0

بیماری لوکوسیتوزونوزيز و ليستريوز غاز(علایم،پیشگیری؛درمان)

در مقاله قبل  بیماری های شایع غاز را ذکر کرده ایم در ادامه به بیماری لوکوسیتوزونوزيز غاز و  بیماری ليستريوز غاز را معرفی و علائم و راهای درمان آن ها می پردازیم.

لوکوسیتوزونوزيز

بیماری لوکوسیتوزونوزيز غاز یک بیماری انگلی در طیور است که سلول های خونی خصوصاً گلبولهای سفید خون و بافتهای داخلی اندام­های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار میدهد و انگل ها در ماکروفاژ مغز، کبد، قلب، ششها و طحال تکثیر می یابند.

لوکوسیتوزونوزیز یک بیماری نادر در غاز است اما به خاطر اهمیت اقتصادی آن در این کتاب آورده شده است. لوکوسیتوزون سیموندی عامل بیماری در پرندگان آبزی است و در ۲۷ گونه اردک و غاز در شمال آفریقا، اروپا و ویتنام شناسایی و گزارش شده است.

علائم

عفونت لوکوسیتوزون بوسیله مشاهده مستقیم میکروسکوپی و تشخیص گامتوسیتها در مرحله جنینی انگل و نمونه های خونی عفونی یا مشاهده شیزونتها (مرحله تکثیر توده ای) در برشهای بافتی مشخص می شود.

درمان

به طور کلی درمان بیماری لوکوسیتوزونوزيز غاز با داروها محدودیت دارد و هیچ درمان موثری برای آن پیدا نشده است. بهترین روش کنترل این بیماری حذف حشرات ناقل آن و انواع گونه های دوبالان ( پشههای ریز ) است که در نزدیک جویبارها زندگی می کنند.

بیماری لوکوسیتوزونوزيز و ليستريوز غاز

ليستريوز

بیماری ليستريوز غاز  معمول در غاز نیست اما در بعضی موارد از مناطق گرم جهان گزارش شده و احتمالاً گویای این حقیقت است که در آب و هوای گرم عامل بیماری یعنی لیستریا مونوسیتوژنور در مدفوع و خاک یافت میشود. هم چنین در این مناطق غازهای زیادی در مراتع نگهداری میشوند بنابراین در معرض عوامل بیماری خواهند بود.

علائم

از نشانه های بیماری ليستريوز غاز سپتی سمی همراه با نواحی نکروتیک بر روی کبد و قلب است و در غازهای جوان آنسفالیت گزارش شده است. بیماری در پرندگان آلوده باعث لاغری و اسهال می شود.

درمان

پیشگری از بیماری به حذف منابع آلوده کننده بستگی دارد. با توجه به اینکه عامل بیماری به اکثر آنتی بیوتیک­های معمولی مقاوم است لذا معمولاً سطح بالایی از تتراسیکلین برای درمان آن توصیه می شود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 3 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج