2

رفتارهای متداول عروس هلندی

رفتارهای عروس هلندی

بیشتر صاحبان پرندگان زینتی انتظارات بالایی از پرنده خانگی خود دارند. برای یک رابطه خوب و دوطرفه با عروس هلندی باید حتماً به یاد داشته باشید این پرنده بسیار زیبا از طبیعت به خانه ما آمده است، پس بعضی از رفتارها غریزی می باشد. همچنین درک کردن بعضی از رفتارها به شما کمک می کند از نگهداری آن بیشتر لذت ببرید. در ادامه به برخی از رفتارهای عروس هلندی که طبیعی می باشد ذکر می شود تا این پرنده بسیار زیبا را بیشتر بشناسیم.

رفتارهای متداول عروس هلندی

جلب توجه کردن

تعجب نکنید که صبح­ها این پرنده بسیار زیبا شروع به بازی با کاغذ کف قفس و یا اسباب بازیهایش می نماید و به آرامی آنها را تکان می دهد تا توجه شما را به خود جلب نماید.

سائیدن منقار به هم

اگر صداهای مانند سایش نوک به هم و یا خرد شدن آن را می شنوید، تعجب نکنید، معمولاً طوطی سانان زمان خوابیدن از روی غریزه این عمل را انجام می دهند که می توان این عمل را یک نوع خمیازه تعبیر کرد.

پاک کردن منقار

بعد از خوردن غذا معمولاً عروس هلندی نوک خود را بوسیله میله های قفس و یا نشیمنگاه پاک می نماید که یک نوع نظافت شخصی پرنده به حساب می آید.

کش و قوس بالها و پاها

پرنده آرام معمولاً هنگامی که می خواهد شروع به فعالیت نماید و از حالت چرت زدن بیرون بیاید، بال­ها را باز می­کند و یا هر دو کتف را به بالا می برد.

کوچک و بزرگ شدن مردمک

زمانی که عروس هلندی هیجان زده می شود و یا قصد حمله و نوک گرفتن دارد، مردمک چشم بصورت متناوب منقبض یا منبسط می شود.

پرکنی

زمانی که عروس هلندی مشغول پرآرایی می باشد با دقت رفتار او را زیر نظر داشته باشید. بدلیل اینکه پرکنی به زمانی گفته می­شود که پرنده در هنگام پرآرایی پرهای خود را می کند. پرکنی اغلب ناشی از مشکلات فیزیکی مانند عدم تعادل جیره غذایی، تغییرات هورمونی، مشکلات تیروئید یا عفونت پوست و پر می باشد. عروس هلندی که بطور ناگهانی شروع به چیدن پر و بال خود می نماید بویژه پرهای زیر بال ممکن است، علت آن از وجود انگل ژیاردیا باشد. همچنین آشفتگی های عاطفی ناشی از تغییر صاحب، تغییر روال عادی روزمره، وجود حیوانی جدید در منزل با توجه به کودک که تازه به خانه آمده باشد و یا عوامل استرس زا می توانند از عوامل مهم و اصلی در پرکنی باشد. هنگامی که پرنده به این بیماری مبتلا شود به سختی می توان آن را متوقف کرد به علت اینکه سخت­ترین قسمت تشخیص علت پرکنی می باشد.

هنگامی که در کف قفس پرنده تعداد زیادی از پرهای اصلی را مشاهده نمودید که غیر عادی به نظر می رسید حتماً به دامپزشک مراجعه نمایید.

صدای Hiss در عروس هلندی

هنگامی عروس هلندی از عوامل محیطی خود می ترسد، با حالت شبیه به حمله و باز کردن بال­ها چرخش های سر حول یک محور صدایی از خود تولید می کند (Hissing) که تلاش می نماید آن را بترساند و از خود دور نماید.

پرآرایی همنوع

این صفت و قريضه بین اکثر پرندگان مشترک است و هنگامی که عروس هلندی می خواهد نسبت به طرف مقابل خود ابراز علاقه نماید شروع به پرآرایی و یا خاراندن نقاط مختلف بدن پرنده مقابل می نماید . اغلب جفت ها قبل از جفت گیری این حرکات را انجام می دهند. این رفتار معاشقانه سطح هورمون­های جنسی را بالا می برد و هر دو پرنده آماده جفتگیری می شوند.

چرت زدن

ممکن است بارها این مسئله را مشاهده نمایید که عروس هلندی شما در حال چرت زدن می باشد. بدین صورت که با پف کردن بی حرکت بر روی میله قفس نشسته است. این رفتار مثل بالا و پایین رفتن از میله های قفس، بازی کردن و یا غذا خوردن یک امر عادی قلمداد می شود. اما باید توجه داشته باشید که اگر چرت زدن همراه با از دست دادن اشتها و یا تغییر حالت مدفوع همراه باشد به بیماری و کسالت شک نمایید و موضوع را با دامپزشک مربوطه بررسی نمایید.

پر آرایی

پر آرایی بخش مهم زندگی پرنده سالم و یک روال عادی زندگی عروس هلندی می باشد. شما در طول روز می­بینید که عروس هلندی اقدام به صاف کردن و یا تمییز کردن پرهای خود بوسیله منقارش مشغول می باشد و یا نوک خود را به غده (Uropugial) انتهای دم و نزدیک مقعد می مالد و با روغنی کردن منقار خود پرهای خود را مرتب می نماید. در صورتی که عروس هلندی پرهای خود را تمییز ننماید و پرها ژولیده و کثیف و بهم ریخته به نظر برسد باید به سلامتی پرنده مشکوک شد.

برگرداندن غذا به دهان

معمولاً این عادت عروس­های هلندی یا بهتر بگوییم طوطی سانان در زمانی که جفت ها پرهای همدیگر را تمییز می نمایند و یا در حال معاشقه هستند روی می دهد و با برگرداندن غذا به دهان اقدام به غذا دادن به همدیگر می نمایند. این رفتار یک فریضه بسیار عالی در زمان جفتگیری می باشد. اما هنگامی که پرنده شما بیش از به شما وابسته شود و شما را شریک و مونس خود دانست دست به همچین اقدامی می زند، که البته این رفتار برای پرنده مفید نمی باشد، زیرا با غذا دادن به شما اولاً وزن بدن خود را از دست می دهد، دوماً با بالا رفتن سطح هورمونی و عدم تخلیه آن پرنده دچار فشار هورمونی و استرس می شود. پرنده شما باید با کل خانواده شما در رابطه باشد تا با یک نفر انس پیدا نکند.

رفتارهای عروس هلندی

استراحت برروی یک پا

زمانی که عروس هلندی شما هیچگونه علایم بیماری ندارد و بروی یک پا استراحت می نماید این یک رفتار طبیعی می باشد. ولی اگر همراه با علایم بیماری باشد باید حتماً با دامپزشک مشورت نمائید و به مشکلات بهداشتی پا شک نمائید.

جیغ کشیدن عروس هلندی

یکی دیگر از رفتارهای عروس هلندی جیغ کشیدن آن می باشد. اگر مراقبت خوبی از عروس هلندی انجام شود این فریضه هرگز فعال نمی شود. هنگامی که به پرنده بصورت مقطعی توجه می شود و بعد از مدتی این توجه کم می شود این ناهنجاری رفتاری شروع می شود. هنگامی که عروس هلندی شما اقدام به جیغ کشیدن بی مورد نمود هیچ عکس العملی نشان ندهید و یا هیچ چیز به سمت آن پرتاب نکنید و به سمت آن نروید. بدلیل اینکه پرنده می آموزد در زمانی خواست شما را به سمت خود بکشاند شروع به جیغ کشیدن می نماید که به اصطلاح پرنده شرطی می شود. یک رژیم غذایی متعادل و توجه و نوازش روزانه می تواند این عادت بد را بوجود نیاورد.

همیشه به یاد داشته باشید پیشگیری بهتر از درمان می باشد.

با منقار آزمایش کردن چیزها

با منقار آزمایش کردن چیزها پرندگان برای شناسایی دنیای پیرامون خود بوسیله منقار و پاهای آن شی مورد نظر را آزمایش می نمایند همان طور که انسانها با دستان خود اینکار را انجام می دهند. جای تعجب نیست که عروس هلندی هنگامی که می خواهد بروی دست شما بیاید اول با مزه کردن و یا نوک گرفتن قدرت و صلاحیت آن را می سنجند و سپس بروی آن می آید.

استرس

استرس می تواند خود را به شکل­های مختلف در رفتارهای عروس هلندی  پرنده نشان دهد از جمله لرزش، اسهال، تنفس سریع، جیغ کشیدن، پرکنی، از دست دادن اشتها وخواب کم.

در یک دورة زندگی عروس هلندی اگر استرس به پرنده وارد شود می تواند سلامت طوطی شما را به خطر بیاندازد برای جلوگیری از استرس تا حد امکان عادات زندگی عروس هلندی را تغییر ندهید از یک چیز غذایی ثابت عدم تغییر قفس عدم تغییر مکان قفس و یا اینکه زمانی که حیوان خانگی جدیدی وارد منزل می نمائید حتماً جلوی چشمان آن نباشد را رعایت فرمائید.

رفتارهای غیرطبیعی

اگر پرنده شما نشانه ها و یا یکی از رفتار زیر را از خود نشان داد علایم بیماری می باشد و باید با دامپزشک مشورت نمائید

  •  خوابیدن بیش از حد
  •  از دست دادن اشتها
  • برگرداندن کمی غذا
  • از دست دادن تعادل در نشستن
  • پرکنی
  •  جویدن پر
  • بصورت پف کرده نشستن

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 12 امتیاز از مجموع: 3.4]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. امیر گفت:

    واقعا کامل توضیت دادید
    خیلی ممنون❤

  2. هانی گفت:

    من یه سوال دارم
    عروس هلندی من بیشتر وقتها که روی تاب میشینه سرش رو خیلی آروم به کناره های تاب میکشه انگار بخواد خودش رو لوس بکنه
    دلیلش چی میتونه باشه

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج