0

تولید مثل بلدرچین و راهنمایی انتخاب گله مادر

جوجه کشی و تولید مثل بلدرچین  نیز همانند هر نوع دام با طیور صنعتی دیگر از مهم ترین پروسه ها به شمار می رود. به ویژه بلدرچین که علاوه بر سهولت بسیارش در امر جوجه کشی، می توان آن را در قسمتی از همان مزرعه تخم­گذار و یا گوشتی به گله مادر بلدرچین اختصاص داد تا از نظر اقتصادی فوائد بسیاری را عاید تولید کننده خود بنماید .

تولید مثل

بلدرچین ها دارای ۷۸ کروموزم می باشند که از این تعداد شش جفت بزرگ ، شش جفت متوسط و بیست و هفت جفت دیگر آن از نوع کوچک می باشند که می توان کروموزم های جنسی بلدرچین را در این دسته قرار داد.

انتخاب گله ی مادر

برای تشکیل یک گله مادر مناسب می توان به گله های مزرعه خود مراجعه کرد و با توجه به این موضوع که قرار است برای چه منظوری از گله های مادر استفاده کنیم بلدرچین های خود را انتخاب می کنیم که در واقع در طی انجام همین فرآیند انتخاب می توانیم تا حدودی عمل اصلاح نژاد را در مزرعه خود به کمک شماره زنی بر روی بلدرچین های مد نظر طی دوره ی نگهداری آن ها در قفس های جداگانه و جدا نمودن تخم آن ها از سایر تخم­ها انجام دهیم به هر صورت بهترین حالت تشکیل یک گله مادر مناسب همین روش است زیرا دارای خطر پذیری کمتر بوده و از سوی دیگر ما را به تولید نزدیکتر می کند.

من باب اصلاح نژاد که به طور خاصه در مورد آن صحبت نمودایم نیز باید متذکر شویم که حتماً در حین انجام این عمل به هدف تولیدی خود توجه کنید و پیرو آن گله را بر اساس وزن کشتار، رکورد تولید تخم و تخم نطفه­دار، مقاومت به بیماری ها و آداپته شدن با محیط انتخاب کنیم و از اصل هم خونی جدا خودداری نمائیم زیرا بر روی رفتار و باروری بلدرچین ها سوء تأثیر دارد که می توان با ثبت مرتب و منظم والد و مولود بلدرچین ها و تولید مثل ضربدری از این مسئله جلوگیری کرد.

 گله مادر بلدرچین

به هر حال در اصلاح نژاد باید به مسائلی چون نوع ژن ها، همبستگی آن ها با یکدیگر، هم خونی ، موروثی بودن حتمی صفت توجه اکید داشت . برای اینکه بتوانیم گله بلدرچین مناسبی را برای تولید تخم هایی با درصد بالای باروری تهیه نماییم قاعدتاً باید گله مادر مناسبی را تهیه کنیم که برای این موضوع افراد را به دو دسته تقسیم­بندی می کنیم دسته اول افرادی که مدت ها گله بلدرچین را جهت تولید محصولات آن نگهداری می کرده اند که خود می توانند به شکل زیر عمل نمایند و گله مادر خود را تشکیل دهند که البته قبل از آن باید از زمان تولد جوجه­ ها تا بلوغشان، آن ها را زیر نظر گرفت زیرا جوجه هایی که سرحال ترند از هر لحاظ برای گله مادر بیشتر توصیه می­شوند.

دستة دوم افرادی را شامل می شوند که تازه به تشکیل گله بلدرچین مبادرت ورزیده اند که به صورت زیر باید عمل کنند:

به این افراد توصیه می شود که تقریباً همانند افراد دسته اول عمل کنند و به جای خرید تخم نطفه دار و یا جوجه یک روزه به خرید نیمچه البته از مراکز معتبر و مطرح در این امر به دلایل ذکر شده مبادرت ورزند و قبل از خرید به نکات بهداشتی مربوط به جوجه ها در بخش مورد نظر توجه کنند مثل عواملی چون سلامت کامل نیمچه ها یکنواختی آن ها و عاری بودن از هرگونه بیماری و نقایص مادرزادی یا ژنتیکی در ظاهر پرنده و حتی المقدور کالبد درونی حیوان از نظر کمی ، کیفی و سرحالی و پر جست و خیز بودن جوجه بلدرچین ها اطمینان حاصل نمایند و در صورت تمایل به خرید تخم، به اندازه و ظاهر تخم توجه کافی شود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج