0

ساخت جایگاه پرورش جوجه بومی به شیوه صنعتی

برای ساخت جایگاه پرورش جوجه بومی به شیوه صنعتی در واحدهای صنعتی به شکل سوله، خرپا و یا طاق ضربی می توانداحداث شود. نتایج مقایسه هزینه ساخت سالن های مرغداری در سه تیپ طاق ضربی، خرپا و سوله نشان می دهد که از نظر هزینه ساخت تیپ سوله ارزانتر از اجرای خرپا بود.همچنین نتایج این تحقیق بیانگر این بود که در ساختمان طاق ضربی بیشترین و در سوله کمترین مصرف سوخت در فصول سرد سال را داشتند و بهترین عملکرد (افزایش وزن و ضریب تبدیل) در سوله از دو تیپ طاق ضربی و خرپا بهتر بود. با توجه به نتایج بدست آمده مناسب ترین تیپ ساختمان در مرغداری تیپ سوله است.

ساخت جایگاه پرورش جوجه بومی به شیوه صنعتی

سوله در حقیقت یک سازه ای شیب دار و ساخته شده از قطعات فلزی نیمه سنگین و سنگین است که با توجه به مقاومت و پوشش دهی وسیع و صرفه اقتصادی ، برای احداث جایگاه پرورش طیور استفاده می شود. طراحی، ساخت، نصب و پوشش سوله مرغداری علاوه بر بکار گیری اصول فنی و عمرانی باید مبتنی بر شرایط استاندارد نگهداری و پرورش طیور باشد. سوله مرغداری را می توان در ابعاد گوناگونی ساخت، اما استانداردترین ابعاد سالن با استفاده از سوله به عرض ۱۲ و طول ۷۵ متر و ارتفاع سالن از زمین تا لبه سقف 5/2 الی 3متر است. خلاصه مراحل ساخت و راه اندازی سوله مرغداری به شرح و ترتیب زیر می باشد:

  1.  گودبرداری و خاکبرداری جهت اجرای فونداسیون سوله مرغداری: خاکبرداری محل اجرای فونداسیون به میزانی باید باشد که به زمین سفت و طبیعی برسد.
  2. اجرای فونداسیون ( قالب بندی، آرماتور بندی، نصب بولت ها و بتن ریزی) عمق پی بسته به خاک منطقه ۱۵ تا ۶۰ سانتیمتر است و عرض پی باید حداقل دو برابر عرض دیوار باشد. پی جایگاه بالاتر از سطح خاک (حدود ۴۰ سانتی متر) ساخته می شود تا رطوبت به داخل جایگاه نفوذ نکند.
    کف پی را چند روز قبل از بتن ریزی گازوئیل پاشی کرده تا باعث دفع حشرات و مانع رویش گیاهان بشود سپس با استفاده از یک بتن کم سیمان (۱۰۰ کیلوگرم سیمان در یک تن بتن) به ضخامت ۱۰ سانتیمتر پوشانده تا سطح خاک و بتن اصلی را از هم جدا کند که به این بتن اولیه اصطلاحاً بتن مگر (Megr)می گویند. روی این بتن مگر با استفاده از تخته قالب بندی شده و بر اساس مشخصات پلان فونداسیون داخل قالب را با میله های گرد آرماتور بندی و قالب را با بتن (عیار ۳۰۰) پر می کنند.
  3.  ساخت اسکلت فلزی سوله مرغداری ( پیچ و مهره ای یا جوشی). اجزا اسکلت سوله به محل احداث منتقل و مرحله نصب اسکلت سوله که ممکن است جوشی یا پیچ و مهره ای باشد باید با رعایت جزئیات و بر اساس نقشه صورت پذیرد تا اسکلت سوله متقارن و متناسب باشد.
  4. نصب پوشش سقف و دیوارهای سوله مرغداری: برای پوشش دیوارهای داخلی و خارجی و سقف سوله می توان از مصالح پوششی گوناگونی مانتاد سائدادویچ پانل های پلی یورتان و پلی استایرن، آجر، بلوک سیمانی ، پانل های سیمانی و بتنی پیش ساخته و یا سایر مصالح استفاده نمود. با توجه به هزینه برای سوخت و اهمیت حفظ دمای مناسب سالن در فصول سرما و گرما بر عملکرد پرنده، باعث شده استفاده از سازه های به نام ساندویچ پانل در ساخت مرغداری مطرح شود.
    ساندویچ پانل سازهای سبک با هسته ای عایق مانند و جدارهایی عموماً فلزی (ورق گالوانیزه 5/0 میلی متر) می باشد. ساندویچ پانل پلی یورتان در انواع دیواری و سقفی ساخته می شود.
  5.  نصب فاشینگ های سقف سوله: فلاشینگ در حقیقت ابزاری جهت پوشاندن سقف شیروانی است که مانع از نفوذ آب به جایگاه می شود.
  6.  نصب درب و پنجره های سوله: نصب درب و پنجره سوله که بر اساس نقشه در حین مرحله نصب دیوارهای سوله انجام می شود.
  7. اجرای بتن لیسه ای کف سالن و سنگ قرنیز داخلی سوله مرغداری: کف سالن باید۲۵ – ۳۰ سانتی متر از کف زمین مجاور بلند تر و شیب بندی مناسبی باشد به طوری که موقع شستشوی سالن آب در داخل سالن جمع نشده و آب به سمت خروجی سالن روانه شود. در مناطق مرطوب برای جلوگیری از نفوذ رطوبت زمین می توان از یک لایه قیر (قبل از بتون ریزی کف) استفاده نمود.
  8. ساخت محل نصب تجهیزات مرغداری
  9. نصب تاسیسات تهویه، سرمایشی، گرمایشی، دانخوری و آبخوری سالن مرغداری نمایی از مراحل تکمیل سوله مرغداری در تصویر زیر نشان داده شده است.

ساخت جایگاه پرورش جوجه بومی به شیوه صنعتی


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج