0

نکات اساسی در احداث درب و پنجره مرغداری

درب و پنجره مرغداری

در احداث مرعداری یکی از نکات مهمی که باید مدنظر قرار گیرد درب و پنجره مرغداری می باشد . اگر در سالن درب و پنجره مرغداری به تعداد مناسب قرار نگیرد مشکلاتی را به وجود می آورد. درادامه به این موضوع با جزئیات می پردازیم.

در و پنجره

هر چه تعداد درها کمتر و ابعاد آنها کوچکتر باشد، مطلوب تر است، زیرا مانع نفوذ باد و باران به داخل شده و از خروج حرارت سالن به بیرون، جلوگیری می شود.

بلندی دو متر برای در ها مناسبه است و معرفی آن، به اندازهای باشد، که یک افسر کارگر بتواند با مقداری وسایل معمول از آن عبور نماید.

تعبیه پنجره ها برای تأمین نور و انجام تهویه، لازم و ضروری است. معمولاً به ازای ۱۵ تا ۱۸ متر مربع از کف سالن، یک متر مربع پنجره در نظر میگیرند. بهترین نوع پنجره، آنهایی هستند که حول محور افقی و به سمت پایین و بالا باز و بسته می شوند، زیرا با دیگستن مسیر وزش باد، مانع تولید جریان شدید هوا یا كوران در داخل سالن میشوند و نیز با تنظيم زاوية پنجره ها، می توان هوای ورودی و خروجی را کنترل نمود. در برخی مناطق گرمسیر، شیشه های نزدیک سقف را برمی دارند و شیشه های پایینی را با رنگ سفيد، تیره و تار می کنند و بدین وسیله، در ماههای گرم سال، سالن را تا حدی خنک نگه می دارند. در مناطق گرمسیر، بهتر است پنجره ها به سقف نزدیکتر باشند تا سایه بان های شیروانی، مانع نفوذ آفتاب گرم تابستان به داخل سالن گردند. در نواحی سردسیر هرچه پنجره ها به کف سالن نزدیکتر باشند، بهتر است چرا که مقدار بیشتری از اشعه خورشید به داخل مرغداری می تابد و هوای سالن گرمتر میشود. برای پیشگیری از اتلاف گرما، توصیه شده است که در مناطق سردسیر، تعداد پنجره ها به حداقل ممکن، کاهش یابد، یعنی به ازای هر ۱۸ مترمربع از مساحت مرغداری، یک متر مربع پنجره تعبیه گردد.

همانگونه که پیشتر نیز گفته شد، اغلب سالنهای مرغداری، رو به جنوب یا شرق ساخته می شوند تا بیشترین بهره مندی از آفتاب را داشته باشند. به همین جهت، پنجره ها بر روی دیوارهای طولی سالن و طوری تعبیه می­شوند که درست روبروی هم قرار نگیرند تا از کوران هوا جلوگیری شود.

همچنین بهتر است به جای شیشه، از طلق یا نایلون برای پنجره ها استفاده کرد. زیرا با عبور نور خورشید از شیشه، اشعه فرابنفش آن جذب شیشه شده و به داخل سالن نمی تابد، از اینرو پرندگان قادر به سنتز ویتامین D از پیش ساز این ویتامین که در چربی زیر پوستی وجود دارد، نخواهند بود. البته چنانچه با وجود طلق یا صفحات نایلون، گرمایش سالن در زمستان مشکل باشد باید از شیشه استفاده نمود.

نکته مهم دیگر آن است که حتماً برای پنجره ها توری محکم و مناسبی نصب شود تا از ورود پرندگان و جانوران موذی به داخل مرغداری جلوگیری شود. باید توجه داشت اندازه چشمه های توری نه بقدری ریز باشد که جلوی جریان آزاد هوا گرفته شود و نه چندان بزرگ باشد که پرندگان و دیگر جانوران از آن عبور کرده و داخل سالن شوند.

نکات اساسی در احداث درب و پنجره مرغداری

 


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 3 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج