0

عارضه پایین آمدن درجه حرارت بدن در گربه

پایین آمدن درجه حرارت بدن در گربه

اصولاً گربه­ ها با توجه به پوشش بدنی خود، در برابر برودت و سرما تحمل خیلی خوب دارند و می­توانند خود را از گزند سرما محفوظ نگه دارند. ولی زمانی که حیوان دچار شوک می­گردد و یا در حالاتی که گربه در وضعیت بیهوشی و در حال خارج شدن از این مرحله است با پایین آمدن درجه حرارت بدن در گربه همراه می­گردد. گاهی هم به واسطه عدم وجود پوشش بدن از پشم که در بعضی از نژادهای خاص در گربه دیده می­شود تحمل و مقاومت در برابر سرما از حیوان سلب می­شود.

پایین آمدن درجه حرارت بدن در گربه

اختلالات نژادی و تغییرات زیست محیطی نیز گاهی باعث تغییر در این حالت می­شود. به طور مثال گربه ­هایی که در مناطق گرمسیری زندگی می­کنند به واسطه پوشش بدن تحمل کمتری در برابر هوای نسبتاً سرد از خود نشان می­دهند.

در صورتی که این وضعیت به مدت طولانی ادامه داشته باشد، سبب کاهش درجه حرارت بدن و بروز یک سری عوارض خطرناک در حیوان شده که در نهایت منجر به بیماری­های تنفسی گردیده و حیوان را مبتلا به پنومونی می­کند.

کم شدن درجه حرارت بدن را علاوه بر این که می­توان از طریق لمس نوک پنجه ­ها، لمس گوش­ ها و دم که سرد شده تشخیص داد، با استفاده از یک درجه حرارت می­توان به طور دقیق تعیین نمود.

ضمناً در صورتی که مشکوک به بیماری­های عفونی در گربه باشیم میزان الحراره وسیله­ ای است جهت ارزیابی وضعیت حیوان و میزان افزایش درجه حرارت بدن در گربه، به طور طبیعی میزان درجه حرارت بدن گربه بین 38/5 تا 38/7 درجه سانتی­گراد است، در مواردی که گربه دچار ترس ، وحشت، استرس یا حالات هیجانی به خود می­گیرد، علایم دیگری هم در حیوان بروز می­کند که بیشتر از همه وضعیت ریزش آب از دهان در حیوان بوده که بسیار آشکار است و درجه حرارت نیز با کمی کاهش دما همراه است.

اصولاً در زمانی که درجه حرارت بدن در گربه از مرز 38/8 درجه سانتی­گراد بالا نرفته باشد، نباید مشکوک به بیماری خاصی در حیوان شد.

گربه ­هایی که در آب غرق می­شوند و بدن آن­ها خیس شده و یا در حوضچه ­های یخی غوطه­ ور شده ­اند لازم است پس از خارج کردن از آب سرد، آن­ها را سریعاً در یک حوله گرم قرار داده و سعی کنیم از تبخیر آب بدن آن­ها، که باعث سرد شدن مجدد بدن در آن­ها می­شود جلوگیری نماییم.

پایین آمدن درجه حرارت بدن در گربه

روش اندازه ­گیری درجه حرارت

برای گرفتن درجه حرارت بدن گربه لازم است فردی که به شما کمک می­کند، گربه را محکم در دستان خود قرار داده، سپس با یکی از دستان خود، قسمت ناحیه پشت پوست گردن را محکم در دست خود نگه دارد.

شخص دیگری بعد از چندین مرتبه تکان دادن قسمت برآمده دماسنج که مخزن جیوه در آن قرار گرفته و باعث سقوط جیوه به پایین­ترین قسمت آن می­شود، قسمت برآمده دماسنج را با پارافین و یا گلیسیرین و یا انواع روغن­های گیاهی یا معدنی آغشته نموده و بعداً دم حیوان را بالا زده و به آرامی دماسنج را در حد 2 سانتی­متر در داخل مقعد گربه، به طوری که قسمت برآمده دماسنج با دیوارۀ راست روده تماس پیدا کند، داخل نموده و آن را به مدت 2 دقیقه در داخل مقعد نگه دارد.

سپس بعد از خارج کردن و تمیز نمودن با یک تکه پنبه یا دستمال کاغذی، درجه حرارت را می­خواند. راه­ های دیگری جهت ارزیابی وضعیت گربه از نظر میزان درجه حرارت بدن و وضعیت بیماری در گربه وجود دارد، ولی بیشتر جنبه تخصصی دارد و لازم است تجربه کافی برای چنین منظوری به دست آورد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج