0

گرده ­افشانی گیاهان در گلخانه و در قفس

گرده ­افشانی گیاهان در گلخانه و در قفس

در مطالعات اصلاح نباتات و گاهی به منظور پرورش بعضی از گیاهان در گلخانه لازم است از عمل گرده ­افشانی زنبور عسل بهره گرفت. بدین منظور می­توان کندوهای زنبور عسل را به داخل گلخانه منتقل نمود. تعداد کندوهای مورد نیاز بستگی به اندازه گلخانه، تراکم گل­ها و جمعیت کندوها دارد. باید توجه دشت که درگلخانه چون منطقه پرواز زنبورها محدود بوده و فعالیت آن­ها در فضای بسته انجام می­شود، تا حدودی در رفتار زنبورها اختلال مشاهده خواهد شد. دراین پست به بررسی گرده ­افشانی گیاهان در گلخانه و در قفس می پردازیم.

گرده­ افشانی گیاهان در گلخانه و در قفس

اغلب زنبورها روی شیشه­ ها خصوصاً در محل­هایی که نور بیشتری وجود دارد متمرکز شده و برای خارج از گلخانه تلاش می­نمایند. این گونه زنبورها معمولاً زنبورهایی هستند که فعالیت­های چرای در مزارع را انجام می­دهند زنبورهای جوان­تر که تازه به سن فعالیت چرای در مزارع رسیده ­اند روی گل­های موجود در گلخانه فعالیت می­نمایند. با توجه به این مطلب می­توان کندوهای زنبور عسل را در وسط روز که اکثر زنبورهای مسن چراکننده در خارج از کندو هستند به داخل گلخانه منتقل نمود.

برای محافظت زنبورها در داخل گلخانه و خصوصاً نگهداری آن­ها برای مدت طولانی باید ضمن فراهم نمودن شرایط محیطی مناسب مثل درجه حرارت، رطوبت و نور کافی برای طول روز، آب، شربت قند، گرده گل و یا خمیر غذای کمکی نیز برای آن­ها در نظر گرفت.

در صورتی که به علت حفظ شرایط گلخانه جهت نگهداری گل­های به خصوصی نتوان شرایط مناسب لازم برای فعالیت زنبورها را فراهم نمود، بدیهی است زنبورها به تدریج مرده و جمعیت کلنی کاهش خواهد یافت. در این صورت باید کلنی­ های ضعیف شده را از گلخانه خارج نموده و به جای آن­ها کلنی­ های قوی مستقر نمود.

گرده ­افشانی گیاهان در گلخانه و در قفس

برای استفاده از زنبور عسل جهت گرده­ افشانی در داخل قفس­ه های مخصوص مطالعات اصلاح نباتات، می­توان متناسب با اندازه قفس­ه ها کندوهایی با جمعیت­های متناسب را انتخاب و به داخل قفس منتقل نمود.

در این رابطه نیز به واسطه محدود بودن منطقه فعالیت زنبورها اختلالات اساسی در رفتار آن­ها به وجود خواهد آمد. بیشتر زنبورها در روی سطح توری قفس­ها متمرکز شده و به واسطه فعالیت زیاد برای خارج شدن از قفس بعد از مدتی بی حال شده و به زودی خواهند مرد. ولی زنبورهای جوان­تر روی گل­های فعالیت بیشتری از خود نشان خواهند داد. فراهم نمودن آن تمیز در زیر قفس جهت ادامه حیات و فعالیت بیشتر زنبورها بسیار اساسی است.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج