0

تغذیه مرغ به روش ارگانیک

کمبود یا عدم توازن یک ماده مغذی در رابطه با سایر مواد مغذی موجب کاهش عملکرد طیور می شود.بنابراین طیور به یک جیره خاص که منبع مواد مغذی میباشد احتیاج دارد که در ادامه تغذیه مرغ به روش ارگانیک را توضیح داده ایم.

تغذیه مرغ به روش ارگانیک

طیور نیز مانند دیگر حیوانات به ۵ جزء اساسی جیره به عنوان منبع مواد معدنی و ویتامین مغذی مورد نیاز خود دارند :

  • – انرژی
  • – پروتئین
  • – مواد معدنی
  • – ویتامین ها
  • – آب

طیور برای تولید مناسب گوشت و تخم مرغ احتیاج به جیره های متوازن و سهل الهضم است. طیور نسبت به کیفیت جیره بسیار حساس هستند زیرا به سرعت رشد کرده و استفاده اندکی از خوراک های خشبی همچون پودر یونجه و علوفه های مرتعی دارند به دلیل اینکه معده آنها معده ساده ای است که قادر به هضم این مواد نیست.

 هضم و جذب مواد مغذی

هضم به معنی آماده سازی غذا برای جذب است و عمدتاً شامل کاهش اندازه موادخوراکی و افزایش قابلیت حل آنها به روش های فیزیکی و شیمیایی است.

مصرف غذا

مصرف غذا در طیور تابع دو عامل است: عامل ذاتی و عامل یادگیری. گرچه طیور دارای حس چشایی کمی هستند و اساساً حس بویایی آنها توسعه یافته نیست ولی قادر هستند بین مواد خوراکی مختلف از نظر بو، رنگ، طعم و مزه تشخیص بدهند به ویژه اگر منابع مختلف به صورت اختیاری در برابر آنها قرار گیرد. رد و یا قبول ماده خوراکی توسط آنها، نخست تابع رنگ و ظاهر عمومی آن است ، مشاهدات محققین نشان داده است که مرغ ها ابتدا برای رنگ «زرد – سفید» و سپس برای رنگ «زرد – نارنجی» و بعد از آن برای رنگ «نارنجی – قرمز» ذرت اولویت قائل می شوند دانه های قرمز، «قرمز – آبی» و آبی زمانی توسط پرندگان مورد الویت و مصرف قرار می گیرند که بسیار گرسنه باشند. از طرف دیگر جوجه­های گوشتی وقتی در برابر انواع مختلفی از غذا قرار می گیرند در مقایسه با مرغ های تخمگذار توان بیشتری در انتخاب غذا برای متوازن کردن میزان پروتئین مصرفی از خود نشان می دهند .

تغذیه مرغ به روش ارگانیک

قابلیت هضم

  • – قابلیت هضم کربوهیدرات­ها: نشاسته منبع اصلی انرژی در جیره طیور است که به خوبی هضم می شود. کربوهیدرات­های پیچیده تر از قبیل سلولز که شامل قسمت عمده الياف جیره می شود، در دستگاه گوارش طیور هضم نمی گردد.
  • – قابلیت هضم پروتئین ها: برای جذب پروتئین در طیور انجام برخی عمل آوری ها مانند حرارت دهی لازم و مؤثر می باشد، به عنوان مثال: استفاده از سویای خام در جیره طیور موجب کاهش رشد، کاهش استفاده مواد غذایی، بزرگی لوزالمعده جوجه های جوان و کاهش اندازه تخم در مرغ های تخمگذار می شود. این اثرات به دلیل وجود آنزیم «آنتی تریپسیناز» در دانه سویا است که با فرآوری کردن با استفاده از حرارت فعالیت این آنزیم از بین می رود.
  • – قابلیت هضم چربی: پرندگان مسن بهتر می توانند چربی را هضم کنند. عوامل دیگری که بر روی هضم چربی ها اثر می گذارد شامل سطح استفاده از چربی در جیره و وجود دیگر اجزای جیره است . ترکیب چربی نیز بر روی هضم کل چربی مؤثر است زیرا اجزاء مختلف چربی با درجات متفاوتی هضم و جذب می شوند.
  • – قابلیت هضم مواد معدنی در مورد پرندگان جوان مهم است که از جیره حاوی چربی های اشباع و سطح بالای مواد معدنی استفاده گردد، زیرا به موازات هضم چربی جیره، اسیدهای چرب آزاد آن فرصت واکنش با دیگر مواد مغذی را می یابند. یکی از این موارد واکنش با مواد معدنی و تولید صابون است که ممکن است به صورت محلول و یا غیر محلول باشند. چنانچه مواد غیر محلول ایجاد شود، هم اسید چرب و هم عنصر معدنی مربوطه، قابل دسترس برای طیور نخواهند بود. در پرندگان مسن تولید صابون از نظر هضم مواد اهمیت زیادی ندارد .

 


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج