0

بررسی بیماری­های دستگاه تناسلی گربه

بیماری­های دستگاه تناسلی گربه

زمانی­که گربه شما هنوز آمادگی برای انجام جفت­گیری با گربه­های دیگر را ندارد، لازم است درمورد باردار شدن و یا آبستنی او تصمیم بگیرید.در صورتی­که تمایلی به باردار شدن  در گربه خود را ندارید، لازم است با انجام عمل اواریوهیسترکتومی گربه خود را عقیم کنید. زمانی­که حتی تصمیم می­گیرید از آبستنی ناخواسته گربه خود جلوگیری کنید، کافی است با عقیم کردن  و برداشت رحم و تخمدان­ها، او را علاوه ­بر این­که از بارداری ناخواسته نجات خواهید داد، برای همیشه مانع از آبستن شدن آن گردید، لازم است چنین تصمیمی را حداقل در اولین­ ماه از روزهای بارداری اتخاذ کنید، آبستنی­های ناخواسته در گربه را می­توان اب استفاده از داروهای اختصاصی که حرکات انقباض رحم را تشدید می­کند، و یا با ایجاد عدم توازن در بالانس هورمونی و تغییر دادن سطح پروژسترون خون وادار به سقط کرد. در ادامه بیماری­های دستگاه تناسلی گربه را بررسی می کنیم.

بیماری­های دستگاه تناسلی گربه

این شانس همیشه  درگربه های ماده وجود دارد که با به کار بردن شیوه­های درمانی خاصی به توان به صورت قرص­های خوراکی یا هورمون­های تزریقی از آبستنی­ در گربه­ های ماده جلوگیری کرد، در ضمن هر زمان که اراده کنید با قطع این­گونه داروها، گربه شما مجدداً آمادگی آن را به دست خواهد آورد، تا با گربه نر جفت­گیری کند و باردار گردد.

در گربه ­های نر هم با ایجاد اخته، علاوه ­بر آن­که باعث می­گردد از حالت تهاجمی و سروصدای آن­ها کاسته گردد، در ضمن مسئله ادرار کردن آن­ها در مناطق مختلف به منظور ایجاد نشانه ­گذاری برای قلمرو فرمانروایی خود درمقابل گربه  ­های بیگانه کاسته خواهد گردید و به تدریج آن را فراموش خواهند کرد. در ضمن انجام عمل اخته و برداشت بیضه ­ها در گربه باعث می­شود، گربه­ های نر در طی دوران زندگی هرگز دچار تومورهای بدخیم بیضه نگردیده و از توموری شدن بیضه­ ها به انواع سرطان­های بدخیم رهایی خواهند یافت.

بیماری­های دستگاه تناسلی گربه

اطلاعات زیر از نظر آبستنی و زایمان لازم است مورد توجه قرار گیرد.

1-گربه­  ها در طی دوران بارداری معمولاً تعداد 7-5 یا 5-3 بچه گربه خواهند زایید، معمول این بوده که بچه­ گربه­ها بیشتر به صورت فرد به دنیا می­ایند و امکان به دنیا آمدن بچه گربه-های زوج کمتر وجود دارد.

2-بهترین زمان جفت­گیری در گربه­های ماده 18-15 ماهگی توصیه شده است.

3-تعداد فحلی در گربه­های ماده در هر فصل جفت­گیری 4-2 مرتبه در سال خواهد بود.

4-میانگین زمان فحلی در گربه­های ماده درست 8-4 روز در فصل جفت­گیری و تولیدمثل خواهد بود.

5-طول دوره آبستنی در گربه داده حدود 64- 63 روز پیش­بینی شده است.

6-اولین فحلی پس از هر زایش 4-2 ماه تعیین شده است.

7- طول عمر گربه را بین 12-8 سال پیش­بینی کرده­اند. البته در گذشته سن 8 سال را معیار طول عمر گربه قلمداد کرده بودند، ولی اکنون بر اساس تغذیه خوب، شرایط زیست­محیطی، آب و هوا، شرایط نگهداری، سن گربه­ها هعم تغییر کرده است.

8-معمول­ترین سن در اخته کردن گربه­های نر بعد از 4 ماهگی خواهد بود، چون در این زمان از رشد کافی برخوردار است و انجام عمل اخته باعث نخواهد شد، در رشد گربه و وزن و جثه او اثر منفی به جای گذارد و جثه او را ضعیف و نحیف نشان دهد.

9-توصیه شده عمل اخته تحت بیهوشی عمومی انجام گیرد،استفاده از بی­حس ­کننده ­های موضعی، حیوان را در وضعیتی قرار نخواهد داد که احساس درد در او کاملاً محو شود، مگر این­که از داروهای بیهوشی عمومی، ولی کوتاه­مدت استفاده شود که اثر آن حداقل به مدت 15-10 دقیقه دوام خواهد داشت و برای انجام عمل اخته کاملاً مناسب می­باشد.استفاده از داروهای بیهوش­ کننده طویل­المدت و یا بیهوشی­ های استنشاقی، این مزیت را در گربه دارد تا هر زمان که جراح مناسب بداند، گربه را در حالت بیهوشی نگه دارد، در ضمن به هوش آمدن، بدون هرگونه هنگ آوری و جست­وخیز در گربه همراه بوده و حیوان می­تواند به آرامی از حالت بیهوشی خارج شود و موقعیت خود را تشخیص دهد.

10-بعد از انجام عمل جراحی در گربه و برداشت رحم و تخمدان­ها، و در گربه ­های نر، انجام عمل اخته در روی بیضه­ها، اصولاً از شدت عصبانیت و پرخاشگری در آن­ها خواهد کاست، منتهی مدت زمانی طول خواهد کشید تا اثرات هورمون­های بر جای مانده در خون به تدریج کاسته  گردد، سپس گربه­ها حالت رام­شدگی خود را به دست خواهند آورد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت

گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج