0

سؤالاتی که برای صاحبان سگ در خصوص آبستنی و زایمان پیش می آید

بهترین سن برای نخستین ابستنی سگ ماده هنگامی است که دو سال از عمر آن گذشته باشد. سگ ماده در سن ۵ سالگی برای نخستین آبستنی بدون خطر خیلی پیر است. در این پست به سؤالات آبستنی و زایمان سگ که بسیار مهم می باشد پاسخ می دهیم.

سؤالات آبستنی و زایمان سگ

  1. سگ مادة آبستن در چه محلی می بایست زایمان کند؟
  2. آیا سگ در این زمان به گرمای ویژه ای نیاز دارد؟
  3. سگ ماده در زمان زایمان و بعد از آن به چه نوع غذایی نیاز دارد؟
  4. آیا توله ها را بعد از زایمان می بایست از مادر جدا کرد؟
  5. سگ ماده در چه سنی برای تولید مثل پیر است؟
  6. آیا ممکن است سگ ماده توله های خود را بخورد؟
  7. علت مرگ و میر توله ها در زمان زایمان چیست؟

پاسخ کلی به این سؤالات به شرح زیر است:

سگ ماده می بایست در لانه ویژه خود نگهداری شود ولی بهتر است یک جعبة مخصوص زایمان سگ با یک درپوش مناسب تهیه شود چرا که بدون تردید یکی از علل عمده مرگ توله ها در زمان زایمان کاهش دمای بدن پس از تولد است این مشکل در جاهایی که هیچ وسیلة گرم کننده یا عایق بندی وجود ندارد دیده می­شود. در مورد سگ ماده ای که در خانه نگهداری می شود باید به حیوان اجازه داد تا در محیطی زایمان کند که به خود حیوان تعلق دارد. اگر سعی کنید که سگ را در محیطی ناآشنا قرار دهید حیوان آرام نخواهد گرفت و تولد توله ها به تعویق خواهد افتاد و یا احتمالاً توله ها تلف خواهند شد.

در خصوص سگهایی که در منزل نگهداری می­شوند ممکن است زیر یک قفسه در آشپزخانه جای بسیار مناسبی باشد و باید از هنگامی که سگ ماده جفت گیری می­کند بستر راحتی را در آنجا تهیه نمود. امروزه اکثر آشپزخانه ها گرم هستند. اگر آشپزخانة شما این چنین نیست جعبه ای تهیه کنید که بتوانید به هنگام شب روی آن را بپوشانید یا یک منبع گرمایی را در حین زایمان و دست کم به مدت دو هفته پس از آن فراهم نمایید. در این، در مجموع به ویژه به افراد کم تجربه توصیه می شود که اجازه دهند تا سگ در را که به خود او بستگی دارد روی بستری گرم با دمای ثابت زایمان کند. پس بسیار با حوصله باشید و هرگز دخالت نکنید و توله ها را از مادر جدا ننمایید.

در خصوص تغذیه در هنگام آبستنی مطالب مفصلی نوشته شد و در خصوص تغذیه به هنگام زایمان و پس از آن نیز در مقالاتی دیگر توضیح مفصل داده شده است.

گاهی ممکن است سگ ماده بنا به دلایل خاصی که مشخص نشده است یک یا همة توله های خود را ببلعد. تجارب نگارنده نشان می دهد که ایجاد مزاحمت برای حیوان در حال زایمان سبب می شود که سگ ماده توله­های خود را در یک جا به دنیا نیاورده و در نقاط مختلفی زایمان نماید که صاحبان سگ به گمان اینکه توله توسط مادر خورده شده سراسیمه به دامپزشک مراجعه می کنند و یا گاهی از اوقات سگ ماده جای توله­های خود را تغییر می دهد که این نیز ممکن است سبب نگرانی شود در این حالت حفظ آرامش ضروری بوده و بهتر است با دقت در رفتار سگ به مکان جدید نگهداری توله ها که توسط مادر انتخاب شده پی ببرید و سعی کنید پس از این مزاحمت کمتری برای حيوان ایجاد نمایید.

همانگونه که نوشته شد گاهاً مشاهده می شود که سگ ماده توله های تازه به دنیا آمدة خود را ببلعد. علت این کار هنوز مشخص نشده است ولی ممکن است در آینده به شکل یک عادت زشت باقی بماند بنابراین در صورت مشاهدة چنین عملی در زایمان های بعدی با دامپزشک مشورت نمایید آنچه مسلم است جلوگیری از این رفتار ناپسند بسیار مشکل می باشد. در خصوص علت مرگ و میر توله ها در زمان زایمان به صورت مفصل در پست بعدی توضیح داده می شود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج