0

راه های رفع آلودگی در مزارع پرورش بوقلمون

رفع آلودگی در مزارع بوقلمون شامل یک سری عملیات است که با هدف رفع تمامی منابع آلاینده و نابودی عوامل بیماریزایی باقیمانده در محل انجام می شود ضد عفونی کردن محیط نیز یکی از مراحل مجموعه عملیات رفع آلودگی به شمار می آید.

ضد عفونی سالن و خالی ماندن آن بین دوره های پرورشی:

ضدعفونی کردن شامل عملیاتی است که با هدف نابودی میکرواورگانیسم های موجود در محیط خارجی انجام می پذیرد.
ضدعفونی سالن و سایر مکان های مرغداری پس از خروج پرندگان از سالن ضروری است نه تنها به این علت که از بروز مشکلات بهداشتی جلوگیری می کند بلکه بر بهره وری تولید و کیفیت محصولات تولیدی نیز می افزاید (بطور مثال یک گرم از غبار مرغداری حاوی ۲۰۰ هزار تا ۸۰۰ هزار کلی باسیل است و یک گرم از بستر مرغداری حاوی حدوداً ۱ میلیارد کلی باسیل است).

هدف از ضدعفونی حفاظت از پرندگان در برابر دو نوع حمله میکروبی است :

– بیماری های عفونی اختصاصی
(ویروسی ، قارچی ، باکتریایی) که سبب بروز مشکلات بهداشتی می شوند ایمنی ناقص در پرندگان جوان یا عدم واکسیناسیون و استرس ناشی از شروع رشد همگی عواملی هستند که موجبات بروز بیماری ها را فراهم می سازند.

– فلور میکروبی موجود:
که امروزه با پرورش متراکم طيور اهمیت بسیاری یافته است . تاثیر فلور میکروبی معمولاً به صورت کاهش در تولید و کیفیت محصولات تظاهر می یابد. وضعیت ظاهری سلامت پرندگان ارتباطی با این فلور میکروبی ندارد.

برنامه ضد عفونی که پس از تخلیه طیور از سالن برای رفع آلودگی در مزارع بوقلمون صورت می گیرد باید شامل دوسری عملیات زیر باشد:

  1.  حذف منابع و مخازن میکرواورگانیسم ها از طریق انجام روش های پاکیزه سازی و نابودی حشرات و جوندگان. ۲- رفع آلودگی که شامل موارد زیر است:
  2.  بکار گیری اولیه ضد عفونی کننده پس از پاکیزه سازی .
  3.  خالی گذاشتن سالن میان دوره های پرورشی پیاپی
  4.  ضد عفونی ثانویه با استفاده از گاز یا اسپری کردن پیش از ورود جوجه های جدید به سالن

حذف منابع و مخازن میکرو اورگانیسم ها پاکسازی

بلافاصله پس از تخلیه پرندگان برای رفع آلودگی در مزارع بوقلمون باید بستر و کلیه وسایل قابل حمل و نقل را به بیرون از سالن انتقال داد.
بستر را باید در مرکز سالن روی هم انبار نمود و پس از سم پاشی و از بین بردن حشرات داخل آن به خارج از سالن در منطقه خاصی که تا حد امکان دور از سالن ها قرار دارد، انتقال داد و روی آن را پوشانید.
پاکیزه سازی حاشیه خارجی سالن نیز نباید فراموش شود (سقف دیوارهای خارجی، فاضلاب و دستشویی ها).

پس از انجام اعمال فوق ، باید پاکسازی سالن را در دو مرحله آغاز نمود:

  1. خیساندن موجب نرم شدن كثافات قدیمی و آماده شدن محیط به منظور شستشو می گردد. این مرحله حداقل باید بیست دقیقه به طول انجامد تا تأثیر و کارآیی لازم را داشته باشد.
  2.  شستشو با آب با فشار مناسب برای تمامی سطوح و وسایل موجود، تمامی کثافات و ضایعات آلی را که مخزن اصلی آلودگی به شمار می روند از بین می برد. به عنوان روش جایگزین می توان از آب داغ و بخار استفاده نمود.

در تمامی این عملیات، کیفیت آب مصرفی از اهمیت فوق العاده برخوردار است و باید مورد بررسی قرار گیرد (سازگاری با مواد شوینده، قابلیت ایجاد کف)

رفع آلودگی در مزارع بوقلمون
آلودگی در مزارع بوقلمون


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 7 امتیاز از مجموع: 4.6]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج