0

بیماری های باکتریایی قابل انتقال از حیوان به انسان:باکتری های ريكتزيا

باکتری های ريكتزيا

باکتری های ريكتزيا یک بیماری زای منتقله از کک می باشد که داخل سلولی بوده و باعث تب خالدار منتقله از کک در انسان میگردد. از نظر باکتریولوژی این باکتری در گروه تبهای خالدار مانند، در کنار سایر گونه هایی از قبیل ریکتزیا ریکتزی تقسیم بندی می شود که علل تب کوه های راکی است و ریکتزیا فلیس که عامل تیفوس مورین است. اما از نظر درمانگاهی از هر دو گروه عفونت غیرقابل تفکیک است. ریکتزیا فلیس از طریق کک گربه منتقل می شود و در ۵ کشور یافت می شود مانند ایالات متحده، مکزیک، برزیل، شیلی، پرتقال، اسرائیل، اسپانیا، استرالیا، نیوزلند و کره جنوبی. در این مطلب در مورد بیماری باکتریایی ريكتزيا می پردازیم.

ريكتزيا فليس

 ممکن است در برخی کک ها در برخی مناطق معمول باشد مثلاً بر طبق مطالعه ای DNAریکتزیا فليس در 36% از C.felis استخرهای کالیفرنیا جدا شده است. هم چنین گزارش هایی درمورد جداسازی ریکتزيا فليس از سایر ککها و کنه ها وجود دارد مانند Ctenocephalides canis, Xenopsylla cheopsis, R. sanguineus, Ixodes ovatus
هرچند C.felis تنها ناقل شناخته شده می باشد که بعنوان گونه ای است که قادر به نگه داری عفونت و انتقال تخمدانی به نسل بعد می باشد. اپازوم در برخی مناطق به عنوان میزبان ذخیره می باشد، اما با توجه به گسترش جهانی باکتری می تواند میزبانان مخزن دیگری را برای آن نام برد. بر روی کک های گونه های مختلف حیوانی مانند سگ، گربه، جوندگان وحشی، میمون و اسب یافت می شود.
شیوع سرمی گربه ها در ایالات متحده شیوع %۱۱- ۸ را نشان می دهد. شیوع سرمی در سگ ها کمتر مشخص است زیرا حداقل مطالعه صورت گرفته و واکنش متقاطع آن با سایر ریکتزیاها صورت می گیرد اما در مطالعه ای در اسپانیا نمونه های سرمی از %۱۶ سگ ها تنها بر برضد ریکتزیا فليس جواب داده که نشان می دهد ممکن است ابتلا حداقل در برخی نواحی انجام پذیرد. مشخص نیست آیا ریکتزیا فليس یک بیماری زای حیوانات خانگی باشد و عفونت تجربی ایجاد شده در گربه ها هیچ علائم کلینیکی ایجاد نمی کند. از زمانی که برای اولین بار ریکتزیا فليس در ۱۹۹۰ شناخته شد عفونت انسانی در ایالات متحده، مکزیک، برزیل، فرانسه، اسپانیا، آلمان، تایلند، لائوس و تونس یافت شده است.

ريكتزيا فليس

ريكتزيا فليس

به نظر می رسد که بیماری گسترش جهانی داشته باشد و هرجایی C. Felis باشد بیماری نیز وجود دارد. شیوع بیماری مشخص نیست اما ممکن است در برخی موارد در جاهایی که هردو بیماری وجود دارد با همدیگر اشتباه گرفته شوند مانند تیفوس موشی (RMSF typhi (R. rickettsii) یا تیفوس (R.prowazeki). عفونت های انسانی ممکن است در اثر گاز گرفتن سگ¬های آلوده انجام پذیرد. بر خلاف نام آنها، C. Felis ویژه گربه نیست و سگ¬ها را بلافاصله آلوده می کند. عفونت ها معمولاً خفیف بوده و همراه با تب، درد عضلانی، سر درد و ضایعات پوستی همراه می باشد. راش های ماکولوپاپولار در ریکتزیازیس رخ می دهد و معمولاً حضور دارد، اما ضایعات پوستی بسیار مشابه آبله ریکتزیایی است. سایر نشانه ها مانند درد شکمی، استفراغ، مشکلات عصبی (مننژیت، فتوفوبیا و کاهش شنوایی)، هپاتیت و بیماری تنفسی است و به نظر نمی رسد تشخیص بدون استفاده از آزمایشگاه¬های خاص، موفقيت آميز باشد. آزمون سرم شناسی ممکن می باشد اما واکنش متقاطع بين ریکتزیاهای مختلف رخ میدهد. سرم شناسی تنها مشخص می کند که بیماری ریکتزیایی رخ داده اما نمی تواند عامل اختصاصی آنرا مشخص نماید.PCR بسیاری اختصاصی می باشد، گرچه در برخی روش¬ها نیاز به آنزیم های محدود کننده خاصی می باشد و نیز هیبریداسیون و سکانس ژنوم تاریکتزیا فلیس را از سایر گونه های مشابه نظیر ریکتزیا تیفی متمایز نماید. درمان کوتاه مدت افراد با داکسی سایکلین معمول ترین روش برای درمان بیماری های ریکتزیایی می باشد. یک دز می تواند کافی باشد. نقش حیوانات خانگی به عنوان منابع عفونت انسانی هنوز مشخص نیست. ریکتزیا فلیس بین انسان و حیوانات مستقیم منتقل نمی شود و نیازمند گاز گرفتگی توسط کک آلوده است. اگرچه حیوانات خانگی می توانند به عنوان منابع کک¬های آلوده عمل نمایند. سگ و گربه ها نیاز به عفونت با ریکتزیا فليس ندارند تا نقش غیرمستقیم در انتقال بیماری به انسان را بازی کنند، از آنجایی که آنها می توانند میزبان کک هایی باشند که قبلاً بواسطه تغذیه از حیوانات مخزن، آلوده شده اند. توانایی ارگانیسم برای بقا در کک وهای گربه ها برای حدود ۱۲ نسل بدون غذا خوردن، نگرانی ها را برای انتقال غیر مستقیم بیشتر می کند. انتقال بین گربه ها از طریق کک های آلوده می باشد که این امر گمانه زنی ها را در خصوص انتقال غیرمستقیم بین گربه و انسان از طریق کک های آلوده بر روی گربه ها بیشتر می کند. هرچند هیچ اطلاعات دقیقی در مورد اینکه گربه ها منبع عفونت انسان باشند وجود ندارد. در نبود وجود شواهد کافی به نظر می رسد عفونت گربه ها به عنوان منبع عفونت انسان پایین می باشد. خطر در برخی مناطق بالا می باشد. همانطوری که پیش تر بحث شد، جلوگیری از انتقال عفونت های انسان و جانور شامل کنترل کک ها است.

 

ریکتزیا ریکتزی

ریکتزیا ریکتزی عامل RMSF می باشد و در برخی مناطق مهم است و عامل منتقله از طریق کنه می باشد. RMSF بیماری در آمریکا می باشد که در بیشتر مناطق ایالات متحده، مکزیک، غرب کانادا، آمریکای مرکزی، کلمبیا، آرژانتین و برزیل رخ می دهد. ریکتزیا ریکتزی بصورت اولیه می تواند از طریق D. andersoni (کنه چوب) و D. variabilis (كنه سگ آمریکایی) رخ دهد. A. americanum (کنه تک ستاره) و R. Sanguineus ( کنه سگ قهوه ای) نیز می تواند عامل منتقله باشد. کنه ها ممکن است بواسطه تغذیه از میزبانان مخزن آلوده (جوندگان، پستاندارن کوچک و پرندگان) آلوده شوند و انتقال از طريق تناسلی یا افقی رخ می دهد. کنه ها ممکن است به عنوان میزبان تصادفی باشند مانند انسان و حیوانات خانگی در طی غذا خوردن، هرچند بایستی حداقل بین ۵ تا ۲۰ ساعت چسبیده باقی بمانند تا انتقال صورت پذیرد. بیماری در انسان ها و حیوانات اهلی مبهم است. نشانه های مجاری فوقانی تنفسی معمولاً رخ می دهد. قرمزی پوست به طور معمول در RMSF رخ می دهد. اگرچه این موضوع در سه روز اول بیماری در کمتر از ٪۵۰ افراد دیده می-شود. نشانه های درمانگاهی در RMSF در اول بیماری کم می باشد. بیماری عصبی به همراه درگیری کلیوی و کبدی رخ می دهد. اگرچه درگیری های شدیدتر منجر به بروز مننگوانسفالیت، میوکاردیت، گانگرن و DIC می شود. میزان مرگ و میر در انسان ها 4- 4/1 % می باشد که البته در بچه ها بیشتر است. احتمال مرگ در صورت نبود درمان بالا می باشد. خطری در مورد انتقال مستقیم ریکتزیا ریکتزی از حیوانات به انسان وجود ندارد و برای انتقال طبیعی نیاز به کنه می باشد. درمان به موقع بعنوان یک فاکتور مهم و مؤثر در پیش آگهی بیماری اهمیت زیادی دارد.
حیوانات خانگی پتانسیل خطر ابتلا به RMSF را دارند.

ریکتزیا ریکتزی

ریکتزیا ریکتزی

به عنوان منبع کنه های آلوده، حیوانات خانگی می توانند کنه های آلوده را انتقال داده و کنه مثلاً از روی سگ ها بر روی انسان قرار گیرد. هم چنین انسان از طریق برداشت کنه از روی حیوانات خانگی می تواند از طریق تماس همولنف کنه با غشاهای مخاطی و یا پوست ناسالم انسان مبتلا شود. جلوگیری از RMSF بر مبنای جلوگیری از کنه ها و برداشت کنه ها به طور کامل و استفاده از روش های کنترلی کنه ها می باشد. این موارد در بخش ۱ با جزئیات بیان شده است. بررسی دقیق انسان و حیوانات خانگی از نظر وجود کنه ها به ویژه در مناطق اندمیک بسیار ضروریست. بدلیل اینکه کنه ها برای انتقال ریکتزیا ریکتزی نیاز به ۵ تا ۲۰ ساعت زمان دارد پس مراقبت منظم و دقیق برای تماس با کنه و یا نبود خراشیدگی توسط کنه در زمان جدا کردن و حذف آن از حیوانات و عدم تماس مستقیم با کنه ها ضروری می باشد. در صورت وجود جراحات پوستی بر روی رت¬ها استفاده از دستکش ضروریست و پس از برداشت کنه ها شستشوی دست ها ضروریست. تشخیص RMSF در حیوانات خانگی برای جلوگیری از تماس انسان با آنها ضروریست. در انسان با مشاهده اولین نشانه های RMSF، باید درمان انجام پذیرد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج