0

عایق کاری استاندارد سالنهای پرورش طیور

عایق کاری سالن پرورش طیور

عایق کاری سالن پرورش طیور با نگهداری گرما در داخل سالن در فصول سرد باعث افزایش راندمان و ضریب تبدیل غذایی در پرورش طیور می شود. همچنین کنترل رطوبت سالن در پرورش طیور نیز اهمیت فراوانی دارد. به دلیل اینکه با افرایش رطوبت سالن میکروب ها در سالن رشد می کنند و همچنین باعث کاهش تنفس و دفع حرراتی طیور می شود . در مقاله قبلی در مورد مساحت سالن پرورش طیور پرداختیم. در ادامه به معرفی انواع عایق کاری سالن پرورش بلدرچین و روش های نصب آن ها می پردازیم.

عایق کاری:

عایق کاری سالن پرورش طیور انواع مختلفی دارند که شامل ۱- عایق های حرارتی ۲- عایق های صوتی ٣- عایق های رطوبتی می شوند.

عایق های حرارتی:

بر اساس پیش بینی های اقتصادی که در مورد انرژی در ایران می شود در آینده ای نه چندان دور انرژی بسیار گران تر از چیزی که هم اکنون مشاهده می کنیم خواهد بود البته نه به اندازه ملل غربی ولی آنقدر هست که بتواند سود و زیان پرورش دهنده بلدرچین را تحت الشعاع قرار دهد پس تا دیر نشده باید تدبیری اندیشید و راهی جست. ناگفته نماند هم اکنون که انرژی در کشور ایران ارزان است نیز می توان با صرف هزینه ای ثابت و ماندگار در بخش عایق کاری سالنهای پرورشی خود در زمانی نه چندان دور علاوه بر بازیافت من به انجام شده پس از مدتی سود ناشی از صرفه جویی از بخش انرژی را مستقیماً به عنوان آمدی خالص به حساب خود واریز کرد چرا که با مصرف انرژی بسیار کمتر به میزان ۵۰ تا ۷۰ درصد کمتر می توان در تابستان به میزان ۱۰ درجه سانتی­گراد و در زمستان به میزان 5 درجه سانتی گراد در میزان جابجایی دما اختلاف ایجاد کرد.

انواع عایق کاری ها:

در اینجا انواع عایق کاری ها به ترتیب کاربرد بهتر و بیشتر برای سالن های پرورش بلدرچین نوشته شده اند که البته بسته به نوع آب و هوا متفاوت هستند و هر کدام در اقلیم خاص خود کاربرد دارد که به شرح زیر می باشند.

در مورد ضخامت عایق ها با جنسی همسان باید گفت که ضخامت باید در آب و هوای گرم بر ابر ۵ تا ۸ سانتی متر یک لایه در خارج سالن ، در آب و هوای معتدل برابر 5تا۸ سانتی متر دو لایه هم در داخل و هم در خارج سالن به صورت نسبت های ۵۰٪ و برای آب و هوای سرد برابر ۵ تا ۸ سانتی متر به صورت یک لایه در داخل سالن در نظر گرفت که البته می توان به روش های دیگر هم برای هر آب و هوا استفاده کرد و این یک پیشنهاد امتحان شده است.

1.عایق کاری میانی: در این نوع عایق کاری سالن پرورش طیور پس از چیدن لایه ی اول دیوار لایه عایق را که فقط در این روش می توان از هوا استفاده کرد نصب می کنیم و قطر این لایه را حدود ۱۰ سانتی متر در نظر می گیریم و سپس لایه دوم دیوار را می چینیم.

معمولاً از عایق هوا برای مکان هایی استفاده می کنیم که مقاومت حرارتی برای آن محل زیاد اهمیتی نداشته باشد در صورتی که برای یک سالن پرورش بلدرچین بسیار مهم است و علاوه بر آن به علت مصرف مصالح زیاد و اشغال فضای بیش از حد و در کل نداشتن صرفه اقتصادی به درد یک سالن پرورش بلدرچین نمیخورد.

۲. عایق کاری از خارج ساختمان : در این نوع عایق کاری ما حداکثر مقاومت دمایی را به سالن خود عرضه کرده ایم در این عایق کاری ما می توانیم شاهد یک حرارت متعادل در سالن باشیم زیرا در زمستان با جذب حرارت­های اضافی در زمان کاهش دما در سالن آرام آرام حرارت جذب نموده را به محیط سالن باز پس می دهد و از طرف دیگر در مقابل هجوم گرمای تابستان مقاومت بسیار خوبی را از خود بروز می دهد. این نوع ازعایق ها معمولاً برای مکان هایی مثل فارم های پرورش بلدرچین بسیار کاربرد دارد زیرا دائماً در حال استفاده اند.

3.عایق کاری از داخل ساختمان : این نوع عایق کاری سالن پرورش طیور درست همانند نوع خارجی خود (شماره ۲) از مقاومت دمایی بسیار خوبی برخوردار است تنها تفاوت این دو با یکدیگر در این است که در نوع داخلی هم سرعت از دست دادن دما بیشتر است و هم سرعت سرد یا گرم شدن سالن ولی عایقیت سالن بیشتر است البته تفاوت دیگر این دو با هم در این است که این نوع عایق بیشتر برای سالن هایی کاربرد دارد که از آن ها مکررا استفاده نمی شود و این به خاطر همان سرعت گرم یا سرد شدن آن است که در یک سالن پرورش بلدرچین این مسئله به کمک ترموستات قابل حل است و به نظر بنده ترجیح بیشتر در سالن های پرورش بلدرچین با این نوع عایق است.

3.سایر عایق ها :

به عنوان عایق در و پنجره می توان از پنجره های دو جداره استفاده کرد که هم از دو لایه شیشه ی ضخیم که میان آن ها هوای عایق و آلومنيوم فاصل حاضر است و هم دولایه قاب آلومینیومی که بین آن ها با پشم شیشه­ای که در لایهای از مواد ضد رطوبت پیچیده شده اند پر شده است تشکیل شده به گونه ای که در اطراف شیشه ها به کمک نوار درزگیر و پس از آن چسب ثانویه بسته شده است از جمله مزایای این پنجره ها مقاومت در برابر آتش، طوفان و گرد و غبار و جلو گیری ازتعریق شیشه ها است.

کانال ها، لوله ها و جلوگیری از خورده شدن آن ها به وسیله ی نانو کامپوزیت هایی که مانع ورود رطوبت های  میکرونی با مولوکول های اکسیژن به لوله ها و کانال ها می شوند از جمله سایر محل هایی هستند که باید عایق شوند.

عایق های صوتی:

برای عایق های صوتی زیاد توضیح نمی دهیم زیرا به جز مواردی مثل یونولیت سایر مواد عایق صوتی به عینه می توانند همان مواد عایق های حرارتی باشند و اگر سالنی عایق برودتی داشته باشد می تواند عایق صوتی نیز داشته باشد و میزان ورودی و خروجی صوت را به میزان 35 تا 45 دسی بل کاهش دهد.

عایق های رطوبتی:

این عایق ها که از قیر گونی و آسفالت گرفته تا ایزوگام برای همه آشنا و معرفی شده هستند تنها نکته ای که می­توان به آن اشاره کرد این است که ایزوگام از نظر مقاومتدر برابر حرارت و برودت، نصب سریع و آسان ، عایق حرارت در نوع آلومینیومی، وزن سبک تر، طول عمر و کیفیت بالاتر به لحاظ قیمت نسبت دو عایق دیگر بسیار بهتر است و باید قبول کرد که آن دو باید کم کم آماده رفتن به موزه مصالح ساختمانی شوند ولی متأسفانه در کشور ما و باز در میان گله داران استفاده از دو نوع قدیمی رواج دارد.

روش تهیه عایق مناسب:

برای تهیه یک عایق مناسب باید در ابتدا به ضریب مقاومت عایق (R)توجه کرد نه به اندازه و حجم آنها زیرا می­توان با تهیه یک عایق کم حجم همان ضریب مقاومتی را در اختیار گرفت که یک عایق با حجم زیاد خود به ما می دهد و حتی از نظر قیمت هم ارزان تر با برابر با هم باشند ولی همان مقدار صرفه جویی را در سالن ما داشته باشند نکته دیگر در مورد یک عایق خوب این است که عایق با کاهش مصرف انرژی سالن هرگز نباید در آرامش بلدرچین ها کوچکترین خللی را ایجاد کند.

 

انواع عایق ها:

۱. عایق های همگن: این دسته از عایق ها معمولاً همان خود مصالح به کار رفته در ساختمان هستند مصالحی که دارای ضریب تبدیل انتقال حرارتی کمی هستند که به عنوان یکی از معایب عمده این نوع عایق ها باید گفت که زمانی که آب با این مصالح تماس پیدا می کنند خاصیت مقاومت حرارتی خود را از دست می دهند.

2.عایق های ناهمگن: این عایق ها به طور جداگانه واز جنسی متفاوت از جنس مصالح ساختمانی در ساختمان به کار می روند که به عنوان مثال می توان عایق هایی نظیر پشم شیشه، یونولیت، انعکاس دهنده ها، استایرن که بهترین ماده ی عایق است و از خارج نصب می شود، نسبت به رطوبت حساس نیست و بسیار سبک می باشد و البته آن را به همراه برخی مواد دیگر نیز استفاده می کنند و همچنین هوا را نام برد.

روش های نصب مواد عایق :

برای نصب عایق ها یک سری نکات وجود دارد که باید آن ها را ضروری گرفت که اولین آن ها رعایت فاصله ۲ سانتی متری در پشت آن ها با دیوار است و باید توجه داشت که هرگز آن ها را فشرده و کوبیده نکنیم زیرا خاصیت آن ها تا حد زیادی تقلیل می یابد و با توجه به این که اکثر مواد عایق به رطوبت حساس می باشند هرگز نباید آن ها را مرطوب یا خیس کرد زیرا تا ۲۰ درصد از مقاومت آن ها کم می شود هرگز نباید بر روی مواد عایق سوراخ یا پارگی وجود داشته باشد و یا بین عایق ها فاصله وجود داشته باشد زیرا به ازای هر ۵ درصد فضای باز به میزان ۵۰ درصد از عایقیت مواد و عایق کاری کاسته می شود پس حتی همان پارگی ها و سوراخ ها را نیز باید به کمک نوار چسب پهن ترمیم کرد.

باید به یاد داشته باشیم به خاطر برخی خطرات در کمین نشسته هرگز نباید تا شعاع ۱۰ سانتی متری فن ها را عایق کنیم همچنین از انجام این عمل بر دورادور کابل ها باید خوداری کرد علاوه بر آن تا شعاع ۳ سانتی متری لامپ ها و پاتروم هایشان نیز باید عاری از مواد عایق باشد.

برای نصب عایق های حرارتی که می توانند نقش عایق های صوتی را نیز ایفا کنند باید به محل نصب این عایق­ها توجه داشته باشیم زیرا طریقه نصب عایق ها بر روی هر محل و البته سبک نصب بسیار متفاوت است پس روش­های نصب را براساس محل و روش نصب به شرح ذیل تقسیم بندی می کنیم:

1.نصب عایق بر روی دیوار(داخلی و خارجی):

نصب عایق بر روی دیوار به 4 بخش عمده تقسیم می شود که در بخش اول پس از دیوار چینی باید چارچوب از پیش آماده شده را بر روی دیوار نصب کنیم سپس در بخش ادوم عایق را بر روی چار چوب می بندیم و نصب می­کنیم و به بخش سوم می رسیم کهنصب رابیتس را شامل می شود و باید به کمک میخ آن را روی چهار چوب بکوبیم و محکم کنیم و در بخش آخر روی تمام آن ها را به کمک گچ و ماله سفید کاری سطحی می کنیم.

۲. نصب عایق بر روی پشت بام به روش شیب بندی(خارجی) :

در این روش نیز که در ابتدا پشت بام به کمک آجر و سیمان پشت بام به شکل کانال هایی قسمت بندی شده شیب بندی می شود و پس از شیب بندی مواد عایق را درون کانال ها جاگذاری می کنیم و روی سطح خارجی لایه عایق را به کمک پلاستیک های ضخیم تر می پوشانیم و روی آن ها را به کمک سیمان و ماله سیمان اندود می کنیم و روی تمام آن ها را ایزو گام می کنیم که اگر از ایزوگام آلومینیومی استفاده کنیم بسیار بهتر است زیرا از قابلیت انعکاسی آن استفاده می کنیم.

۳. نصب عایق بر روی پشت بام به روش لایه بندی :

در این روش گران ولی کارا و بادوام پس از قیر اندود کردن سطح پشت بام به وسیله قبر خالص مواد عایق را بر روی آن نصب می کنیم و مجدداً روی مواد عایق را به وسیله قير خالص قیر اندود می کنیم و رابیتس ها را بر روی آن ها نصب می کنیم و سطح بعدی را به کمک سیمان و ماله سیمان اندود می کنیم و دوباره رابیتس نصب می­کنیم و کار را به ایزوگام کار می سپاریم.

۴. نصب عایق بر پشت بام (داخلی):

این روش نصب تنها برای سقف های شیب دار معقول است که پس از نصب سقف عایق ها را که نباید جاری باشند به کمک مفتول به زیر سقف محکم می کنیم و کار را تمام می نماییم که بهترین روش نیست ولی برای سقف­های شیب دار چرا.

5.نصب عایق بر روی کف:

برای نصب عایق بر روی کف دقیقاً مثل نصب بر روی پشت بام عمل می کنیم که برای جلوگیری از تکرار به بخش­های ذکر شده مراجعه کنید.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 5 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج