0

معرفی داروی آمفوتریسین ، آلوپورینول،آمینوپنتامید در طیور

در این پست به معرفی داروی آمفوتریسین ، آلوپورینول،آمینوپنتامید در طیور ( داروی ضد قارچ و ضد التهابی ) و تداخل های دارویی آنان نیز پرداخته ایم.

آمفوتریسین    AMPHOTERICIN B

نام تجاری

فونژی زون، آمفوتك، آمبی زوم و آمفوسين

گروه دارویی

داروی ضد قارچ

موارد مصرف آمفوتریسین B، از داروهای مؤثر قارچ کُش است که به طور مرسوم، درمان خط اول بسیاری از عفونت های قارچی عمومی از جمله عفونت های مگاباکتریال (مخمر معده پرندگان) محسوب می شود. از آمفوتریسین B برای درمان آسپرژیلوز و سایر عفونت و بیماریهای قارچی طیور ، در تعداد زیادی از گونه های پرندگان، به ویژه در پرندگان شکاری، پنگوئن و طوطی سانان استفاده شده است.

با معرفی داروی آمفوتریسین ، آلوپورینول،آمینوپنتامید در طیور می توان بیان کرد که دارو آمفوتریسین را به صورت داخل وریدی – داخل نایی و یا به شکل بخور مصرف کرد. در صورتیکه از بخور دارو استفاده می شود، آمفوتریسین B به میزان ناچیزی از راه اپی تلیوم تنفسی جذب شده و اثر موضعی اولیه دارد. به نظر می رسد تجویز فلوكونازول و کلوتریمازول در مقایسه با آمفوتریسین B در مصرف به شکل بخور مؤثرتر باشد. همچنین می توان از این دارو به صورت موضعی در کاندیدیاز دهانی که به سختی به نیستاتین پاسخ می دهد، بهره برد. به نظر می رسد مقادیر خوراکی آمفوتریسین B یکی از مؤثرترین شیوه ها در درمان مگاباکتریوزیس (عفونت مخمری معده پرندگان) باشد. نباید آمفوتریسین B را با سرم فیزیولوژی یا دیگر محلول­های الکترولیتی مخلوط کرد تا از رسوب و تشکیل کریستال جلوگیری شود.

معرفی داروی آمفوتریسین ، آلوپورینول،آمینوپنتامید در طیور

تداخل های دارویی

می توان از آمفوتریسین B در ترکیب با سایر داروهای ضد قارچی مانند ایتراکونازول یا فلوسایتوزین بهره برد.

آلوپورینول     ALLOPURINOL

نام تجاری

زایلوپریم، آپو-آلوپورینول، لوپورین و آلوپور

گروه دارویی

داروی ضدالتهابی و ضد نقرس

موارد مصرف

آلوپورینول، در پرندگان برای کاهش دادن مقادیر اسید اوریک در گردش و همچنین در درمان نقرس مفصلی بکار رفته است. بهبودی ممکن است دو تا سه روز پس از درمان دیده شود، ليكن در تمام بیماران ممکن است چنین پاسخی دریافت نشود. بعد از تجویز خوراکی دارو به خوبی جذب می شود. موفقیت در درمان با تجویز خوراکی مسقیم و مداوا از راه آب آشامیدنی اشاره شده است. قرص های آلوپورینول می تواند خُرد شده و با آب استریل به صورت تعلیقی یا شربت ساده در آید.

تداخل های دارویی

تعدادی تداخل دارویی مشخص وجود دارد. آلوپورینول ممکن است وقفه متابولیسم دارویی داروهای خاص را سبب شود. مصرف همزمان آلوپورینول با آزاتیوپرین توصیه نمی شود، زیرا با آنزیم زانتین اکسیداز که آنزیم مهم در متابولیسم آزاتیوپرین است تداخل نموده و موجب افزایش مقادیر آزاتیوپرین به مقادیر سمی می شود. داروهای اسیدی کننده ادرار مانند متیونین و آمونیوم کلراید می توانند سبب کاهش حلالیت اسیداوریک در آب شده و بنابراین ایجاد سنگ های ادراری را تسهیل می نمایند. داروهای مدار و تیازیدیها خطر مسمومیت با آلوپورینول و ازدیاد حساسیت را به ویژه در بیماران مبتلا به بی کفایتی عملکرد کلیوی تشدید می نمایند. مقادیر زیاد آلوپورینول می تواند متابولیسم آمینوفیلین و تئوفیلین را کاهش داده و س طح سرمی آنها را افزایش دهد.

آمینوپنتامید هیدرژن سولفات      AMINOPENTAMIDE HYDROGEN SULFATE

نام تجاری

سنترین

گروه دارویی

داروی آنتی کولینرژیک و ضداسهال

موارد مصرف

اثرات آمینوپنتامید هیدرژن سولفات، مشابه اثرات آتروپین بوده، لیکن اثرات میدریاز و بزاقی آن کمتر است. این دارو برای کنترل استفراغ شدید در خانواده طوطی بکار رفته است.

تداخل های دارویی

اگرچه مواد خاصّی برای این فرآوردهی دارویی ذکر نشده است، ولی احتمال دارد داروهایی که با آتروپین تداخل دارند، با آمینوپنتاميد هم تداخل کند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج