0

بیماری های ویروسی قابل انتقال از حیوان به انسان:سندرم حاد تنفسي (سارس،کرونا)

سندرم حاد تنفسي (SARS)

ازجمله بیماری های حاد تنفسی بین انسان و حیوان می توان به سندرم حاد تنفسي (SARS) ، کرونا ویروس اشاره کرد. بیماری سارس و کرونا یکی از بیماری های است که از حیوان به انسان انتقال یافته است در این مقاله در مورد این نوع بیماری ها به طور کامل می پردازیم.

سندرم حاد تنفسي (SARS)

سندرم حاد تنفسی یک بیماری تنفسی شدید است به نام بیماری سارس که به سبک دراماتیک در اواخر سال ۲۰۰۲ در چین پدید آمد. بیماری سارس به سرعت به خارج از آسیا گسترده شد و در کشورهای گوناگون شیوع گردید و در آخر باعث بیماری در ۳۰ کشور جهان (در پنج قاره) شد. این بیماری باعث سندرم حاد تنفسی از نوع کرونا ویروس (SCV) می گردد که باعث تب و بیماری شدید دستگاه تنفسی تحتانی به همراه پنومونی شدید یا سندرم زجر حاد تنفسی می شود. معمولاً تهویه مکانیکی مورد نیاز است و میزان مرگ و میر از 8/3 % تا ٪۳۰ متغیر است.

بیماری سارس کرونا ویروس

در آخر خفاش­ها به عنوان منابع طبیعی SCV شناسایی شدند اما در مورد اولین آلودگی انسانی، بر این باور بودند که بیماری را از یک جانور شکاری وحشی به ویژه civetهای درخت نخل گرفته اند. میزان شیوع بالای سرمی در civetهای این نوع جانوران در مراکز فروش مورد تأیید قرار گرفت که بیان کننده­ی نقش کلیدی مراکز فروش در عفونت به عنوان منبع بود. انتقال انسان به انسان شامل تماس مستقیم، ذرات عفونی معلق در هوا یا ذرات بی جان می باشد. بیمارستان های انسانی بعنوان منبع گسترده ای از موارد به همراه عفونت در بیماران و کارکنان مراقبت های بهداشتی گزارش شده اند. انتقال از راه ذرات معلق ضایعات در شیوع گسترده­ی بیماری در یک مجتمع آپارتمانی در هنگ کنگ نشان داده شده است. انتقال از راه هوا نیز تأیید شده است. در یک مجتمع آپارتمانی واقع در هنگ کنگ که بیش از ۱۰۰ مورد آلودگی انسان داشت، گربه های آلوده ای که از نظر بالینی سالم یا بیمار بودند، شناسایی شدند. عفونت های تجربی در گربه ها و راسوها ایجاد شده است. گربه ها و راسوهای آلوده، هر دو گروه سالم و بیمار بالینی، می توانند SCV را از راه دستگاه تنفسی گسترش دهند. علاوه بر این، گربه ها و راسوها قادر به انتقال SCV به دیگر گربه ها و راسوهایی که با آنها هم خانه بودند، می باشند. در حقیقت توانایی گربه ها و راسوها به عنوان منابع کوتاه مدت SCV و منابع تئوریکی انتقال به انسان­ها، نگرانی ها را افزایش خواهد داد. با توجه به نادر بودن بیماری و نبود اطلاعات روشن و شفاف مربوط به خطرات همجواری با جانوران، در حال حاضر نگرانی اندکی در مورد نقش جانوران خانگی در انتقال سندرم حاد تنفسی وجود دارد. ممکن است سندرم حاد تنفسی به عنوان یک یادآوری مهم از نظر بیماری­های عفونی و نوظهور باشد و این تا زمانی ادامه دارد که نقش جانوران خانگی در طول دوره شیوع بیماری سندرم حاد تنفسی مشخص گردد. با توجه به این که گربه ها و راسوها حساس به ویروس هستند و می توانند نرخ بالایی از ویروس را گسترش دهند، شاید یک خوش شانسی است که این گونه های حیوانی به طور مشخص در انتقال بیماری درگیر نیستند. در برخی مناطق نگرانی ها از نظر مهار سندرم حاد تنفسی (کرونا ویروس) (در مورد عدم توجه به جانوران خانگی در قرنطینه کردن)، نشان داده شده است. همچنین بایستی نقش جدی جانوران خانگی در بیماری­های مشترک جدید مانند سندرم حاد تنفسی به طور فعال مورد بررسی قرار گیرند. در صورتی که سندرم حاد تنفسی در انسان ها دومرتبه پدید آید، باید از تماس افراد آلوده با جانوران خانگی دوری شود، همان طور که از تماس با دیگر انسان­ها نیز باید دوری نمایند. باید به دلیل بروز SCV از تماس­های نزدیک جلوگیری بعمل آمده و بیماران در قرنطینه قرار گیرند و راهبردهای مشابه باید برای جانوران خانگی نیز انجام شود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج