0

استانداردهای بین المللی ، منطقه ای و ملی پرورش مرغ ارگانیک

هدف از تدوین استانداردهای ارگانیک و استانداردهای پرورش مرغ ارگانیک این است که مصرف کنندگان مطمئن شوند حیوانات که تحت عنوان محصول ارگانیک تولید شده و به فروش می رسند، مطابق اصول تعريف شده تولید ارگانیک پرورش یافته و به بازار عرضه شده اند. در حال حاضر استانداردهای جهانی برای تولید خوراک ارگانیک در دسترس نیست. در نتیجه بسیاری از کشورها، به تنظیم استانداردهای خاص خود برای خوراک دهی طیور ارگانیک مبادرت کرده اند.در ادامه همین بخش توضیحاتی در مورد استانداردهای پرورش مرغ ارگانیک  ارائه شده است.

استانداردهای بین المللی ، منطقه ای و ملی

اکثر این استانداردها با استفاده از اسنادی تنظیم شده اند که در ابتدا توسط کمیته استانداردهای «فدراسیون بین المللی جنبش کشاورزی ارگانیک» در اروپا توسعه یافت و در کنار آن از راهنمایی های کودکس آليمنتاريوس استفاده به عمل آمد. این کتابچه راهنما ، برنامه ای بود که در سال ۱۹۶۳ توسط «سازمان خواروبار کشاورزی» و «سازمان بهداشت جهانی» برای استانداردهای غذایی توسعه یافته و تحت عنوان راهنما و کدهای عملیاتی برنامه استانداردهای غذایی مشترک این سازمان عرضه شد.

بخش هایی از قوانین کودکس به شرح ذیل می باشد :

  • انتخاب نژادها و سویه ها می بایست با شرایط محلی و سیستم پرورش به خوبی سازگار باشند. قابلیت زنده ماندن و مقاومت در برابر بیماری ها از جمله مهم ترین موارد انتخاب نژادها و سویه ها بوده به همین دلیل اولویت به دام های بومی داده می شود.
  • استفاده از غلات در دوره انتهایی پرورش طیور گوشتی یک امر ضروری به نظر می رسد.
  • ضرورت استفاده از علوفه خشبی ، تازه یا خشک و یا علوفه سیلو شده در تغذیه روزانه طیور .
  • وقتی شرایط آب و هوایی مناسب است طیور ارگانیک در فضای باز بیرون از سالن به سر برده و دسترسی آزاد به هوای تازه داشته باشند. نگهداری طیور در قفس اساساً ممنوع است.
  • طيور آبزی باید در زمانی که آب و هوا مناسب است، به رودخانه، استخر و دریاچه دسترسی داشته باشند.
  • افزایش مدت زمان بهره مندی از نور روزانه را با استفاده از نور مصنوعی در مرغ های تخمگذار، البته با دریافت مجوزات لازم از مسئولین ذیصلاح. حداکثر میزان ساعت نوردهی را بر اساس گونه پرنده، شرایط جغرافیایی و سلامت عمومی آنها تجویز می شود.
  •  ساختمان­ها و محوطه مورد استفاده طیور بین دو دوره پرورش به دلایل بهداشتی و فرصت پیدا کردن گیاهان سبز جهت رشد نمودن خالی گذاشته شود.

استانداردهای پرورش مرغ ارگانیک

شرایط عمومی مواد خوراکی جهت استفاده :

  •  یکی از استانداردهای پرورش مرغ ارگانیک استفاده از موادخوراکی در جیره های ارگانیک طبق قوانین ملی و منطقه ای تغذیه دام است.
  •  تأمین احتیاجات غذای با استفاده از جیره های متعادل حاوی خوراک با منشأ ارگانیک
  •  استفاده از مواد ضروری برای حفظ سلامت، بهداشت و قابلیت حیات دام ها
  •  استفاده از موادی که احتیاجات فیزیولوژیک و رفتاری گونه مورد نظر را تأمین کنند (بعنوان مثال رعایت نسبت علوفه به کنسانتره در دام ها)
  •  خوراک دام با منشأ معدنی، مواد ریز مغذی، ویتامین ها و یا پیش ساز ویتامین ها فقط باید با منشأ طبیعی باشد، و حاوی ارگانیسم های تغییر یافته ژنتیکی و فرآورده های حاصل از آنها نبوده و عمدتاً از منشاء گیاهی، معدنی و دامی باشند.
  • – دسترسی آزاد و مداوم به آب شرب سالم

نکته: چنانچه یک دام از مواد خوراکی و یا گیاهان غیر ارگانیک به صورت خوراک دهی و یا چرای آزاد تغذیه شود، و سپس مدفوع این دام در مرتع جهت رشد گیاهان استفاده شده و یا حتی مورد مصرف دام های دیگر موجود در مزرعه قرار گیرد محصول بدست آمده از گیاهان و یا دام های مورد پرورش در این مزرعه غیر ارگانیک می باشند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج