0

بیماری قارچی(آسپرژیلوس) غاز (علائم،پیشگیری،درمان)

 

بیماری قارچی غاز و یا بیماری قارچی قوغاز از جمله بیماری های است که باعث تنگی نفس ، افزایش ضربان قلب می شود در ادامه به این بیماری و علائم و درمان آن به طور کلی می پردازیم.

آسپرژیلوس

اسپرژیلوس نوعی بیماری است که توسط تعدادی از قارچ های جنس آسپرژیلوس ایجاد می شود همانند اغلب طیور در غاز اندامی که بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرد ریه ها هستند؛ بنابراین بیماری راآسپرژیلوس ریوی می­نامند. بیماری می تواند در جوجه غازهای جوان کاملاً شدید باشد. به طوری که آنها ممکن است در طول تفریخ یا حتی قبل از خارج شدن از تخم به بیماری مبتلا شوند.

منبع آلودگی ممکن است تجهیزات ماشین جوجه کشی آلوده و یا تخم های آلوده باشد. تخم های آلوده می توانند هر دو بخش ستر و هچر را آلوده کنند. به علاوه آسپرژیلوس ممکن است وارد تخمها شود که در این صورت امکان ابتلاء جنین به بیماری وجود ندارد. جوجه غازهای جوان و در حال رشد نیز به بیماری اسپرژیلوس حساس هستند و هر چند آنها می توانند از بستر آلوده بیمار شوند اما آلودگی آنها شدید نیست.

علائم و نشانی ها

تشخیص علائم و نشانه های بیماری قارچی غاز مشکل است. تندتر شدن تنفس (نفس نفس زدن) همراه با صدای خرخر یا شرشر طيور ممکن است خیلی کسل کننده باشد و مرگ و میر هم می تواند بالا باشد. علائم عصبی در درصد کمی از غازها ممکن است ظاهر شود و بیماری می تواند با افزایش تشنگی و اسهال همراه باشد.

بیماری قارچی قوغاز

درمان

اولین قدم در درمان بیماری قارچی قوغاز و یا غاز تمیزکردن بخش هچری دستگاه جوجه کشی، سازماندهی و اجرای یک برنامه بهداشتی خوب و اطمینان از اینکه تخم های جوجه کشی تمیز بوده و بلافاصله بعد از تخم گذاری گازدهی شده اند. خوراک و بستر کپک زده باید خارج و از بین برده شود و ساختمان ها با سولفات مس به نسبت یک دویست ام تمیز و ضد عفونی گردد.

درمان آسپرژیلوس همیشه در بیماری قارچی قوغاز موفقیت آمیز نیست. نیستاتین و آمفوتریسین Bموثرترین داروی آزمایش شده برای غاز است. در صورت در دسترس نبودن این داروها، جهت دسترسی به درمان مقرون به صرفه، استفاده از محلول ۵ درصد یدید پتاسیم در آب آشامیدنی بمدت ۳ روز توصیه می شود. بعد از سه روز غازها هیچ دارویی دریافت نمی کنند و سپس دومین دوره درمان پس از دو روز استراحت بمدت ۳ روز شروع خواهد شد.

 



این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 8 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج