0

تعیین جنسیت شترمرغ نر و ماده

تعیین جنسیت شترمرغ نر و ماده

در حدود سن دو سالگی است که علائم بارز جنسی بین نرها و ماده ها مشخص می شود. در این سن تشخیص شترمرغ های نر و ماه بالغ ساده است. برای تعیین جنسیت شترمرغ از روی رنگ بال و پرها و اندازه جثه می توان به نر و ماده بودن شترمرغ پی برد. رنگ پرهای شترمرغ نر وقتی حدوداً دو سال دارد سفید و سیاه است (انتهای بالها و دم به رنگ سفید و سطح بدن سیاه). رنگ پر های شترمرغ ماده بالغ و پرندگان نابالغ، خاکستری – قهوه ای بوده و درخشندگی کمتری دارد. در ادامه نکاتی را برای تعیین جنسیت شترمرغ نر و ماده ذکر می گردد.

شناسایی شترمرغ نر و ماده:

شترمرغ های نر کمی دیرتر (حدود ۶ ماه) از شترمرغ های ماده بالغ می شوند.

ماده: حدوداً ۱۸ تا ۲۴ ماهگی

نر: حدوداً ۲۴ تا ۳۰ ماهگی

در جفتگیری ، منقار اطراف چشم ها و رنگ استخوان پای شترمرغ نر قرمز می شود. دلیل این قرمزی، ترشح هورمونی از بیضه شترمرغ می باشد و نشانه وجود بیضه های رشد کرده و تکامل یافته است. شدت رنگ قرمز با میزان قدرت جنسی شترمرغ نر ارتباط مستقیم دارد. یعنی هر چه این قرمزی پر رنگ تر و درخشنده تر باشد درصد باروری تخم ها بالاتر است. اگر شترمرغ نر عقیم شود، هرگز پوست منقار و بدنش قرمز نمی شود، ولی پرهایش همچنان مشکی و سفید باقی می ماند. (از این خصوصیت می توان در انتخاب شترمرغ های نر استفاده کرد.) دلیل سیاه و سفید بودن پرها عدم وجود تخمدان در نرهاست.

شترمرغ نر دارای آلت تناسلی بوده که برخلاف اکثر پرندگان به بیرون هدایت می شود. در سن ۹ – ۸ ماهگی در هنگام دفع ادرار و مدفوع می توان جنسیت شترمرغ ها را تشخیص داد. در این هنگام آلت تناسلی شترمرغ نر و کلوآک شترمرغ ماده بیرون آمده و از روی آن می توان به جنسیت شترمرغ پی برد.

در بدو تولد نیز می توان از طریق معاینه دستگاه تناسلی جوجه ها به جنسیت آنها پی برد. در این مشاهده الت جوجه شترمرغ نر به صورت خمیده و دارای شیار مانندی در وسط آلت است که انرا از جوجه شترمرغ ماده جدا می کند. استفاده از این روش بدلیل اینکه می تواند موجبات عقیم شدن پرنده را فراهم کند متداول نبوده و توصیه نمی شود. ولی در صورت نیاز، باید خیلی سریع و دقیق کار را انجام داد که البته نیازمند تجربه است.

تعیین جنسیت شترمرغ

از طریق بررسی ژنتیک نیز می توان به جنسیت پی برد. DNA مشخصه ژنتیک هر موجود زنده است که همه ویژگی های آنرا مشخص می سازد. DNA هر پرنده مختص خودش است و حتی دو پرنده مشابه DNA یکسان ندارند.

جنس تمام پرندگان از جمله شترمرغ بوسیله کروموزوم ها پرندگان نر دارای دو کروموزوم جنسی خاص خود هستند که Z نامیده می شود (ZZ). ماده ها دارای یک کروموزوم Z و یک کروموزوم W هستند (WZ ).

تعیین جنسیت از طریق DNA در شترمرغ ها فقط نیازمند یک قطره خون است که از آن یک نمونه DNA استخراج می شود. دقت این نوع تعیین جنسیت ۹۹٪ بوده با دقت بستگی زیادی به جمع آوری و برچسب زدن صحیح نمونه های خون دارد. این نمونه های خون را از پرندگان در هر سنی، حتی از جوجه های یک روزه می­توان گرفت و نتایج دقیقی بدست آورد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 4 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج