0

هر آنچه که در مورد شناخت کاسکو خود باید بدانید

اگر شما در نگهدرای کاسکو مبتدی هستید، بسیار طبیعی است که در روزهای اول که یک کاسکو را به خانه می آورید، در مورد چگونگی رفتار با آن نگران باشید. همچنین طبیعی است که کاسکو نیز در یکی دو هفته اول که به خانه شما وارد می شود، عصبی و ناراحت باشد. بنابراین شما باید فردی با تجربه در نگهداری کاسکو باشید یا قبلاً مطالعات لازم را در زمینه های رفتارشناسی، تغذیه، رعایت بهداشت و دیگر موضوعات مربوط به شناخت کاسکو را داشته باشید.

کاسکوی خودتان را بشناسید

 کاسکو همانند پرندگان زینتی دیگر نیست که بدون مطالعه کافی، مردم بتوانند در نگهداری آن موفق شوند. اگر این مطالعات ضروری انجام نشود واطلاعات شناخت کاسکو کافی نباشه ، در نگهداری کاسکو شما با مشکلات جدی مواجه خواهید شد. بوده اند افراد فراوانی که با عشق و علاقه فراوان و با این خیال که همه کاسکوها مثل هم هستند و هر کاسکو را می توان به یک کاسکوی سخنگوی پیشرفته تبدیل کرد، اقدام به خرید کاسکو کرده اند و پس از مدت ها صرف وقت، هزینه و اضطراب، از نگهداری کاسکو نا امید شده اند. این در حالی است که اگر علم و تجربه در تهیه و نگهداری کاسکو به کار گرفته شود، امکان دستیابی به یک کاسکوی مطلوب و قابل عشق ورزی با آن برای یک عمر فراهم خواهد شد.

به طور مثال، ورادات کاسکوهای وحشی در هر سنی به کشورهای پیشرفته به طور اکید ممنوع است و هرکسی در چنان کشورها اگر بخواهد کاسکویی خریداری کند، یا باید یک کاسکوی دست دوم سخنگو یا فقط اهلی را از کسی خریداری کند یا باید جوجه کاسکویی را در سن ۳ تا ۵ ماهگی از یک پرورش دهنده حرفه ای خریداری کند. چنین جوجه ­ها چون از ۶ هفتگی از والدین جدا می شوند و تا ۱۲ هفتگی با دست تغذیه می­شوند، هرگز وحشی بار نمی آیند که نیاز باشد شما آنها را اهلی کنید. بنابراین طرز نگهداری و رفتار با چنین جوجه­ ها بسیار متفاوت است با کاسکوهای وحشی وارداتی در سنین مختلف. به هر حال در خرید کاسکو در ایران، ما می توانیم یکی از انواع کاسکوهای زیر را برای خرید انتخاب کنیم:

  1.  یک جوجه کاسکوی وحشی وارداتی چشم سیاه با سن کمتر از ۱ سالگی.
  2.  یک جوجه کاسکوی وحشی وارداتی چشم دودی با سن ۱ تا ۲ سالگی.
  3.  یک جوجه کاسکوی وحشی وارداتی چشم طوسی با سن ۲ تا ۳ سالگی
  4.  یک کاسکوی وحشی وارداتی بالغ جوان چشم سفید در سنین ۳ تا ۷ سالگی
  5.  یک کاسکوی وحشی وارداتی بالغ جوان چشم زرد در سنین ۷ تا ۲۵ سالگی.
  6.  یک کاسکوی وحشی وارداتی بالغ مسن چشم زرد در سنین ۲۵ تا ۴۵ سالگی.
  7.  یک کاسکوی وحشی وارداتی بالغ پیر چشم زرد در سنین بیش از ۴۵ سالگی.
  8.  یک کاسکوی اهلی غیر سخنگو(جوجه چشم طوسی / بالغ چشم سفید یا بالغ چشم زرد).
  9.  یک جوجه کاسکوی سخنگوی چشم طوسی بیا یک کاسکوی بالغ سخنگوی چشم سفید یا چشم زرد

آری! شما می توانید در صورتی که بتوانید انواع کاسکوهای فوق را از هم تشخیص دهید، یکی از آنها را خریداری کنید، اما باید بدانید با شناخت کاسکو که هریک از آنها، موردی خاص است و شما نیاز دارید که شرح مفصلی را در مورد آنها بدانید. باید بدانید که اگر نتوانید موارد فوق را از هم تشخیص دهید یا مطالب ضروری مربوط به هر گروه را ندانید، یک کاسکوی مطلوب فقط به طور شانسی ممکن است به دست شما برسد. دقت داشته باشید که فروشندگان کاسکو غالباً خودشان هم در مورد موضوعات بسیار پیچیده سن و جنسیت کاسکو، اطلاعات دقیق ندارند و بین خود آنها و نیز نظرات آنها و نظرات من، تفاوت هایی وجود دارد که نه من می توانم نظرات آنها را بپذیرم و نه آنها به دلایلی ممکن است به این زودی ها با من هم عقیده شوند. بنابراین، در هنگام مراجعه به پرنده فروشی ها برای خرید کاسکو، شما باید اطلاعات لازم را خودتان قبلاً کسب کرده باشید یا ترجیحا تحت مشاوره به چنین کاری اقدام کنید. در غیر این صورت، وقتی کاسکویی را از یک فروشنده خریداری کنید و سنش را از او می پرسید، او سنی را به شما می گوید که وقتی به مطالب من مراجعه می کنید، متوجه تفاوت اظهار نظر فروشنده و نوشته های من می شوید. در این صورت ابداً نباید خیال کنید که پرنده فروش اطلاعات غلطی را به شما داده است، زیرا نظر او چنان است و اگر قصوری هست، مربوط به خود شما می شود که خریدی ناآگاهانه دارید و اگر شما چنین هستید، لابد در دیگر خریدهای خودتان هم مشکل دارید.

متأسفانه مردم ما به جای خواندن مطالب شناخت کاسکو و مطالعه آنها و مشورت گرفتن در خرید کاسکو، شخصاً يا با همراه داشتن فردی که او هم یک کاسکو دارد و خیال می کنند او فردی مجرب است، اقدام به خرید کاسکو می کنند و سپس بعد از مطالعه آنها، متوجه تفاوت نظر فروشنده و نوشته های من می شوند. آنها غالباً پس از مواجه شدن با این موضوع، از من وقت می گیرند و کاسکوی خودشان را برای مشخص کردن سن، جنسیت، سلامتی و دریافت جواب دیگر سئوالاتشان نزد من می آورند و این جا هم من نظرات قطعی خودم را با استدلال­های علمی و منطقی به آنها ارائه می دهم. اما متأسفانه آنها چنین برداشت می کنند که فروشنده اطلاعات درست به آنها نداده است. به هر حال، من هرگونه اشتباه در خرید کاسکو و دیگر کالاهای مشابه را متوجه خریدار می دانم، نه فروشنده – چرا که اگر شما هم جای فروشنده باشید، به خصوص در مورد کاسکو، فقط می توانید به همین ترتیب به کسب خود ادامه دهید. دقت بفرمایید به آیه ای در قرآن کریم که می فرماید: «آیا پنداشته اید که دانایان و ناآگاهان یکسانند؟». بله! این یک واقعیت است که نباید افراد اهل مطالعه و دانا همان چیزی را به دست آورند که افراد بی مطالعه و ناآگاه. چرا که بسیاری از کالاها به صورت مخلوطی از خوب و متوسط و بد هستند و اگر قرار باشد که افراد ناآگاه کالای خوب را به دست بیاورند، آیا انتظار دارید که افراد آگاه کالای بد نصیبشان شود!؟

غالباً من با کاسکوهایی مواجه می شوم که چشم سفیدند و سنشان بین ۳ تا ۷ سال است و من سن آنها را به طور متوسط ۵ سال اعلام می کنم. همچنین گاهی اوقات با کاسکوهای چشم زردی مواجه می شوم که اگرچه بالغ و چشم زرد هستند، ولی جوانند و سنشان در حدود ۸ تا ۱۵ سال ارزیابی می شود. مردم با شنیدن اظهارنظر من و متفاوت بودن آن با نظر فروشندگان ناراحت می شوند. این درحالی است که برخلاف نظر دیگران، من کاسکوهای چشم سیاه و چشم دودی را مناسب برای خرید توسط مردم و به خصوص مبتدیان نمی پندارم، زیرا چنان جوجه های جوان به دلیل داشتن مقاومت بسیار کم در مقابل بیماری ها و مقاومت اندكشان در مقابل انواع استرس­ها و ناتوانی آنها در تطابق یافتن با شرایط زندگی در حالت اسارت، زود بیمار می شوند و عمده تلف می شوند.

شناخت کاسکو

مردم شنیده اند که جوجه کاسکوهای بسیار جوان، زود اهلی می شوند و زود سخنگویی را یاد می گیرند و هرچه سن آنها بیشتر باشد، دیرتر اهلی و سخنگو می­شوند. زودتر اهلی شدن جوجه های جوان تر نسبت به کاسکوهایی با سن بالاتر کاملاً صحیح است. اما جوجه های جوان زودتر سخنگو نمی­شوند و نیز سخنگو های قوی تری نمی شوند. چراکه اولاً اگر جوجه کاسکوها خیلی جوان باشند، باید حدود یکسال یا بیشتر صبر کنید تا قدرت تکلم زبان انسان را پیداكند. ثانياً قدرت یادگیری سخنگویی توسط کاسکوها، موضوعی نیست که از زمان توانمندشدن آنها در تکلم زبان انسان (۱۲ تا ۲۴ ماهگی در مورد کاسکوهای دم قرمز و ۶ تا ۱۸ ماهگی در مورد کاسکوهای دم سیاه) تا حداقل ۳۰ الی ۴۰ سالگی، رابطة مستقیمی با سن آنها داشته باشد. در حقیقت، توان سخنگویی کاسکوها، به وضعیت خاص تارهای صوتی موجود در اسپرینکس (حنجره کاسکوها واقع در محل انشعاب نای به دو نایژه) آنها بستگی دارد. به عبارت دیگر، اگر این تارها دارای وضعیت خاص مربوط به سخن گویی باشند، کاسکو در هر سنی که باشد، سخن گو خواهد شد و اگر تارهای صوتی سیرینکس یک کاسکو چنان وضعیتی را نداشته باشد، هرگز سخن گو نخواهد شد «خواه به صورت جوجه­ای جوان خریداری شده باشد یا کاسکوی بالغی که حتی بیش از ۳۰ سال از عمر آن بگذرد».

برای دستیابی به یک کاسکوی سخنگو، گشتن شما به دنبال جوجه های جوان کاملاً بی معنی است. در واقع با این طرز فکر، غالباً نه تنها شما شانس بیشتری برای دستیابی به یک کاسکوی سخن گو نخواهید داشت، بلکه جوجه کاسکویی نصیبتان خواهد شد که امکان تلف شدن آن بسیار زیاد است و در ۶۰ درصد موارد چنان جوجه­ ها ظرف حدود ۲ ماه اول تلف می شوند. لذا کاسکو هرچه جوان­تر باشد، من این قول را به طور قطعی به شما می دهم که امکان تلف شدن آن بسیار بیشتر خواهد بود، اما در مقایسه یک جوجه ۸ ماهه تا ۲ ساله با یک کاسکوی ۳ تا ۱۵ ساله، من هیچ قولی نمی دهم که جوجه کاسکو امکان سخنگوشدنش بیشتر باشد.

در اینجا من برای متقاعد کردن شما، از شما می­خواهم که نظرات من؛ یعنی تجربیات و مطالب علمی فوق را کنار بگذارید و فقط به این منطق توجه کنید تا خودتان بتوانید حقیقت ماهیت سخنگویی کاسکوها را درک کنید: با شناخت کاسکو حداکثر طول عمر کاسکوها حدود ۱۰۰ سال است و کاسکوها به عنوان تنها پرندگان عاقل، از نظر طول عمر و بسیاری از صفات تشابهات زیادی با انسان دارند. بچه انسان معمولاً در یک تا دو سالگی به حرف می­آید و تمام جوجه کاسکوهایی که تارهای صوتی خاص سخن گویی را دارند، آنها هم در یک تا دو سالگی به حرف می آیند. شما می توانید با شناخت کاسکو وحشی را که در سن ۳تا ۳۰ سالگی از جنگل های آفریقا صید شده است را با بچه­ای مقایسه کنید که آن را بزرگ کرده اید و به ۳۰ سالگی رسانده اید، ولی آن را در شرایطی نگهداری کرده اید که تا ۳۰ سالگی حرف زدن را یاد نگرفته است. حال اگر یک گروه از بچه های ۶ ماهه تا ۲ ساله معمولی را با یک گروه فرضی از بچه ها و جوانان ۲ تا ۳۰ ساله ای که تا این سنین از یادگیری سخنگویی آنها جلوگیری شده باشد، در یک برنامه آموزشی یادگیری سخنگویی قرار دهید و آنها را باهم مقایسه کنید، به نظر شما افراد کدام گروه زودتر به آموزش جواب می­دهند؟ آیا می توانید بگویید که گروه اول به خاطر داشتن سن کمتر، زودتر سخنگویی را یاد می گیرند؟ قطعاً پاسخ منفی است؛ یعنی افرادی با سنین بالاتر نسبت به آموزش زودتر و بهتر جواب می دهند. حال اگر بخواهیم به این دو گروه موضوعات پیچیده تر را یاد بدهیم چطور؟ باز هم جواب این خواهد بود که افرادی با سن بیشتر موضوعات پیچیده تر را زودتر یاد می­گیرند. چرا؟

علت این است که با پیشرفت سن از زمان تولد تا حدود ۳۰ سالگی و شاید بیشتر، مغز انسان بیشتر رشد می­کند و به تکامل بیشتری می رسد و دقیقاً به همین دلیل است که اکثریت دانشمندان نابغه جهان، مهم­ترین کشفیات خودشان را در میانسالی داشته اند و دارند، نه در سنین نوزادی، کودکی، نوجوانی یا جوانی. بنابراین قدرت یادگیری و تجزیه و تحلیل انسان تا نزدیک میانسالی مرتب رو به رشد خواهد بود. حال در شرایطی که ما هیچ گونه مدارک و شواهد تحقیقاتی مورد قبولی نداریم که عکس این موضوع را در مورد کاسکو به ما ثابت کند، به چه دلیل ما باید اصرار داشته باشیم که کاسکو هرچه جوان تر باشد، قدرت یادگیری سخنگویی اش بیشتر است؟ آیا این مثال ساده، دلیل قانع کننده ای نیست که با آن درک کنیم که قابلیت یادگیری سخنگویی در کاسکو، حداقل تا ۳۰ سالگی به سن آن بستگی ندارد؟ البته از ۴۰ سالگی به بعد، همان طور که توان انسان در یادگیری، به علت فرسوده شدن سلول­های قشر خاکستری مغز به تدریج کمتر می شود، در کاسکوهای مسن و پیر هم این توان رو به زوال می رود. و اما در جواب آنهایی که می­گویند کاسکوهای چشم زرد توان بسیار اندک تا هیچ در یادگیری سخنگویی دارند، آیا آنها نمی دانند که کاسکوهای موجود در خانه های برخی از مردم ما با مردم دیگر کشورها، ممکن است در سنین ۲۰ تا ۶۰ سالگی و بیشتر هم باشند؟ آیا قبول ندارند که برخی از کاسکوهای بسیار توانمند در سخنگویی، آنهایی هستند که ممکن است ۲۰ تا ۵۰ سال یا بیشتر سن داشته باشند؟ آیا تصور می شود که چنین کاسکوهای پرسخن و مسن، هرچه می گویند، چیزهایی است که در سنین جوجگی یاد گرفته­اند یا این حقیقت را قبول دارید که چنین کاسکوهای مسن، هم حافظه خوب و هم قدرت یادگیری خوبی دارند؟ کاسکوی چرچیل نخست وزیر انگلستان در زمان جنگ دوم جهانی هنوز هم زنده است و مسلماً هزاران کاسکوی بیر دعو ا ند که تاکنون گزارش نشده که این کاسکوها به علت پیر شدن قابلیت سخن گویی و یادگیری خودشان را از دست داده اند. پس اگر این حقایق را به خاطر قابل درک بودن قبول داریم، می توان گفت که با شناخت کاسکو های بسیار جوان با جوان، قابلیت یادگیری دارند، اما کاسکوهای چشم زرد که برخی از آنها به تازگی وارد ۸ سالگی شده اند، کاسکوهای خوبی برای سخنگویی نیستند؟

علی ایحال، من می توانم کاسکوهای چشم زرد را در سه گروه جوان، مسن و پیر شناسایی کنم و با تمام توان علمی خودم روی این حقیقت تأکید می­کنم که لااقل کاسکوهای چشم زرد جوان ۷ تا ۲۵ ساله، در قابلیت یادگیری سخنگویی، هیچ کم و کسری از کاسکوهای ۲ تا ۳ ساله ندارند. حال آیا کاسکوهای چشم زرد جوان، تأخیری در یادگیری، اهلی شدن و تطابق با شرایط زندگی بین انسانها دارند و علت چیست؟ آری! کاسکوها هرچه در سنین بالاتر از جنگل صید شوند، چون به مدت بیشتری در طبیعت و بین همنوعان خود بوده اند و مدت بیشتری به زبان خودشان با همنوعانشان حرف زده اند؛ رام کردن و تطابق آنها با شرایط زندگی در بین ما دشوارتر از جوجه هایی است که مدت ناچیزی در طبیعت بوده اند. همچنین سخنگوشدن آنها نسبت به جوجه ها با تأخیر بیشتری انجام می شود. پس این دو موضوع امتیازاتی است که از نظر علمی ما می توانیم به جوجه ها بدهیم. اما از طرف دیگر، مقاومت بدن کاسکوهای سن بالاتر نسبت به بیماری­ها، بسیار بیشتر از جوجه هاست، به طوری که اگر صیدشدن و حمل و نقل آنها با روش وحشیانه کنونی صورت نگیرد، آنها عملاً پس از قرارگرفتن در خانه ها مرگ و میر نخواهند داشت، کما این که با روش صید غیر مجاز و حمل ونقل ناهنجار کنونی، درحالی که جوجه­ ها در بین راه و در پرنده فروشی ها و در خانه ها همچون برگ خزان می­میرند و کف قفس می افتند، کاسکوهای چشم زردی که مشخص است سن آنها بیش از ۷ سال و گاهی تا ۵۰ سال است، تلفاتشان بسیار جزیی است. علاوه بر آن، چون چشم زردها به بلوغ کامل جنسی و جسمی رسیده اند و مغز آنها نیز تکامل یافته است، چنانچه تارهای صوتی سیرینکس آنها جوری باشد که قابلیت تقلید صدای انسان را داشته باشند، پس از رام شدن و سخنگوشدن که مدت بیشتری از جوجه ها طول می کشد، سخن گویی آنها نیز از قوام بیشتری برخوردار خواهد بود و این دو نیز امتیازاتی هستند که چشم زردها نسبت به جوجه ها دارند. البته یک امتیاز دیگر چشم زردها نسبت به جوجه ها، قابلیت جوجه کشی از آنهاست که جوجه ها تا رسیدن به ۷ سالگی این قابلیت را ندارند.

بنابراین با توجه به حقایق فوق و شناخت کاسکو، به نظر من، به دلیل تلفات بالای جوجه های جوان، اشتباه است که مردم اصرار در خرید آنها داشته باشند. لذا اگر مردم کاسکو را به خاطر قابلیت یادگیری سخن گویی اش می خواهند، به نظر من،و با آگاهی و شناخت کاسکو بهترین کاسکوها، آنهایی هستند که در سن ۲ تا ۳ سالگی (چشم طوسی ها) یا ۳ تا ۷ سالگی (چشم سفیدها) باشند. حال اگر چشم زردهای جوان (۸ تا ۲۵ ساله) هم انتخاب شوند، با توجه به قیمت آنها که معادل نصف جوجه ها عرضه می شوند، چندان مانعی ندارد و دیرتر اهلی شدن و سخنگوشدن آنها نسبت به جوجه ها را باید با توجه به قابلیت زنده ماندن و سخت جانی بسیار بیشتر آنها ارزیابی کرد. به هر حال برخی افراد بودجه زیادی برای خرید کاسکو ندارند. همچنین برای عموم این مسئله بسیار مهم است که بتوانند کاسکو را زنده نگهدارند. پس لااقل برای گروهی از مردم، می توان خرید چشم زردهای جوان را توصیه کرد که هم قیمت آنها معادل بودجه کم آن مردم است و هم ریسک مرگ و میر آنها بسیار جزیی است.

در بازار پرنده، هرچه کاسکوها جوان تر باشند، با قیمت بیشتری عرضه می شوند. به طوری که چشم سیاه­ها گران ترین و چشم زردها ارزان ترین هستند. لذا با توجه به مزایا و معایب هریک از گروه­های مذکور، هر فرد باید با توجه به بودجه ای که دارد و میزان آمادگی خودش در رسیدگی و مراقبت از کاسکو و شناخت کاسکو ، یکی از این گروه­ها و از گروه منتخب، یک کاسکوی مطلوب را انتخاب کند. امید است با توجه به اطلاعات فوق در زمینه شناخت کاسکو ، اولاً مردم خودشان یا با مشاورت فردی کاملاً مجرب به انتخاب و خرید کاسکو اقدام کنند. ثانياً اگر نظر فروشندگان را خواستند و سپس آن نظرات را با مندرجات من مغایر دیدند، تصورنکنند که فروشنده کاسکویی نامطلوب به آنها داده، زیرا این نظر آنهاست که فلان کاسکو با رنگ چشم فلان، سنش چنان است و هرگز بازور کسی را وادار به خرید کاسکوی موردنظرشان نمی کنند و هر کسی می تواند خودش انتخاب کند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج