چون زنبور عسل حشره ای اجتماعی است، لازمه تداوم زندگی اجتماعی آن وجود سیستم مکالماتی مؤثر بین اعضاء آن است. مکالمات زنبور عسل در حقیقت رد و بدل کردن تحریکات مختلف بین افراد همان گونه یعنی داخل کلنی زنبور عسل است که موجب بروز عکس العملهای مختلف بین آنها میگردد. این عکس العملها ممکن است رفتاری و یا فیزیولوژیکی باشند. بنابراین این مکالمات هیچگونه جنبه آگاهی، هوش و استعداد و غیره را در بر نمیگیرد. در ادامه مکالمات زنبور عسل و رقص زنبور عسل را بررسی می کنیم.
مکالمات زنبور عسل و رقص زنبور عسل
سیستم انجام این مکالمات در حشرات مثل مکالمات انسان بر مبنای استفاده از تحریکات مختلف مثل نور، مواد شیمیایی و فیزیکی میباشند که این تحریکات به وسیله اعضاء مخصوصی دریافت میشوند و همانطور که قبلاً گفته شد به مرکز عصبی برده شده و موجب عکسالعمل میگردند.
البته همانطور که در انسان حس بینایی متکاملتر شده است در حشرات خصوصاً زنبور عسل حس بویایی حساستر و مهمتر است. ولی به طور کلی چون زنبور عسل در محیط داخل کندوی خود که محیطی تاریک است زندگی میکند چنین استنباط میشود که حس بویایی، حس لامسه و حس شنوائی باید اهمیت بیشتری داشته باشند. ولی چون برای خود انسان حس بینائی و شنوایی اهمیت بیشتری دارند ممکن است به سایر حواس مربوط به زنبور اهمیت کمتری داده شود.
علاوه بر این باید توجه داشت که در انجام مکالمات زنبور در هر لحظه چندین تحریک توأماً انجام شده و مکالمه صورت میگیرد. به عبارت دیگر تحریکات مختلف به مرکز عصبی برده شده و در آنجا مجموعاً باعث دستور انجام عکسالعمل معینی میشود.
انجام مکالمات در کلنی زنبور عسل از قرن 18 برای انسان شناخته شد. ولی در سال 1920 که Frisch نتیجه تحقیقات جامع خود را که در زمینه مکالمات زنبور عسل انجام داده بود منتشر کرد و موفق به اخذ جایزه نوبل در سال 1973 گردید بسیاری از سؤالات و مسائل مربوط به مکالمات زنبور عسل را روشن نمود.
روش تجربی مطالعه مکالمات زنبور عسل در مورد محل غذا بدین ترتیب است که زنبورهای کندوی شیشها ی را جهت تغذیه از منابع غذایی در فواصل معین و مشخص آموزش داده و آنها را در داخل کندو از پشت شیشه مطالعه مینمایند. البته آموزش و تربیت زنبور جهت تغذیه از منبع غذایی مشخص کار مشکلی نیست مگر این که با وجود شهد طبیعی رقابت شدیدی با آن وجود داشته باشد.
بدین منظور مقداری شهد مصنوعی (50 درصد ساکاروز یا قند معمولی در آب + مقدار کمی مواد عطری مثل عصاره نعنا) را در ظرفی ریخته و در فاصله یک متری کندو قرار میدهیم. زنبورها سریعاً از طریق قدم زدن این منبع را کشف کرده و از آن تغذیه میکنند. سپس میتوان فاصله را به تدریج زیاد کرد تا به محل مورد نظر رسید. البته در صورتی که فاصله زیادتر از یکی دو متر شود زنبورها پرواز کرده و به منبع غذا میآیند. در محل منبع غذا میتوان زنبورها را گرفته و علامتگذاری نمود (با شماره و یا فقط رنگ زدن در پشت آنها). پس از مراجعت این زنبورها به داخل کندو میتوان فعالیتهای آنها را مشاهده و ثبت نمود.
مهمترین عکس العمل زنبورهای علامت گذاشته شده در کندو انجام رقصهای معینی است با وضعیتها و مفاهیم مختلف. به طور کلی محققین سه نوع رقص را در کلنی زنبور عسل مشاهده کردهاند.
الف – رقص دایره ای
زنبور با حرکت سریع دایره وار چرخیده و گاهی جهت خود را عوض کرده و در جهت مخالف حرکت میکند. این رقص ممکن است چندین ثانیه ادامه یافته و سپس متوقف گردد و در نقطهای دیگر از شان اقدام به رقص نماید.
سپس به طرف سوراخ پرواز رفته و از کندو خارج میشود. عدهای از زنبورهای کارگر، داخل کندو و در اطراف زنبور رقص کننده تجمع کرده و در آخر توسط وی تحریک شده و به دنبال آن از کندو خارج شده و در جستجوی منبع غذا میپردازند.
این نوع رقص در موقعی انجام میشود که منبع غذا بین 0 تا 15 متری کندو باشد. این رقص اطلاعات زیادی را از نقطه نظر جهت، کیفیت، مقدار و سایر اطلاعات مربوط به منبع غذا را مبادله نمیکند. زنبورهای تحریک شده از کندو خارج شده و در جهات مختلف به جستجوی منبع غذا میپردازند.
ب-رقص داسی
در صورتی که منبع غذا بین 15 تا 100 متری کندو باشد، زنبور اقدام به اجرای این رقص میکند. روش انجام این رقص مشابه رقص دایره ای است با این تفاوت که جهت انجام رقص به صورت نیم دایره یا داسی شکل است. اطلاعات زیادی در این نوع رقص مبادله نخواهد شد به جز حدود فاصله منبع غذا.
ج-رقص ارتعاش شکم
در صورتی که فاصله منبع غذا از کندو بیش از 100 متر باشد، زنبور رقصنده اقدام به اجرای این رقص میکند. در این نوع رقص ابتدا زنبور در جهت یک نیم دایره رقصیده، از روی خط مستقیم قطر دایره بالا رفته و اقدام به حرکت روی نیم دایره طرف دیگر کرده و دوباره روی قطر دایره بالا آمده و در طرف دیگر روی نیم دایره طرف اول حرکت میکند و نهایتاً یک هشت انگلیسی را میسازد. در جریان حرکت بر روی قطر دایره شکم خود را با ارتعاشات جانبی به حرکت در میآورد. علاوه بر این در جریان این رقص مقداری از غذای آورده شده را به سایر زنبورهای اطراف خود ارائه میدهد. تغییر وضعیت رقص زنبور از حالت رقصی دایره ای یا داسی به رقص ارتعاش شکم به طور آنی صورت نمیگیرد، بلکه رقصهای حد فاصله آنها نیز انجام میشود. رقصهای حد فاصل وقتی مشاهده میشود که منبع غذا در فاصله بیش از ده متر و کمتر از یکصد متر از کندو قرار داشته باشد.
رقص ارتعاش شکم از موقعی که منبع غذا در فاصله 14 متری کندو قرار دارد شروع میشود و هر چه فاصله بیشتر گردد، ارتعاشات شکم بیشتر شده و شکل رقص به رقص ارتعاش شکم بیشتر شباهت پیدا میکند. بالاخره وقتی منبع غذا در فاصله 100 متری واقع گردد شکل رقص کاملاً از نوع ارتعاش شکم خواهد بود. در جریان رقص ارتعاش شکم اطلاعات متعددی بین زنبور رقص کننده و سایر زنبورها مبادله میگردد از جمله:
فاصله تا منبع غذا
این زنبور هنگامی که شکم خود را به ارتعاش در میآورد صداهایی منقطع با فرکانس کم که در حدود 250 هرتز است تولید میکند. این صداها توسط گوش انسان قابل شنیدن نیستند. محققین دریافته اند که تعداد صداهای تولید شده در جریان رقص، رابطه مستقیم با فاصله منبع غذا از کندو دارد.
علاوه بر این احتمال دارد مدت زمان عبور زنبور از قسمتی از دایره در ارتباط با فاصله منبع غذا باشد. مثلاً تعداد دفعاتی که زنبور در مدت 15 ثانیه از خط مستقیم دایره (قطر دایره) عبور میکند برای فواصل مختلف اندازهگیری شده و این رابطه را نشان داده است.
جهت منبع غذا
تشخیص جهت منبع غذا و رد و بدل کردن اطلاعات مربوط به محل دقیق منبع غذا در داخل کلنی از نظر تکاملی برای زنبور عسل بسیار حائز اهمیت میباشد. مطالعات محققین نشان داده است که زنبوری که منبع غذا را یافته است جهت آن را در جریان رقصهای ارتعاش شکم به سایرین اطلاع میدهد.
نحوه مبادله این اطلاعات بدین طریق است که محققین دریافتند که جهت خط مستقیم رقص زنبور در طول روز تغییر میکند و این تغییر جهت همبستگی نزدیکی با تغییر جهت خورشید در طول روز دارد. ضمناً مشخص گردید وقتی که خورشید در جهت حرکت عقربه های ساعت تغییر جهت میدهد جهت محور مستقیم رقص با همان زاویه ولی برعکس جهت حرکت عقربه های ساعت میباشد.
اگر منبع غذا کاملاً در جهت خورشید باشد، جهت خط مستقیم رقص به طور عمودی و به طرف پایین خواهد بود.برای درک بهتر موضوع پیشنهاد میشود خود را در محل کندو فرض کرده و موقعیت خورشید، کندو و منبع غذا را در یک سطح فرض نمایید.
در صورتی که منبع غذا به طرف چپ یا به طرف راست خورشید با زوایای مختلف باشد در این صورت جهت حرکت زنبور روی خط مستقیم رقص نسبت به خط عمود (نیروی جاذبه زمین) روی شان به طرف چپ یا راست با زاویهای به همان نسبت خواهد بود.
مثال: منبع غذا در سمت خورشید و حدود 45 درجه در طرف چپ آن قرار گرفته است. در این صورت خط مستقیم رقص زنبور در حدود 45 درجه طرف چپ خط عمود (نیروی جاذبه زمین) به طرف بالا میباشد. بدین ترتیب در صورتی که منبع غذا در سمت خورشید به طرف چپ یا به طرف راست آن با هر زاویهای باشد جهت خط مستقیم رقص زنبور عسل با همان زاویه به طرف چپ یا به طرف راست خط عمود به طرف بالا خواهد بود.
در صورتی که منبع غذا در سمت مخالف خورشید با هر زاویهای که به طرف راست یا چپ آن باشد جهت خط مستقیم رقص با همان زاویه به طرف راست یا چپ خط عمود ولی به طرف پائین خواهد بود. مثلاً منبع غذا در سمت مخالف خورشید با زاویه 135 درجه در طرف چپ آن قرار گرفته. در این صورت محور مستقیم رقص با خط عمود در طرف چپ آن زاویه 135 درجه به طرف پایین تشکیل میدهد.
مثال دیگر، منبع غذا در سمت مخالف خورشید و با زاویه 90 درجه در طرف چپ قرار دارد. در این صورت خط مستقیم رقص به طرف مخالف خورشید و در طرف چپ خط عمود با زاویه 90 درجه نسبت به خط عمود خواهد بود. با اطلاعات فوق میتوان جهت منبع غذا را تشخیص داد.
مورد اطلاعاتی دیگری که در جریان رقص زنبور عسل مبادله میشود عطر و بوی مخصوص گلهاست. شواهد زیادی در دست است که نشانگر این است که عطر و بوی گلها در جریان چرای زنبور به لایه مومی و کیتینی بدن زنبور نفوذ کرده و هنگامی که این زنبور در کندوی خود اقدام به رقص میکند سایر زنبوران این بود را تشخیص داده و در هنگام جستجو در مزارع نسبت به گلهایی که همان عطر و بو را داشته باشند عکس العمل نشان میدهند. ضمناً زنبوران رقص کننده از طریق مبادله شهد به سایر زنبوران ، عطر آن را به آنها مشخص میکنند و این عطر در هنگام جستجو در مزارع کمک شایانی برای یافتن منبع غذاست.
یکی دیگر از اطلاعات مبادله ای بین زنبوران رقصنده و سایر زنبوران، موقع فراوانی غذاست. به عبارت دیگر بسیاری از گونه های گیاهی شهد و گرده را در موقع معینی از روز و در مدت کوتاهی تولید میکنند. هنگام رقص زنبور در کندو مبین موقع فراوانی منبع غذاست و زنبور این موقع را به خاطر میسپارد.
اطلاعات مربوط به مقدار غذا یعنی کمیت آن از طریق تعداد زنبورهای رقص کننده در داخل کندو و همچنین تعداد رقصهای هر زنبور و شدت و سرعت رقص و دوام رقص مبادله میگیرد. در صورتی که مقدار غذا در مزارع و باغات فراوان باشد زنبور رقص کننده سریعاً محموله خود را تخلیه کرده و از کندو خارج میشود و دوباره زودتر مراجعه میکند و بدین طریق تعداد رقصهای زنبور زیادتر میشود.
اطلاعات مربوط به خطرات موجود در مزارع و باغات به طور غیر مستقیم مبادله میشود. مثلاً خطرات مربوط به سموم، شکارچیها و غیر موجب عدم بازگشت زنبور چرا کننده شده و یا موجب میشود که زنبور رفتار طبیعی خود را از دست داده و دیگر قادر به تحریک کردن سایر زنبوران برای مراجعه به محل مورد نظر وی نخواهد بود.
کلیه روشهای مکالمه در مورد گرده و شهد یکسان است. به جز اینکه گرده را مثل شهد بین سایرین مبادله نمیکند. عدهای از گیاهان هم شهد و هم گرده تولید میکنند. عدهای دیگر فقط شهد و یا فقط گرده تولید میکنند و عدهای دیگر به مقدار بیشتر شهد و یا به مقدار بیشتر گرده و مقدار کمتری شهد و یا گرده تولید میکنند. علاوه بر این بیشتر زنبوران چرا کننده هم شهد و هم گرده را توأماً جمع آوری میکنند.
چون سمت حرکت خورشید در هنگام مبادله اطلاعات توسط زنبور رقص کننده اهمیت دارد به نظر میرسد موقعی که آسمان ابری باشد زنبور قادر به مبادله اطلاعات نیست. البته این موضوع صحیح نیست زیرا مقداری از نور ماوراء بنفش از ابرها عبور کرده و زنبور قادر به دیدن آن میباشد و بنابراین حتی در موقعی که آسمان ابری است زنبور میتواند تبادل اطلاعات نماید.
ممکن است این سؤال پیش آید که زنبوران چرا کننده که اولین بار منبع غذا را کشف میکنند چگونه به این منابع دست مییابند. در اصطلاح عدهای از زنبوران «بی تجربه» که قبلاً هم هیچگونه اطلاعی از دیگر زنبوران نگرفته اند بنه نام «زنبورهای پیش آهنگ» از کندو خارج شده و از هر جهت برای جستجوی منبع غذا به پرواز درمی آیند. این زنبوران پس از یافتن منبع غذا به همان ترتیب که شرح داده شد به کندو بازگشته و اطلاعات خود را در اختیار سایرین قرار میدهند. شواهدی دال بر تبادل اطلاعات در مورد ارتفاع منبع غذا از سطح زمین، رنگ گلها و غیره توسط زنبورها وجود ندارد.
عوامل مختلف در طبیعت موجب تحریکات مختلف شده و یا درجات مختلف تحریک را در زنبور به وجود می آورند، مثل درجه شیرینی شهد گلها، کم و یا زیادی بوی گلها، فاصله منبع غذا نسبت به کندو و غیره. هر چه درجه شیرینی شهد بیشتر باشد رقص زنبور عسل شدت بیشتری خواهد داشت و بالعکس.
هر چه غلظت بوی گلها زیادتر باشد درجه تهییج کمتر و در غلظت کم بود یا عطر گلها درجه شدت رقص بیشتر است. هر چه فاصله منبع غذا تا کندو کمتر باشد باز هم شدت رقص زنبور عسل بیشتر است.
علاوه بر رقصهای فوق الذکر در مورد چرای زنبور، در داخل کندو رقصهای بسیاری مشاهده شدهاند که معنا و مفهوم آنها کاملاً روشن نشده است ولی برای عدهای از آنها اسامی خاصی گذاشته اند مثل رقص اعلان خطر، رقص تمیز کردن لانه، رقص شادی، رقص ماساژ و غیره. در این رابطه مشخص شده که رقص اعلان خطر، موقعی که شهد آورده شده مسموم باشد مشاهده میگردد.
همچنین رقص تمیز کردن لانه، موقعی که در داخل کندو و موادی از قبیل گرد و خاک، مو و مواد خارجی باشد به مورد اجرا گذاشته میشود. رقص شادی، وقتی اجرا میشود که شرایط داخلی کندو در حد مناسب باشد. هنگام انجام رقص ماساژ، یکی از زنبورها روی سطح شان، سرش را به طور خاصی خمیده میکند و زنبورهای اطراف او شروع به لمس کردن وی کرده و اقدام به ماساژ آن میکنند.
این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
نظرات کاربران
2:27:55 AM