پیشگیری از بیماریها در مزارع پرورش بوقلمون

یکی از اساسی ترین کارها در برنامه کنترل بیماری ها برای پیشگیری بیماری بوقلمون در مزارع پرورش طیور کنترل منابع آلودگی می باشد. در این بخش به بررسی اجمالی راه های انتقال آلودگی به مرغداری و روش های جلو گیری از آن پرداخته می شود .

انجام صحیح بیوسکوریتی و امنیت زیستی برای  پیشگیری بیماری بوقلمون

یکی از خطرناکترین منابع انتقال آلودگی در گله های طیور عامل انسانی می باشد.
این مهم بدین معناست که کارکنان، دامپزشکان، بازدید کنندگان و افراد متفرقه ایی که به مرغداری رفت و آمد می کنند، می توانند همراه خود عامل بیماری زا را انتقال داده و باعث آلودگی گله شوند.
در جهت کنترل این منابع آلودگی بهتر است اقدامات ذیل صورت پذیرد:

1- باید در محل ورودی مرغداری برای ورود افراد غیر مجاز ایجاد محدودیت نمود. این کار را می توان با محصور کردن اطراف مرغداری و قرار دادن جایگاه هایی جهت ورود افراد انجام داد. بهتر است در محل ورود افراد به مرغداری یک حوضچه هایی تعبیه شود که داخل آن پر از مواد ضدعفونی کننده بوده و افراد ملزم به عبور از آن باشند.

2- بهتر است از ورود افرادی که امور تجاری و فروش را انجام می دهند، رانندگان کامیون ها و تکنسین ها و بازدید­کنندگان جلوگیری بعمل آید، مگر اینکه دلیل موجهی برای ورود آنها وجود داشته باشد، همچنین یک اتاق ورودی باید برای افراد در نظر گرفته شود و کلیه افراد قبل از ورود باید لباس مخصوصی که در اختیارشان قرار می گیرد بپوشند.

3- کارکنان و کارگران باید در هر سالن مخصوص همان سالن باشند اگر به دلیل کمبود پرسنل یک کارگر مسئول در سالن می شود بایستی اقدامات احتیاطی از قبیل تعویض لباس، ضد عفونی کفش و… را رعایت کنند.

4- دامپزشکانی که برای سرکشی به مرغداری می آیند بایستی علاوه بر انجام نکات احتیاطی فوق سرکشی به سالن­ها را از سالن های با سن کمتر شروع کنند و ابتدا گله های سالم را مورد بازدید قرار دهند تا باعث انتشار منبع آلودگی نباشند.

5- بهتر است حتی الامکان قرارهای کاری و مناسبات تجاری را در خارج از محل مرغداری قرار دهند.

6- بهتر است در محل ورودی هر سالن دوش هایی تعبیه شود تا افراد قبل از تعویض و لباس و ورود به سالن دوش بگیرند.

یکی دیگر راه های دیگر پیشگیری بیماری بوقلمون محافظت مزارع از  منابع انتقال دهنده آلودگی وسایط نقلیه ای است که به مزرعه رفت و آمد می کند کامیون های حمل خوراکی به دلیل احتمال انتقال گرد و خاک از مزرعه ای به مزرعه دیگر می توانند خطری جدی از نظر امکان انتقال آلودگی بحساب آیند برای کنترل آلودگی وسایط نقلیه و کامیون هایی که بمنظور حمل طيور و تخم مرغ یا خوراک طیور بکار می روند باید قبل از بارگیری به دقت ضد عفونی گردند و حتی بهتر است این کامیون­ها قبل از ورورد به مزرعه نیز ضدعفونی گردند.

چنانچه نتوانید کامیون ها و رانندگان آنها را قبل از ورورد به مزرعه به خوبی پاکسازی نمود و باید یک ساختمان جانبی در جلوی انبارها ساخته شود تا بدین ترتیب کامیون ها مجبور باشند وارد این ساختمان شوند در صورتی که نتوان تدابیر فوق را بکار بست می توان با تخلیه بار کامیون ها در انبارهای موقت در اطراف مزرعه از ورود کامیون به داخل مزرعه جلو گیری نمود و بدین ترتیب بار از این انبارها باید به قسمت های مختلف مزرعه توزیع گردد، به جهت ضدعفونی کامیون ها وسایل نقلیه ای که وارد مرغداری می شود، بایستی در محل ورودی مرغداریها حوضچه هایی حاوی مواد ضدعفونی کننده قرار داده شود، باید توجه داشت که عمق حوضچه و همچنین طول آن باید طوری در نظر گرفته شود که حداقل چرخ کامیون تانصف درون محل ضدعفونی کننده و حداقل دو دور را تا خروج از حوضچه طی نماید.

پرندگان نیز یکی دیگر از عوامل هستند که می توانند ناقل عوامل بیماری زا باشند بمنظور کنترل آلودگی ایجاد شده توسط پرندگان بایستی سالن ها طوری طراحی گردد که هیچ محلی برای ورود پرندگان نداشته باشد یکی از نکاتی که حتماً باید به آن توجه شود این است که بایستی سالن هایی که برای انبار دان استفاده می شود طوری طراحی گردد که فاقد هر گونه محلی برای ورود پرندگان باشد زیرا پرندگان مهاجر عموماً ناقل هستند و از ترشحات و مدفوع خودشان عوامل عفونی و بیماری زا دفع می کنند و بدین طریق می توانند باعث آلودگی دان مصرفی و در نهایت آلودگی کل گله گردند.

پیشگیری بیماری بوقلمون

آلودگی ناشی از میکرو اورگانسیم های نهفته

منظور از میکرواورگانیسم های نهفته، میکرو اورگانیسم هایی هستند که بطور طبیعی در هر مزرعه حضور دارند.
بسیاری از میکرو اورگانیسم ها در صورت عدم بکارگیری روش های مناسب و موثر بمنظور پاکیزه سازی و ضد عفونی کردن محیط و یا بعلت وجود مواد آلی کننده (بقایای مدفوع، كثافات و …) قادرند با بکارگیری روش های طبیعی حفظ بقای خود همچون تولید هاگ به حیات و بقای خود ادامه دهند.

لایه های میکروبی

در هر نقطه ایی که سطح مرطوب وجود داشته باشد لایه های میکروبی قابل مشاهده اند لایه­های میکروبی در واقع تجمع باکتری های مختلف در بستری از پوشش برون یاخته ایی موکوسی اند که می­توانند با استفاده از مژک یا فیمبریه به خوبی به سطوح بچسبند. در لایه های میکروبی باکتری های متعلق به خانواده ها و سویه های متفاوت یافت می شوند.
شکل گیری لایه های میکروبی پدیده ایی پیچیده و بسیار متغیر است و می تواند به عنوان استراتژی های جهت حفظ بقا تلقی شود که توسط باکتری ها اتخاذ می گردد.

این حالت مزایای بسیاری برای آنها دارد برای مثال با استقرار در بستر لایه های میکروبی باکتریها از شرایط سخت خارجی مانند اشعه ماوراء بنفش و عوامل شیمیایی و … محافظت می شوند لایه های میکروبی در طبیعت بعنوان مخزن گوشه های میکروبی عمل می کنند و بدین ترتیب در حفظ تعادل اکولوژیک نیز نقش دارند.

سالن های مرغداری بویژه لوله کشی های موجود در آن نیز از پدیده لایه های میکروبی مجزا و در امان نیستند.

 

در صورت عدم رعایت دستورالعمل های پاکیزه سازی و ضد عفونی کار آمد و منظم و لایه های میکروبیبرای پیشگیری بیماری بوقلمون موجب بروز خسارات فراوان و متعدد در مرغداری خواهد شد. مطالعات مختلف انجام شده نشان می دهد که مقاومت لایه­های میکروبی در برابر عوامل ضدعفونی کننده بسیار بیش از مقاومت باکتری ها به تنهایی است، در نتیجه ضدعفونی از کارایی کمتری برخوردار خواهد بود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 7 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج