0

راهنمای تغذیه توله سگ های ۲ تا 6 ماه

 بعد به دنیا آمدن توله سگ ها تغذیه آن ها اهمیت ویژه ای دارد.دراین پست به تغذیه توله سگ های ۲ تا 6 ماه می پردازیم با ما همراه باشید.

تغذیه توله های ۲ تا 6 ماه

از ۲ ماهگی به بعد توله ها وابستگی چندانی به شیر ندارند و تا این سن باید به خوردن غذاهای عادی عادت کرده باشند. تا سن ۵ ماهگی روزانه به سه تا پنج وعده غذا نیاز دارند که فقط یکی از این وعده ها شامل شیر خواهد بود. اگر حیوان شما در اثر خوردن شیر اسهال می شود می توانید شیر را قطع کرده و ماست را در وعده های غذایی بگنجانید. عمده غذای روزانه باید مجموعه ای از چند غذای مختلف باشد. حیوان خود را به خوردن یک نوع غذا عادت ندهید. سبزیجات و گیاهان پخته و نرم شده مثل کرفس، اسفناج، تره، هویج، سیب زمینی، کدو، شلغم، جو، و غیره، انواع حبوبات پخته و نرم شده مثل لپه، عدس ، نخود و لوبیا یا پودر آماده آنها، غذاهای گوشتی از قبیل قطعاتی از گوشت مرغ و گوشت قرمز پخته و نرم شده به همراه آب مرغ یا گوشت پخته، سیرابی، شیردان، زبان، دل و قلوه پخته گاو و گوسفند، جگر و سنگدان بخته می پخته گوسفند و گاو به همراه آب کله و پاچه، ماهی پخته به شرطی که استخوان نداشته باشد، تخم مرغ پخته، لبنیات از قبیل ماست، پنیر و شیر، برنج پخته، نان و کمی کره و عسل از جمله غذاهایی است که می تواند در هر وعده حیوان وجود داشته باشد. سعی کنید هر تعداد از مواد گفته شده را که در غذای توله خود استفاده می کنید، خوب با هم مخلوط کنید تا نتواند آنها را از هم جدا کرده و مثلاً گوشت آن را بخورد و سایر قسمت ها را باقی بگذارد. اگر درست کردن روزانه غذا برای شما دشوار است می توانید غذای کاملی از مخلوط موادی که نام برده شده را به مقدار زیاد درست کرده و به اندازه حجم هر وعده در کیسه پلاستیکی تمیز ريخته، در آن را ببندید و در فریزر بگذارید. سپس برای هر وعده یک بسته را از مدتی قبل بیرون آورده بعد از اینکه بخ آن کاملاً آب شد، به حیوان بدهید. این روش تغذیه عملی و آسان خواهد بود و شاید کافی باشد فقط هفته ای یکبار برای سگ خود غذا درست کنید. ولی کم کم که سگ شما بزرگ می شود سعی کنید او را به خوردن غذای سفره خودتان عادت دهید.

از 4 تا 5 ماهگی به بعد همه غذاهایی را که ما می خوریم به جز چند مورد برای حیوان ما نیز مناسب خواهد بود. استخوان مرغ، گوسفند و هر استخوانی که سگ قادر به خوردن آن باشد نباید به حیوان داده شود. این موضوع شاید کمی عجیب به نظر بیاید و بر خلاف شنیده های گذشته شما باشد، ولی رعایت این امر بخصوص در نژادهای کوچک بسیار حائز اهمیت است. خوردن استخوان، خطر آسیب رساندن به بافت های مخاطی دهان، مری، معده و سایر اندام های گوارشی را دارد و از آنجا که سگ­ها اصولاً عادت به جویدن غذایشان ندارند و فقط چند بار آنر گاز زده و بعد می بلعند، در صورت خوردن استخوان و شکستن آن توسط دندان­ها، لبه­های استخوان تيز شده و ممکن است علاوه بر آزردن بافت نرم دهان و لثه ها، باعث جراحت و حتی پارگی مری و نیز ایجاد زخم در معده شود و دفع آن نیز برای حیوان مشکل و دردناک خواهد بود. یبوست دائمی از دیگر عوارض شایع در سگ­هایی است که استخوان می خورند. ممکن است سگ شما علاقه زیادی به خوردن استخوان نشان دهد و یا با افرادی برخورد کنید که مدت­هاست به سگ خود استخوان می دهند و تا کنون هم هیچ عارضه ای را مشاهده نکرده اند. توجه داشته باشید که احتمال خطر در اثر خوردن استخوان همیشه وجود دارد و اگر برای سگی تاکنون مشکلی پیش نیامده هیچ تضمینی وجود ندارد که برای سگ شما هم خطری نداشته باشد، استفاده از پای مرغ برای تغذیه سگ اصلاً توصیه نمی شود. پای مرغ علاوه بر تمامی خطرات ذکر شده در رابطه با خوردن استخوان، تقریباً هیچ ماده مغذی قابل جذبی برای حیوان نداشته و تنها سلامت او را به خطر می اندازد. استفاده از کله مرغ نیز برای سگ ها مناسب نبوده و استخوان های کوچک موجود در آن می تواند برای حیوان مشکل ساز باشد. استفاده از اسکلت مرغ برای تغذیه سگ های بزرگ در صورتی که کاملاً پخته و نرم شده و ترجیحاً کوبیده شود و با حجم مناسبی از سایر افزودنی ها مثل هویج و پیاز و کدو و نان و سبزیجات مخلوط شده باشد به شرط آنکه استفاده از آن دائمی نباشد، خطر کمتری دارد. توجه کنید که این غذاها برای سگ­های کوچک به هیچ وجه مناسب نبوده و برای سگ­های بزرگ نیز بصورت دائمی توصیه نمی شود. از استخوان بال و گردن مرغ نباید در غذای سگ­ها استفاده شود. این استخوان ها نیز می تواند باعث انسداد دستگاه گوارش شده و به مخاط آن آسیب وارد کند.

تغذیه توله سگ های ۲ تا 6 ماه

علاوه بر استخوان، تمامی غذاهایی که برای انسان کنسرو شده نیز نباید به حیوان داده شود. این قبیل غذاها دارای مواد نگهدارنده شیمیایی بوده و با وجود اینکه ظاهرا برای ما بی خطر است ولی مصرف آنها برای حيوانات مضر بوده و در جذب ویتامین­های گروه B ایجاد اختلال کرده، بعد از مدتی بافت شبکیه چشم حیوان دچار آسیب شده و بینایی او را تضعیف می کند. از سوی دیگر این مواد نگهدارنده با تغییرات شیمیایی که در بدن روی آنها صورت می گیرد به موادی تبدیل می شوند که به ساختار اصلی هموگلوبین­های خون آسیب زده و تنفس سلولی را دچار مشکل می کنند. این آسیب ها تدریجی بوده و در اثر مصرف طولانی این گونه مواد ایجاد می شود. سوسیس و کالباس نیز از جمله این غذا هاست و نباید به عنوان وعده غذایی در نظر گرفته شود. وقوع اسهال و استفراغ در سگ­هایی که برای تغذیه آنها از سوسیس و کالباس استفاده می شود، به وفور دیده شده است. استفاده از جگر سیاه و ریه یا جگر سفید گوسفند و گاو نیز به دلیل شیوع آلودگی انگلی در دام های ایران، می­تواند ناقل آلودگی انگلی بوده و خطر ساز باشد. بخصوص ریه یا جگر سفید با توجه به این که تقریباً هیچ ماده غذایی مفید و قابل جذبی برای حیوان ندارد، استفاده از آن به عنوان غذای سگ صرفاً مشکل ساز بوده و به کلی ممنوع است. جگر سیاه یا کبد نیز به دلیل اینکه محل تجمع و متابولیزه شدن اکثر داروهای مصرفی بخصوص آنتی بوتیک­هاست، حتی اگر از نظر انگلی هم پاک باشد، مصرف زیاد آن می تواند باعث ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی در سگ شود. در این صورت اگر در آینده حیوان به یک بیماری عفونی مبتلا شود، مصرف بسیاری از داروها برای درمان او بی اثر بوده و باید از داروهای قوی تری استفاده کرد و این موضوع باعث بروز عوارض ناشی از مصرف آنتی بیوتیک های قوی خواهد بود. مصرف شیرینی نیز برای سگ­ها مناسب نیست و باعث چاقی و فساد دندان های آنها خواهد شد. اگر قسمتی از غذای خودتان را به سگتان مي­دهيد بايد توجه کنید که در آن از ادویه تند و معطر مثل فلفل و کاری استفاده نکرده باشید، زیرا این مواد مخاط بویایی و دهان حیوان را آزرده کرده و ممکن است باعث بروز آلرژی شود. غذاهای حاوی سس زیاد و غلیظ نیز به دلیل مشابه و غذاهای حاوی روغن زیاد به دلیل دشواری هضم توسط حیوان بهتر است مصرف نشود. اضافه کردن نمک به غذای سگ توصیه نمی شود زیرا به مرور زمان کلیه های حیوان را دچار مشکل خواهد کرد. بنابراین از دادن غذاهای شور و پر نمک به سگتان خودداری کنید.

به جز موارد ذکر شده مابقی هر آنچه خودتان می خورید می تواند غذای سگ شما نیز باشد. این روش تغذیه علاوه بر فواید گفته شده درد سر شما را نیز برای تهیه غذای مخصوص کم می کند و فقط کافیست غذای خود را کمی بیشتر درست کنید. توجه داشته باشید که سگ­ها بر خلاف تصور همگان همه چیز خوار هستند نه گوشتخوار، بنابر این همانند خود ما به مجموعه کاملی از همه مواد غذایی نیاز دارند.


 

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 5 امتیاز از مجموع: 4.4]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج