2

فرار مرغ عشق و خطرات تهدیدکننده مرغ عشق در خانه

 فرار پرنده به این علت خطرناک می باشد که یک پرنده قفسی مثل مرغ عشق که بومی استرالیاست، ولی هرگز در جنگل های استرالیا نبوده و در کشور دیگری از تولید مثل والدینش به وجود آمده است، فقط به زندگی در قفس و به مراقبت شدن توسط صاحبش عادت دارد. این پرندگان غالباً پروازهای طولانی را تجربه نکرده اند و حداکثر طول پروازشان، چند متر در فضای اتاق ما بوده است.به علاوه گرمای تابستان و سرمای زمستان و هوای نامساعد بارانی و برفی را نمی توانند تحمل کنند و نمی دانند که در خارج از خانه ما در کجا و چگونه غذا بیابند. بنابراین وقتی به دلیل سهل انگاری ما از خانه فرار می­کنند، معمولاً طولی نمی کشد که می میرند. البته گاهی اوقات شانس می آورند و کسی آنها را می گیرد و به خانه می برد و شاید اگر آسیب ندیده باشد، بتواند آن را زنده نگهدارد. در این پست به موضوع فرار مرغ عشق و خطرات تهدیدکننده مرغ عشق در خانه به طور کامل پرداخته می شود .

فرار مرغ عشق

در کشورهای غربی مردم چون می دانند که یک پرنده یا حیوان خانگی گمشده تا چه حد موجب آسیب روحی به صاحبش می شود، اغلب یابندگان چنین گمشده ها، با زدن آگهی به جاهای مجاز در محله ها، آدرس و شماره تلفن می­دهند که صاحبش مطلع شود و با مراجعه به یابنده، پرنده یا حیوان خانگی گمشده خودش را از یابنده تحویل بگیرد.

ما هم باید این موضوع را درک کنیم و با توجه به حال و روز صاحب چنین پرنده ها یا حیوانات خانگی، حتماً تلاش کافی کنیم که صاحب آنها را پیدا کنیم. در مورد کبوترها، تاکنون رسم ما چنین بوده است که با بنده یک کبوتر پروازی که پس از ساعت ها پرواز، در راه مراجعت به خانه صاحبش، آن را گم می­کند و از فرط خستگی روی لبه یک بام می نشیند، جوانی بازیگوش و حتی مردی عاقل و کامل، چنان پرنده خسته و درمانده را به خصوص در هنگام غروب به راحتی می گیرد. اما نه با فکر یافتن صاحبش، بلکه به آن به چشم یک غنیمت می­نگرد و تصمیم می گیرد یا آن را سر ببرد و بخورد یا با مبلغ اندکی به فروش برساند.

البته در مورد کبوترها، چون عموم کبوترداران عملاً در به دام انداختن کبوتران دیگران نقشه می کشند و در اصطلاح خودشان «غریب گیری» می کنند و ابداً در رسمشان نیست که صاحبش را بیابند و حتی اگر صاحبش را بشناسند، معمولاً آن را به صاحبش می فروشند، نمی توان گفت که اگر کسی کبوتری را بگیرد و به صاحبش پس ندهد، صاحبش غصه می­خورد، زیرا صاحبان کبوتران، اگرچه کبوتر بازی را دوست دارند، ولی به هریک از آنها به چشم یک جفت عاطفی نمی نگرند، بلکه فقط قیمت آنها برایشان اهمیت دارد.

به همین دلیل فردی که کبوترش گم می شود، احساسش این است که مبلغی را از دست داده و یابنده احساسش این است که مبلغی را یافته است. لذا چون این موضوع رسم عمومی در کشور ما است، نمی توان گفت که گرفتن و پس ندادن یک کبوتر از روی بام خانه خودمان موجب غصه خوردن و افسرده شدن صاحبش می شود؛ زیرا اصولاً یکی از سرگرمی های لذت بخش کبوتربازان، غریب­گیری است و با همین رسم و عادت، روزی کبوتر دیگران را می­گیرند و روزی هم دیگران کبوتر آنها را می گیرد. به هرحال، موضوع پرنده بازی را نباید با کار غیراخلاقی غنیمت گیری پرنده دیگران توأم نمود، حتی در مورد کبوتران.

اما از کبوتر که بگذریم، مورد طوطی ها و به خصوص کاسکوهای فرار کرده و گرفته شده توسط یک فرد؛ جداً حائز اهمیت است؛ زیرا عموم مردم کاسکو های خودشان را همانند بچه اشان دوست دارند و اگر کسی یک طوطی دست آموز و به خصوص یک کاسکو فرار کرده را بگیرد و در صدد یافتن صاحبش برنیاید، از نظر اخلاقی می توان این عمل یک جنایت واقعی توصیف کرد. چرا که اولاً صاحب کاسکو ممکن است با هزار بدبختی پول خرید آن را فراهم کرده باشد و از آن مهم تر، دلبستگی او به کاسکویش است که اگر پیدا نشود، همه افراد خانواده در حد از دست دادن یکی از افراد خانواده، غصه دار و بهتر بگویم عزادار می شوند.

پس اگر ما میل داریم به قیمت عزادار شدن یک خانواده، صاحب کاسکوی آنها شویم، جدا باید به داشتن شرف انسانی خودمان مشکوک شویم؛ زیرا مال خوب است، اما مالی خوب است که حلال باشد و به قیمت غصه دار شدن یک خانواده به چنگ ما نرسیده باشد. در این گونه موارد، من توصیه بسیار اکید دارم که تمام یابنده های بازیچه های خانگی، به خاطر رعایت حال یک افراد یک خانواده؛ اولاً در صدد یافتن صاحب واقعی آن برآیند و با پس دادن آن به آن خانواده، موجب خوشحالی آنها شوند.

ثانياً اگر خیال می کنند که نمی تواند از چنین مال باد آورده ای بگذرند، به هر طریق ممکن صاحبش را بیابند و از او طلب مژدگانی کنند و البته سعی کنند که مبلغ مژدگانی را چنان زیاد تعیین نکنند که تحمیلی غیرقابل تحمل یا دشوار به چنان خانواده باشد. در این حالت، با توجه به وابستگی عاطفی شدید صاحب پرنده به آن، مسلما با جان و دل و تشکر از یابنده، حاضر می شود مبلغ مورد درخواست یابند را به او بدهد. یابنده باید توجه داشته باشد که اگر مبلغ مژدگانی را زیاد تعیین کند، اگرچه صاحب پرنده ممکن است مجبور به پرداخت آن شود، ولی یابنده عملاً از چنین شرایط حداکثر سوء استفاده را کرده است و دیگر نمی تواند نام عملش را اخلاقی بگذارد، بلکه برای تبدیل پرنده به پول، ساده ترین راه را انتخاب کرده است.

بنابراین، دارندگان حیوانات خانگی و پرندگان زینتی دست آموز، باید در حفظ و حراست از پرنده یا حیوان خود در خانه و در همه حال، نهایت دقت و مراقبت را بکنند و تا آن را دارند، قدرش را بدانند تا به موجب فرار آن، شرایط غصه دار شدن را برای خود فراهم نکنند.

فرار مرغ عشق

خطرات تهدیدکننده مرغ عشق در خانه

ضرورت توجه خاص به خطرات تهدیدکننده سلامتی و جان مرغ عشق یا هرنوع پرندة زینتی یا حیوان خانگی دیگر؛ از این جهت حائز اهمیت نیست که ممکن است سلامتی آن را دچار اختلال کند و شما مجبور باشید که وقت و پول خودتان را هزینه دارو درمان آن کنید. همچنین از این جهت مهم نیست که ممکن است تلف شود و قیمت آن از جیب شما برود؛ بلکه از این جهت مهم است که این حیوانات به محض آنکه مسئولیت نگهداری و مالکیت آنها با شما می شود، به شدت به آن علاقه مند می شوید، به طوری که هرگونه اختلال در میزان رفاه و سلامتی آن، به شدت شما را نگران می کند و صد البته اگر بمیرد، به دلیل از دست دادن یک مونس وفادار و دوست داشتنی و بی دردسر ؛ جداً شما را تا مدت ها در سوک خودش می نشاند.

پس قالعانه به یاد داشته باشید که باید همیشه و تحت هر شرایط، پرنده بازیچه خودتان را از معرض هر گونه خطر به دور نگهدارید تا هم پرنده شما همیشه سالم و شاداب باشد و هم شما از شادابی آن بتوانید همیشه لذت ببرید و هم هیچ وقت به دلیل سهل انگاری، مجبور نباشید برای بیمار بودن یا خدای ناکرده مردن آن غصه بخورید؟

دستشویی و حمام:

یکی از خطرات تهدیدکننده مرغ عشق در خانه فرار پرنده از پنجره دستشویی (توالت) یا افتادن آن داخل کاسه توالت است .

راه اجتناب:

همیشه درب دستشویی و حمام را بسته نگهدارید و فقط به همراه خودتان می توانید پرنده را وارد آن کنید.

قفسه کتاب:

مخفی شدن پرنده در پشت کتاب ها و نیاز داشتن به کمک برای خارج شدن.

راه اجتناب:

کتاب ها را به انتهای قفسه هُل بدهید و برای وارد نشدن پرنده در لای آنها، چند کتاب را به حالت افقی بالای آنها بگذارید.

شمع روشن:

یکی از خطرات تهدیدکننده مرغ عشق شمع روشن میباشد پرنده ممکن است خودش را با پرواز از روی شمع بسوزاند.

راه اجتناب:

هنگام آزاد بودن پرنده در اتاق، هیچ شمعی را روشن نکنید.

داخل کمد و کشوهای میزها:

وارد شدن پرنده به آنها ممکن است موجب خفه شدن یا گرسنگی کشیدن آن شود.

راه اجتناب:

وقتی پرنده آزاد در خانه دارید، هرگز کمدها و کشورها را حتی به میزان جزیی باز نگذارید.

ظروف پُر از آب:

یکی از خطرات تهدیدکننده مرغ عشق طروف آب میباشد. پرنده ممکن است داخل هر نوع ظرف آب بیفتد و غرق شود. همچنین یک ظرف حاوی مایع و کف صابون، ممکن است به نظر پرنده یک جای مناسب برای فرود بیاید و با نشستن روی آن، غرق شود.

راه اجتناب:

روی تمام ظروف حاوی آب و مایعات درپوش بگذارید و موقع تمیزکاری خانه، پرنده را از قفس خارج نکنید.

نور مستقیم خورشید یا داخل داغ ماشین

گرمازدگی ممکن است سبب حمله قلبی پرنده شود. اگر در تابستان مرغ عشق یا هر نوع پرنده خود را با ماشین بیرون می برید و در جایی مجبورید متوقف شوید و ماشین را خاموش کنید و شیشه ها را بالا بکشید و بروید و مدتی بعد برگردید، نور خورشید وهای گرم موجب داغی بیش از حد داخل ماشین و گرمازدگی پرندگان می شود.

از چنین کار به شدت پرهیز کنید، زیرا ممکن است گرمازدگی به مرگ پرنده شما بینجامد. اصولاً پرنده در مقابل گرما مقاومت کمی دارد و وقتی گرمش می شود، با له له زدن و تبخیر ششی می تواند تا حدی گرمای بیش از حد را از بدنش خارج کند. اما اگر گرما بیش از حد تحمل باشد و پرنده نتواند با مکانیسم های خنک کنندگی خودش از شر گرمای اضافی خارج شود، قطعاً گرمازده می شود و اگر نتوانید معالجه اش کنید، خواهد مُرد!

راه اجتناب:

هرگز بیش از ۵ دقیقه هیچ پرنده ای را زیر نور مستقیم آفتاب قرار ندهید. هرگز داخل ماشین که در تابستان داغ می شود، پرنده را نگذارید، بلکه ابتدا درب­های ماشین را باز کنید تا داخل آن خنک شود. توجه داشته باشید که هر شرایطی که شما در آن احساس گرمای سخت کنید، برای پرنده خطرناک تر است.

کف اتاق:

پرنده های دست آموز کوچولو گاهی اوقات روی کف اتاق مشغول بازی می شوند و ممکن است شما در حین راه رفتن آن را نبینید و لگدش کنید و موجب آسیب دیدن و حتی مرگ آن شوید. توجه داشته باشید که اگر از وزن یک آدم متوسط ۷۵ کیلوگرمی، فقط ۲۰ کیلو و حتی ۵ کیلوی آن روی یک پرنده کمتر از ۱۰۰ گرمی بیفتد، اگر هم درجا نمیرد، امکان زنده ماندن آن بسیار اندک است و چه حالی به شما دست خواهد داد که پرنده زیبا و بازیچه خودتان را لگد کنید و سپس بدن نیمه جان آن را تا هنگام مرگش مشاهده کنید. در حالی که میدانید حتی اگر آن را به دامپزشک هم برسانید، از دست او نیز کاری ساخته نیست و به همین شکل مجبورید که ناظر جان کندن آن باشید!

راه اجتناب:

اگر پرنده آزادی در خانه دارید، اولاً همیشه مراقب آن باشید و بدانید که در کجای اتاق قرار دارد. ثانياً موقع راه رفتن، همیشه جلوی پای خودتان را ببینید، بعد گام بردارید. لگدکردن پرنده در بیشتر حالات منجر به مرگ آن خواهد شد.

سموم:

یکی از خطرات تهدیدکننده مرغ عشق در خانه الكل، سرب مداد، جوهر ماژیک و خودکار و خودنویس، ادویه جات، چسب ها، روغن جلا و دیگر مواد جلادهنده، نوار چسب، حلال­ها، کودها، مشمای پلاستیکی، پاک کننده ها، جیوه، اسپری ها، پودر لباسشویی، دود غلیظ سیگار، دود مواد مخدر، گیاهان سمی (اغلب گیاهان آپارتمانی)، داروها، غذاهای مسموم و غیره ممكن است در اثر وارد شدن به بدن پرنده موجب مسمومیت آن شوند.

راه اجتناب:

از قرار دادن انواع چیزهای فوق و دیگر مواد سمّی و خطرناک در دسترس پرنده به شدت خودداری کنید. پرنده به طور طبیعی ممکن است از مزه یا بوی برخی چیزها خوشش نیاید و آنها را نخورد، ولی ممکن است در اثر کنجکاوی و بازیگوشی و در حین بازی کردن با برخی از این مواد و وسایل، مقداری از آنها وارد بدنش شود و مسموم شود، به خصوص در هنگام جویدن و بازی کردن با یک خودکار و غیره.

اگر شما یک خودکار را در دسترس یک طوطی قرار دهید، به آن به عنوان یک وسیله جویدنی می نگرد و جالب توجه است که همه قسمت هایش را رها می­کند و درست مشغول جویدن نوک جوهردار آن می شود. پس هرگز حتی یک خودکار خالی یا ظرف خالی هریک از مواد خطرناک را در اختیار طوطی و دیگر پرندگان قرار ندهید.

اجاق روشن یا داغ:

یکی از خطرات تهدیدکننده مرغ عشق در خانه اجاق گاز می باشد .در صورت فرود آمدن پرنده روی اجاق روشن یا تازه خاموش شده و داغ، ممکن است به طور کُشنده ای بسوزد و در این مورد هم غالباً شما کار مهمی نمی توانید جهت بهبود آن بکنید.

راه اجتناب:

بدون مراقبت، هرگز نباید پرنده در آشپزخانه پرواز آزاد داشته باشد. اگر پرندة شما در میانه آزاد است، پس از خاموش کردن اجاق، یک ظرف آب سرد در پوش دار روی آن بگذارید. البته به نظر من، این موضوع چندان هم که در کتب خارجی نوشته شده است، برای خود پرنده خطرناک نیست، زیر اولاً سطح عمدة بدن پرنده از پر پوشیده شده و ثانياً پرنده پس از فرود روی هر چیز، به محض احساس کوچکترین نشانه ناراحتی، حتی اگر بالچینی هم شده باشد، به قدری توان دارد که از روی آن چیز بلند شود و آن قدر ناتوان نیست که بنشیند تا بسوزد یا در آب جوش بیفتد و بمیرد.

به هر حال اگرچه این گونه خطرات گاه ممکن است علی رغم همه توانایی های پرندگان، اتفاق افتد، ولی پرندگان به علت داشتن قدرت پرواز، یقین از این جور خطرات به مراتب آسان تر از حیوانات خودشان را نجات می دهند. و اما در خصوص پرندگانی که مثلاً روی یک سماور در حال جوش و/یا قوری روی آن می نشینند، عمدۀ خطرات مربوط می شود به افتادن قوری و ظروفی امثال آن و ریختن آب یا چای جوش روی کسی که احیاناً در آن نزدیکی است. به هر حال بهتر است شما در این مورد یا هر مورد احتمالاً خطرناک، به شدت محتاط باشید.

کم و زیاد شدن درجه حرارت اتاق:

یکی از خطرات تهدیدکننده مرغ عشق در خانه درجه حرارت میباشد .در هوای سرد ممکن است پرنده سرما بخورد و در هوای گرم ممکن است پرنده گرما زده شود و دچار حمله قلبی گردد.

راه اجتناب:

پرنده را به تدریج به دمای ۵ تا ۲۵ درجه سانتیگراد اتاق عادت دهید.

سبد کاغذ باطله و گلدان های تزیینی:

با سُر خوردن پرنده به داخل آنها، ممکن است پرنده گرسنگی بکشد یا از ترس افتادن در تله دچار حمله قلبی شود.

راه اجتناب:

از سبدهای بافته شده حصیری به جای ظروف صیقلی برای کاغذ باطله استفاده کنید. همچنین گلدان های تزیینی را با ماسه یا چیزهای دیگر پُر کنید.

گیاهان موجود در اتاق پرنده

جویدن و خوردن اکثر گل­های سایه دوست آپارتمانی خطر مسمومیت و کشندگی برای پرندگان خانگی دارد. پامچال، آماریلیس، تمام انواع دیفنباخيا، آزالیا، هیاسینت، سایه شب، نرگس، اولئاندر، پوینستیا، مارچوبه زینتی، داتوره و بسیاری از انواع دیگر گیاهان خانگی و آپارتمانی برای پرنده سمی محسوب می شوند.

برخی از گیاهان دیگر، اگرچه سمی نیستند، ولی موادی دارند که برای لایه مخاطی دستگاه گوارش یک پرنده کوچک به شدت مضر است؛ مثل پیچک، گل فلامینگو، مانستر، گل همیشه سبز، آگلانما، فیلودندرون و شفلرا.

البته گیاهان غیر سمی هم وجود دارند که شما می توانید به عنوان گیاه زینتی یا درخت پرنده از آنها استفاده کنید. برخی از گیاهان غیر مضر، چنان مورد علاقه طوطی هاست که وقتی در دسترسشان قرار گیرد، به زودی با جویدن آن را نابود می کنند.

توجه: اگر پرنده آزاد در خانه دارید، هیچ نوع کاکتوسی را داخل خانه نگذارید، زیرا خارهای کاکتوس ممکن است سبب زخم کردن یا کور کردن آن شود.

توجه: قبل از خرید یک گیاه جدید، در مورد مطلوبیت آن برای اتاقی با پرنده آزاد، اطلاعات کافی به دست آورید و براساس آن اطلاعات، اقدام کنید.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 8 امتیاز از مجموع: 4]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. Mohi گفت:

    سلام مرغ عشق خاله اینام حدود چند روز قبل در قفس باز بوده و فرار کرده ، اونا بیشتر اهمیت نمی‌دن که اون فرار کرده و دنبالش نمی‌گردن ، مرغ عشق نر بود و صورتش زرد و بقیه جاهاش هم سبز کمرنگ بود
    در تبریز آذربایجان شرقی گم شده

    1. آیدین گفت:

      مرغ عشق من نرفتم بوده گم شد سرش سفید بود بقیه جاهاشم آبی سیاه بود

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج