0

مدیریت مؤثر پرورش بوقلمون

به صراحت می توان گفت که هیچ جانشینی برای مدیریت دامپروری خوب وجود ندارد. با مدیریت مؤثر پرورش بوقلمون می تواند به سادگی فراهم نمودن احتياجات پرندگان که برای رشد به آن نیاز دارند تعریف گردد.در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت

مدیریت مؤثر بوقلمون    

در اقدام به پرورش بوقلمون اگر پولت های خوب، خوراک مناسب و مراقبت صحیح و پیشگیری از بیماری ها را داشته باشید مشکل نیست، مدیریت خوب عامل مهمی است و بدون آن نتیجه اپتیمم به دست نخواهد آمد.

کار و وظیفه پرورش دهنده بستگی به نوع بوقلمون پرورشی و نیز سیستم مدیریت اعمال شده دارد یک سیستم مدیریت شامل یک متد از پرورش و تأسیسات یک گله است.
علاوه بر سیستم مورد استفاده، توجه به جزئیات یک ترکیب کننده قاطع از هر سیستم مدیریت محسوب می شود. سیستم مدیریت بایستی با توجه به جزئیات تلفيق گردد.

سیستم های مدیریت متفاوتی وجود دارد اما نوع سیستم مدیریت مورد استفاده بستگی به چند عامل از جمله محل، اندازه کله، میزان زمین در دسترس و نحوه تأمین آب دارد.

مدیریت مؤثر پرورش بوقلمون

پیشنهادات کلی در خصوص مديريت

با مدیریت خوب شما قادر خواهید بود ۸۵ تا ۹۰ درصد از بوقلمونها را از زمان شروع (جوجه گی) به سن بلوغ برسانید.
به دلیل گران بودن پولت ها و خوراک، مرگ و میر می تواند گران تمام شود به خصوص اگر پرندگان در دوران آخر پرورش تلف گردند. تکنیک های مدیریت زیر می تواند به شما کمک نماید.

شما می توانید مدیریت مؤثر پرورش بوقلمون خوب را با رعایت نکات زیر دست یابید:

  • پولت های جوان را مجزا از بوقلمونهای بزرگتر، جوجه مرغ و سایر طیور نگه دارید، وقتی بوقلمون پرورش می­دهید هیچ پرنده دیگر نباید در فارم وجود داشته باشد.
  • مواظب باشید که عوامل بیماری از پرندگان مسن تر به گله جوان یا از دیگر برندگان به بوقلمون سرایت نکند.
  • از یک برنامه کنترل خوب برای موش ها استفاده نمایید. این جوندگان می تواند به عنوان حامل بیماری عمل نمایند و قادر هستند تا مقدار قابل توجهی از خوراک را بخورند. موش های صحرایی می توانند حتی پولت های جوان را بکشند.
  • اگر مرگ یا علائم بیماری مشاهده گردید فوراً پرنده ها را به مراکز تشخیص انتقال داده تا بیماری مشخص گردد.
  • مصرف آب و خوراکی را روزانه کنترل نمایید. یکی از عوامل مهم شروع یک بیماری کاهش مصرف آب و خوراک می باشد.
  • اگر تغییر ناگهانی اتفاق بیفتد به دنبال جستجوی بیماری باشید در صورتی که مربوط به حرارت یا سایر استرس­ها نباشد.
  • بر اساس بیماری های موجود در منطقه، ممکن است لازم باشد که پولت را بر علیه بیماری نیوکاسل و آبله ماکیان، erysipelas یا fowl cholera واکسینه نمایید. برنامه واکسیناسیون گله خود را از مراکز تشخیص و درمان در منطقه خود و یا از اشخاص مطلع دریافت کنید. گله های کوچک که خوب مدیریت می شوند معمولا واکسینه نمی شوند و مشکلات بیماری ندارند به خصوص زمانی که از پرورش انواع طیور با بوقلمون پرهیز گردد.

آنتی بیوتیک ها نیز برای جلوگیری از بروز یکسری از بیماری ها به خوراک اضافه می گردد. آنتی بیوتیک ها و دیگر داروها در جلوگیری و درمان بیماری ها با ارزش هستند اما از آنها به عنوان جانشین یک مدیریت خوب استفاده ننمایید. پرورش دهندگان گله های کوچک بایستی حداکثر کوشش خود را بنمایند تا امکانات پرورش بهداشتی فراهم نمایند و نه اینکه از آنتی بیوتیک به عنوان جایگزین یک مدیریت خوب برای کنترل بیماری استفاده نمایند. اگر بیماری شیوع پیدا کند. آنتی بیوتیک ها بر گله هایی که قبلاً آنتی بیوتیک مصرف نکرده اند بسیار مؤثرتر عمل می نمایند تا آنهایی که قبلاً استفاده کرده اند.

پیشنهاد می گردد در جیره از کوکسیدیواستات برای جلوگیری از شیوع کوکسیدیوز استفاده شود. برای اطلاعات بیشتر در خصوص بیماری های بوقلمون و نحوه پیشگیری فصل مربوط به بیماری مراجعه شود.

همواره توصیه می شود اقدامات پیشگیرانه را مد نظر قرار دهید. این اقدامات مقدم بر هر حرکت بعدی خواهد بود مضافاً به این که همواره هزینه پیشگیری و رعایت بهداشت بمراتب کمتر از هزینه های درمان خواهد بود. وجود تلفات خود خسارت جبران ناپذیر را بدنبال خواهد داشت.

سیستم های مدیریت

چند سیستم مدیریت ممکن است به طور موفق در پرورش بوقلمون رنگی استفاده گردد. پرورش دهندگان بوقلمون صنعتی پرندگان خود را در فضای بسته نگه می دارند.

پولت ها معمولاً در سالن پرورش بوقلمون پرورش می یابند و در آن جا تا زمان عرضه بازار باقی می مانند. معمولاً از یک قسمت کوچک سالن پرورش آغاز می گردد و به مرور که پرندگان بزرگ می شوند و فضای بیشتری نیاز دارند به تدریج آنها اجازه داده می شود تا از تمام فضای سالن استفاده نمایند.

پرورش زیر سایبان یک متد متداول است. مکان های سرپوشیده معمولاً به امکانات مادر مصنوعی مجهز هستند. وقتی پرندگان به سن چند هفتگی می رسند به آنها اجازه داده می شود تا به بیرون در محدوده سایبان برای چند هفته قبل از اینکه به چراگاه هدایت شوند باقی بمانند. بعضی مواقع در سایبان تا سن کشتار پرورش داده می­شوند. این روش هنوز روش مناسب جهت پرورش گله های کوچک بوقلمون می باشد.

متد دیگر در مورد استفاده، جایی که زمین کافی در دسترس باشد پرورش در چراگاه است. پرندگان در امکانات اولیه پرورش شروع به رشد نموده و در حدود سن ۶ تا ۸ هفتگی به چراگاه برای سپری نمودن باقی دوران پرورش در صورت مساعد بودن آب و هوا انتقال می یابند.

از تمام این روش های متنوع می توان در پرورش گله های کوچک استفاده نمود. و به یاد داشته باشید که هیچ کدام از این متدها منحصر نبوده و شما می توانید هرکدام از این متدها را به صلاح خود انتخاب نمایید. با این که از تلفیقی از آنها برای سیستم واحد خود بهره گیرید.

عوامل اصلی برنامه ریزی

یک دوره موفق برای مدیریت مؤثر پرورش بوقلمون  با بازده اقتصادی خوب مرهون در نظر گرفتن مجموعه عوامل متعددی است که در نظر گرفتن هر کدام از پارامترها به نوبه خود ضامن اجرای یک برنامه خوب می باشد. این عوامل به شرح ذیل می باشند:

  1. نژاد و ظرفیت های ژنتیکی
  2.  تولید و سن کشتار
  3. دان و برنامه جیره
  4.  ساختمان و تجهیزات
  5.  واکسیناسیون و وضعیت سلامتی گله
  6.  شرایط آب و هوائی

در پرورش بوقلمون صنعتی سعی بر آن است تا در مرحله اول وضعیت بازار پسندی لاشه بوقلمون را از حیث وزن لاشه در نظر گرفته شود بدین ترتیب با انتخاب نوع سویهتجاری مورد نظر می توان بوقلمونهای نیمه سنگین و سنگین را انتخاب نمود.



این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 5 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج