0

محاسن و معایب پرورش گوسفند

محاسن و معایب پرورش گوسفند

پرورش گوسفند در مقایسه با پرورش سایر دام­ها دارای محاسن و معایبی است که آگاهی درباره آنها برای افرادی که با اینگونه فعالیت های تولیدی سرو کار داشته و یا خواهند داشت لازم و ضروری است.دراین پست مهمترین محاسن و معایب پرورش گوسفند را بررسی می کنیم.

محاسن و معایب پرورش گوسفند

1- گوسفند حیوان نسبتاً خوش بنیه ای است و شرایط و خشک را تحمل می­کند و با فقیرترین علوفه و غذاها به رشد خود ادامه می دهد.

2- بوسيله گوسفند می توان زمین های نامرغوبی را که برای کشت و زرع مناسب نیست با ایجاد مرتع مصنوعی مورد استفاده قرار داد.

3- گوسفند با مقايسه با سایر دام­ها به جیره نگهداری کمتری احتیاج دارد و بیشتر غذائی را که دریافت می­کند صرف تولید و رشد و نمو خود می نماید.

بهمین سبب از نقطه نظر اقتصادی در اغلب کشورهای دنیا در درجه اول اهمیت قرار دارد.

4- انواع فرآورده های حاصله از پرورش گوسفند را می توان در تمام طول سال به بازار عرضه کرد و بهمین جهت دامدار بندرت با مشکلات مالی مواجه می­شود.

5- برگشت سرمایه نسبتاً سریع است زیرا بعنوان مثال بره را می توان در سه ماهگی یعنی ۸ ماه بعد از آبستنی میش به فروش رساند. در بعضی از کشورها و منجمله ایران تعدادی واحد های تولیدی وجود دارد که مخصوص پرواربندی است و کار اینگونه واحدها فقط خرید بره های جوان فوق و فروش آنها بعد از پروار بندی است.

6- عادت گوسفند از نظر دفع فضولات و بویژه در نقاط مرتفع چراگاه و يا مرتع از نظر تقویت خاک قسمت­های نامبرده حائز اهمیت است زیرا با این ترتيب عمليات کود دادن بطور دستی که مستلزم هزینه است خود بخود منتفی می­شود. بعلاوه در سرتاسر اراضی مورد استفاده در یک واحد پرورش گوسفند، بطور طبیعی قابلیت پراکندگی و همچنین آغشتگی کود حیوان با خاک نسبتا زیاد است و این امر در مورد هیچ یک از دام­های دیگر مصداق ندارد.

7- پشم حاصله را می توان برخلاف سایر فرآورده های دامی به آسانی ذخیره و نگهداری کرد و در موقع لزوم به بازار داخلی عرضه ساخت و یا در عدلهای متعدد به مسافت های دور صادر نمود.

محاسن و معایب پرورش گوسفند

۸- چربی خالص پشم که از پساب حاصله از شستشوی پشم بوسیله روش­های شیمیائی جدا می گردد بنام لانولین خوانده می شود. امروزه از لانولین بعنوان ماده اصلی مخلوط کننده کرم­های طبی و آرایشی استفاده می شود.

بدیهی است در مقابل محاسن فوق برای پرورش گوسفند نیز می توان مانند سایر فعالیت­های تولیدی معایب زیر را عنوان کرد.

1- گوسفند معمولاً از نظر حيوانات مهاجم و بویژه سگ (باستثنای سگ گله) و گرگ بیشتر در معرض مخاطره می باشد.

۲- گوسفند در برابر آسیب ها و بیماری ها و بویژه عوارض انگلی نسبت به سایر دام­ها بیشتر حساس است.

3- حرفه مراقبت از گله چندان از نظر اجتماعی چشمگیر نیست و به همین جهت سیستم چوپانی پرورش گوسفند معمولاً با کمبود افراد مجرب مواجه است.

4- الیاف مصنوعی که از ترکیبات شیمیایی و رزین تولید می شود می تواند به عنوان ماده جایگزین پشم، با آن رقابت نماید.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج