0

جمع آوری استاندارد تخم بوقلمون و نکات قبل و بعد آن

در هنگام جمع آوری تخم بوقلمون باید نکاتی را در نظر گرفت که بتوان بهترین بازده را در عملیات جوجه کشی از تخم ها داشت.در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

در مقاله ای دیگر به طور کامل در مورد فاکتورهای مورد نیاز تخم نطفه دار بوقلمون استاندارد توضیح داده شد که یکی از این فاکتورها جمع آوری استاندارد تخم بوقلمون می باشد که در این مقاله به شرح آن پرداخته ایم.{مقاله مربوط به فاکتورهای مورد نیاز تخم نطفه دار استاندارد}

تولید و جمع آوری تخم نطفه دار    

در انواع گونه های بوقلمون انتظار می رود که تولید تخم به ۸۰ تا ۱۰۰ عدد در هر پرنده برسد.
این موضوع زمانی می تواند تحقق یابد که پرنده ها به وسیله نور مصنوعی تحریک نوری شوند.(در مقاله ای دیگر به طور کامل در مورد برنامه نوری مناسب بوقلمون شرح داده شد.مقاله مربوطه)
به غیر از دو هفته اول تولید، زمانی که اولین ماده ها علائمی از حضور در لانه های تخمگذاری را به منظور عادت انجام می دهند، جمع آوری تخم بوقلمون هر ساعت و یا در نهایت هفت مرتبه در روز صورت پذیرد.

جمع آوری تخم تا پایان دوره تخمگذاری به طور مرتب بایستی ادامه یابد. کار جمع آوری در پیک تولید ممکن است خیلی سریعتر از زمان تعیین شده در نظر گرفته شود این تمهیدات ضریب احتمال شکستگی تخم در داخل لانه تخم گذاری را پایین می آورد. بدین ترتیب امکان شکستگی تخم نیز به حداقل خواهد رسید.

مجدداً یادآور می شود که تخم باقیمانده در لانه ضمن احتمال خطر شکستگی و یا آلوده شدن موجب ایجاد انگیزه کرچی در بوقلمون ماده می شود. بنابراین جمع آوری تخم های گذاشته در کف بستر به طور مرتب بایستی صورت پذیرفته و پس از تمیز کردن و ضد عفونی در محل جداگانه نگهداری شود.

یک دست کردن تخم

ست کردن اولیه تخم در هنگام جمع اوری تخم صورت می پذیرد، تخم های تمیز ست شده در یک گروه در شانه تخم قرار گرفته و تخم های دیگر که امکان ست کردن آنها وجود ندارد بایستی در گروه جداگانه نگهداری شود.

تخم هاي جمع آوری شده بایستی بلافاصله از سالن تولید انتقال داده شوند. شمارش تخم ها بعد از هر جمع آوری بایستی صورت گیرد. شایان ذکر است که تخم هایی با شکل غیر واقعی و کیفیت پایین اغلب اخطاری مبنی بر بروز یک بیماری و یا مسائل و مشکلات مدیریتی می باشد. مجدداً یادآور می شود که در صورت بروز بیماری و مشکلات مدیریتی مصرف آب را به طور غیر منطقی تغییر می دهد.

ست کردن تخم در قالب شکل ظاهری، تمیزی و ترک نداشتن در پوسته و وزن تخم نسبت به تخم های کثیف، پوسته نازک، مجعد، درشت و دو زرده، کوچک و گچی صورت می پذیرد.
حداقل وزن تخم جهت بوقلمون های سنگین ۷۰گرم و برای بوقلمونهای متوسط ۶۸گرم در نظر گرفته می شود.

وجود حداقل تعداد تخم های کثیف و ترک خورده نشانگر اعمال مدیریت صحیح و عالی می باشد. نکاتی از قبیل تکنیک های نامطلوب تلقیح مصنوعی، جیره های بالانس نشده و وجود بیماری سبب برخی اشکال غیر طبیعی تخم های تولیدی می شود.

بهداشت تخم نطفه دار

رعایت بهداشت صحیح در جمع آوری تخم بوقلمون موجب کاهش جمعیت میکرواورگانیسم درروی پوسته آن درهنگام جمع اوری خواهندشد. ست کردن تخم بایستی به صورت بهداشتی وبلافاصله بعدازجمع آوری صورت پذیرد. ضدعفونی تخمهابایستی ازطریق گازهای ضدعفونی کننده،صورت گیرد.

نگهداری تخم

اتاق نگهداری تخم ها بایستی تمیز، شسته شده و خشک باشد. اتاق ذخیره تخم در نزدیکی محل جوجه کشی بایستی قرار گرفته تا امکان نقل و انتقال تخم از راکها به ماشین جوجه کشی باشد. تهویه ها، وسایل سرمازا و گرمازا و مرطوب کننده از ملزومات اتاق نگهداری تخم می باشد. پیشنهاد می شود چنانچه تخم های تولیدی ظرف یک هفته نگهداری می شوند درجه حرارت اتاق ذخیره حدود ۱۵ درجه سانتی گراد و اگر بیش از یک هفته نگهداری می شود در حرارت ۱۳ درجه سانتی گراد رطوبت نسبی ۷۵٪ قرار گیرد.

 تخم بوقلمون

رعایت هر کدام از موارد ذکر شده برای رسیدن به تخم نطفه دار بوقلمون ایده آل الزامی می باشد.مزرعه پرورش بوقلمون نیازی مفتخر است با توجه به تجربه چندین ساله تمامی نکات ذکر شده را رعایت کرده که بتواند با تضمین کیفیت تخم های ارائه شده در زمینه فروش تخم نطفه دار بوقلمون قدم بزرگی بر دارد تا بتواند دغدغه پایین بودن کیفیت تخم خریدار را در هنگام خرید تخم نطفه دار بوقلمون مرتفع کند،و تمامی محصولات خود  را با تضمین کیفیت و رعایت موارد ذکر شده عرضه کند.

برای تهیه تخم استاندارد با ما تماس بگیرید 09183391247



این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 13 امتیاز از مجموع: 4.8]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج