0

مروری بر ویژگی های تغذیه ای عسل

عسل بسته به اینکه زنبور عسل از چه نوع گلی تغذیه کند، بو، رنگ و طعم متفاوتی خواهد داشت. بنابراین انواع بیشمار عسل وجود دارد.مصرف عسل با برخی خواص و فواید سلامتی همراه بوده و بسیاری از درمان های سنتی و خانگی از آن به عنوان یک ماده اصلی درمانی استفاده می کنند. ویژگی های تغذیه ای عسل را در این بخش بیان کرده ایم.

مروری بر ویژگی های تغذیه ای عسل

۱. از ویژگی های مهم عسل خاصیت میکروب کشی آن است. از آنجایی که عسل حاوی مواد آنتی باکتریایی است، می تواند بخوبی باعث بهبود زخم ها شود. عسل نوعی تشعشعات رادیو اکتیوی نیز دارد که این امر می­تواند در مبارزه با عفونت ها مؤثر باشد.

۲. عسل به راحتی هضم می شود. به همین جهت حتی حساس ترین معده نیز می تواند آن را به سادگی هضم کند.

3.عسل منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان است  و به  همین دلیل نقش بزرگی در جلوگیری از سرطان و همچنین بیماری­های قلبی دارد.

۴. سطح كالری عسل پایین است. بدین ترتیب هرجند انرژی عسل بسیار بالاست، اما به وزن بدن شخص نمی­افزاید.

۵. عسل به سرعت در خون پیش می رود. پس از ۷ دقیقه در جریان خون پخش می شود و با آزادسازی مولکول قند به عملکرد بهتر مغز که اصلی ترین مصرف کننده قند در بدن است.

۶. عسل در سلامت و ساخت عوامل خونی موثر است، به علاوه باعث تمیز شدن خون میشود و جریان خون را تنظیم و آسان می کند و مانع بروز مشکلات عروقی و تصلب شرایین می شود.

۷. عسل هرگز فاسد نمی شود، جهت نگه داری نیاز به یخچال ندارد و می توان آن را در دمای اتاق نگهداری کرد.

۸. عسل در درمان آلرژی فصلی برای ساکنان مناطقی که عسل از گل­های همان منطقه به دست آمده، بسیار مفید است.

ویژگی های تغذیه ای عسل

۹.باید توجه داشت عسل به علت داشتن گلوکز و فروکتوز باعث تولید انرژی سریع (سوختن گلوکز) و طولانی (سوختن فروکتوز) می گردد. مصرف مرتب عسل برای تقویت قوای جنسی درمان ناتوانی های آن بسیار مؤثر است لذا از عسل با روش­های مختلف و با ترکیب و عصاره ماهان مؤثر در درمان این ناتوانی ها می توان بهره گرفت.

10.عسل تنها غذایی است که استفاده از آن باعث نابودی چرخه طبیعت نمی شود.

11. عسل علاوه بر آنکه غذای خوبی بشمار می آید، بسیاری به این ماده غذایی لقب اکسیر با عمر داده اند و معتقدند که مصرف آن می تواند طول عمر را افزایش دهد.

۱۲. عسل یکی از مواد مفید در مبارزه با قارچها و میکروب ها بشمار می آید و می تواند پینه های دست و پا را التیام بخشد.

۱۳. عسل در سلامتی و محکم ساختن دندان ها و لثه نقش دارد و رنگ دندان را سفیدتر می کند.

۱۴. عسل برای روده بسیار مفید است.

۱۵. عسل سستی و بی حالی عضلات را رفع می کند.

۱۶. پادزهر خوبی برای سموم، بخصوص مسمومیت های غذایی بشمار می رود.

۱۷. عسل منبع خوبی برای تأمین ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است.

۱۸. با ارزش ترین خواص تغذیه ای عسل در تولید انرژی و مکملی برای فراهم کردن میزان کالری بدن است.

۱۹. ساختار قندی ساده (بخصوص ترکیب نزدیک به ۵۰ درصدی قند فرکتوز (قند میوه) و ۴۵ درصدی گلوکز که به راحتی جذب می شوند) پرتحرک بسیار حائز اهمیت است.

۲۰. ترکیبات آروماتیک یا همان عطر و رایحه عسل طعم گل و گیاهان طبیعت است، نشاط خاصی را به فرد تغذیه کننده از عسل می دهد.

۲۱. میزان گرده در عسل بسیار مهم است، زیرا در پایداری عسل و همچنین شرایط نگهداری آن اثر مستقیم دارد.به دلیل بالا بودن رطوبت و مواد مغذی در گرده قدرت فسادپذیری بالایی دارد و پایداری عسل را برای نگهداری طولانی مدت کاهش می دهد

بیماری­های قلب. ماهیچه قلب مدام کار می کند، و بنابراین پیوسته نیازمند دریافت انرزی بصورت گلوکز است. وجود گلوکز برای نخستین بار در ۱۹۰۱ به هنگام تشکیل کنگره بین المللی فیزیولوژی، ضمن بکار انداختن قلب معلوم گردید که با افزایش مقدار کمی گلوکز (1/0 %) به محلول فیزیولوژیک می توان تا چهار روز قلب را به کار را داشت.

به عقیده بعضی، مصرف ۷۵ گرم عسل در روز بطور مداوم به مدت ۱ تا ۲ ماه موجب بهبود حالت عمومی بیماران قلبی می شود، ترکیب خون بحالت طبیعی در می آید، مقدار هموگلوبین و تونوس قلبی- رگی بالا می رود.

وجود ویتامین د (D) در عسل موجب تنظیم جذب کلسیم و فسفر می شود که یون های این عناصر با کار اعصاب رابطه دارند. همچنین عسل چربیهای چدار عروق را تحلیل می برد و تصلب شرایین ممناعت می کند و نرمی عروق را حفظ می کند که این امر موجب افزایش بازده جذب در عروق و رسیدن مواد غذایی فراوان به مغز و اعصاب می شود که حاصل آنها تقویت حافظه است. لذا مصرف عسل در افراد جوان و مسن باعث تقویت حافظه و در سالمندان مبتلا به فراموشی باعث کاهش آثار بیماری می شود.

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت

گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج