0

چراگاه یونجه(معایب و محاسن)

چراگاه یونجه یکی از راه های تغذیه دام و طیور به شمار می آید که به لحاظ اقتصادی برای پرورش دهنده بصرفه می باشد ولی برای چریدن دام و طیور نکاتی را باید مدنظر قرار داد در زیر به آنها اشاره می کنیم.

معایب چرا در یونجه

چراندن یونجه در فصل رشد عمل خطرناکی است. لذا در بعضی از نقاط دنیا مانند ایالت اکلاهامای آمریکا تعداد معدودی از تولیدکنندگان به طور رایج يونجه در حال رشد را چرا میدهند. علت برخی از دلايل عدم چرا در فصل رشد عبارتند از:

۱) نفخ

علت اصلی عدم چرای یونجه نفخ دامهاست. یونجه شاداب رشد کرده در اوایل بهار محتمل ترین دوره برای ایجاد نفخ است. تمام واریته های یونجه می توانند سبب نفخ شوند که مدیریت دقیق حیوانات می تواند مشکل نفخ را به حداقل برساند.

توصیه های زیر در کاهش نفخ ناشی از تغذیه یونجه قابل تامل است:

  • هرگز نباید گوساله های گرسنه را روی یونجه های تر و شاداب رها نمود.
  • قبل از چراندن یونجه حیوانات را بایستی با ماده خشک یا یونجه خشک سیر کرد.
  • از مهار کننده نفخ (مانند Poloxalene)چند روز قبل و بعد از شروع چرای یونجه استفاده کرد.
  • چند بار در روز در روزهای نخست گوساله ها را زیر نظر گرفت.
  • اجازه دهید گوساله ها حق انتخاب تغذيه از مواد غذایی خشک یا گراسهای نسبتاً رسیده را زمانی که چرای یونجه انجام میدهند داشته باشند.
  • تعدادی از تولیدکنندگان از یک به اندازه به عنوان شاخص در گله استفاده می کنند.
  • با دیدن اولین نفخ تمام حیوانات را از مزارع یونجه خارج کرده و آنها را به طور کامل زیر نظر گرفت.
  • زمانی که در اول صبح شبنم روی یونجه قرار گرفته و مرطوب است گوساله را وارد نکنید. منتظر بمانید تا به طور کامل خشک شوند.
  • چرای یونجه را در اول صبح شروع کرده، زمانی که چرا در بعد از ظهر انجام می گیرد مشکلات خیلی بیشتری بروز می کند.
  • توجه به خصوصی به پیش بینی آب و هوا نموده و قبل از تغییرات هوا حیوانات را از مزارع یونجه خارج کنید.
  • یونجهای را که یخ زدگی سبک دیده برای چرا استفاده ننمائید.

چراگاه یونجه

۲) ناهماهنگی ترجیح حیوانات

افزایش وزن به عوامل مختلفی مانند حیوان، تغذیه قبلی، دسترسی، کیفیت علوفه و تنش های محیطی (گرما، سرما و وضعیت روانی حیوانی) بستگی دارد.

مدیریت حیوانات اهلی و سیستم چرانیدن اثر به سزایی روی بسیاری از این عوامل دارد. برای نمونه، حیواناتی که مجبور به تغذیه از یونجه رسیده با کیفت پائین می شوند، کمتر از نیم کیلوگرم در روز افزایش وزن می یابد. مدیریت فشرده و شرایط آب و هوایی مناسب برای حفظ حداکثر تولید لازم است.

برای جلوگیری از خسارت وارده تا زمانی که ردپای حیوان در مزرعه باقی می ماند نبایستی چرا انجام شود. همچنین چراندن یونجه از فروردین می تواند مقدار گراس های زمستانه را در دومین چین افزایش دهد. مزارع قوی یونجه اغلب به گراسها در اوایل بهار غلبه می کنند با این حال برداشت یونجه سبب می شود که گراسها در مرحله بعدی سریع تر رشد کرده و بذر تولید نمایند. اگر علوفه عاری از علف هرز در چین دوم مد نظر باشد پس بایستی علف های هرز قبل از چرا با علف کش های انتخابی کنترل شوند.

چراندن در طول فصل رشد

برای کاهش صدمه وارده به پایداری یونجه و حفظ محصول بین 675/0 تا 9/0 کیلوگرم در روز، چرای دوره ای و متناوب اعمال شود. اندازه مزرعه به تعداد دام برای چرا به صورت قانون ثابت بیان نشده ولی بایستی به اندازه کوچک باشد تا در کمتر از یک هفته چرا انجام گیرد، ایده آل آن است که ۴-۵ هفته فاصله بین چراندن ها وجود داشته باشد.

برای این منظور می توان مزرعه را به هشت چراگاه تقسیم و هر قسمت چهار روز چرانده شود. برای جلوگیری از ایجاد صدمه به پایداری مزرعه زمانی که مزرعه گل آلود می شود بایستی گوساله ها خارج شود. چرا کمتر از ۵ روز و رشد مجدد به مدت ۳ هفته سبب تولید علوفه زیاد و افزایش وزنحیوانات خواهد شد. به طور کلی واریته های نوع خوب يونجه به همان روش که به چراگاه یونجه متناوب واکنش نشان می دهند به چیدن علوفه نیز عکس العمل نشان می دهند.

چرای متناوب می تواند اثرات مضر تنک شدن یونجه به علت چرا را به حداقل برساند. نبایستی حیوانات بیشتر از یک هفته در هر محل از مزرعه رها شوند. اگر حیوانات به مدت طولاتی در چراگاه یونجه چرا نمایند، بیشتر علوفه در درسترس با لگدمال کردن از دست رفته و یونجه های تازه رشد کرده را خواهند خورد. چرای متناوب بایستی این مشکلات را کم کند. بهترین ترکیب روزهای چرانیدن و رشد مجدد آن است که طی فصل رشد تغییر کند، چون که در مواقع مختلف، رشد یونجه با نسبت های متفاوتی انجام می گیرد. زمانی که درجه حرارت بالاست (۳۲ درجه سانتی گراد و بالاتر) و به اندازه کافی رطوبت موجود باشد. در حالت دیگری از چرا، چراگاه یونجه بر اساس میزان رشد یونجه انجام گرفته به طوری که در طول فصل رشد چندین بار مزرعه چرانده شده و در هر بار نبایستی اندازه ساقه ها کمتر از ۱۵ سانتی متر باشد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 12 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج