0

معرفی داروی اِتامبوتول و فلوسایتوزین در طیور

اتامبوتول چیست؟ داروی اتامبوتول (ethambutol) یک آنتی بیوتیک است که از رشد باکتری های سل در بدن جلوگیری می کند. اتامبوتول برای درمان سل (TB) استفاده می شود و معمولاً همراه با حداقل یک داروی سل دیگر تجویز می شود. از این دارو برای درمان مواردی دیگر نیز ممکن است استفاده شود و فلوسایتوزین، از داروهای ضدقارچ پریمیدینی فلوئوره است که اغلب در ترکیب با آمفوتریسین B که با آن اثرات سینرژیستی دارد، مصرف می شود. همچنین درمان با این ترکیب دارویی موجب کاهش مقاومت های دارویی می­گردد. در ادامه به معرفی و موارد مصرف داروی اِتامبوتول و فلوسایتوزین در طیور می پردازیم.

داروی اِتامبوتول و فلوسایتوزین در طیور

اِتامبوتول ETHAMBUTOL

نام تجاری

میامبوتول

گروه دارویی

داروی ضدمایکوباکتریوم

موارد مصرف

اِتامبوتول، از داروهای ضدمایکوباکتریومی باکتریواستاتیک است که در پزشکی در درمان عفونت های مایکوباکتریومی مصرف می شود. ترکیب کلاریترومایسین یا آزیترومایسین با اتامبوتول همراه با سیپروفلوگزاسین یاریفابوتین برای پیشگیری و درمان عفونت کمپلکس ناشی از مایکوباکتریوم آویوم در بیماران مبتلا به HIV توصیه می شود. مقاومت نسبت به اتامبوتول به ندرت دیده شده است. اتامبوتول به صورت خوراکی تجویز می­شود و به خوبی از راه روده جذب می گردد و بدون تغيير از راه ادرار و مدفوع دفع می شود. از اتامبوتول در درمان مایکوباکتریوزیس کلیوی یا چشمی استفاده نمی شود. در پرندگان از اتامبوتول در ترکیب با عوامل دارویی دیگر برای درمان مایکوباکتریوزیس استفاده شده است.

تداخل های دارویی

در انسان تجویز 10/000 واحد بین المللی (IU) ویتامین A در روز به مدت ۳۰ روز به عنوان درمان پیشگیرانه عوارض جانبی مربوط به چشم توصیه می شود. اتامبوتول همواره با سایر عوامل ضد مایکوباکتریایی مصرف می­شود.

داروی اِتامبوتول و فلوسایتوزین در طیور

فلوسایتوزین ( فلوئوروسایتوزین)     FLUCYTOSINE (5- FLUOROCYTOSINE)

نام تجاری

آنکوبان

گروه دارویی

داروی ضدقارچ

موارد مصرف

 در پرندگان فلوسایتوزین برای درمان کاندیدیاز شدید گوارشی، عفونت­های عمومی و نیز در درمان و پیشگیری از آسپرژیلوز ریوی مصرف شده است. درمان پیشگیرانه به ویژه در بیمارانی که شدیداً در معرض خطر هستند، مانند پرندگان مبتلا به تضعیف سیستم ایمنی عفونت های شدید کلامیدیایی و نیز پرندگان تحت استرس به خصوص در پرندگان شاهین، برخی فلاكون­ها و قوها توصیه شده است.

تداخل های دارویی

می توان از فلوسایتوزین در ترکیب با آمفوتریسین B استفاده کرد. زمانی که با این دارو مصرف گردد، اثر سینرژیسمی علیه کریپتوکوکوس و کاندیدا در خارج از بدن نشان داده شده است.

اما سمیت فلوسایتوزین ممکن است افزایش یابد، ليكن سبب کاهش عملکرد کلیوی و احتباس فلوسایتوزین می­گردد. در صورتی که به طور بالینی پیشرفت سمیّت کلیوی مشخص خ دهد، بایستی مقدار فلوسایتوزین تنظیم شود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج