3

یاکریم و قمری (شکل ظاهری و زیستگاه)

قمری پرنده ای زیبا و خوش آواز به طول ۲۷ سانتی متر با بدنی نسبتاً لاغر و دم سیاه، با کناره های سفید که شاه­ پرهای آن رفته رفته از وسط به کنار کوتاه تر است، می باشد. و همچنین یاکریم پرنده ای است که بزرگتر از فمری می باشد که پرندهای زینتی و خانگی می باشد. در این مقاله به شکل ظاهری و زیستگاه قمری و یاکریم می پردازیم.

قمری

سطح پشتی قمری به رنگ خرمائی مایل به خاکی است که پرهائی سیاه در وسط آنها می باشد، و در کنار گردنش لکه ای مرکب از رگه های سفید و سیاه و رنگارنگ دیده می شود. گلو و سینه اش تقریباً صورتی است. پرنده ی نابالغ لکه های کنار گردن ناحیه گلو و سینه رنگ تقریباً صورتی ندارد. پرنده ی قمری جفت جفت یا به صورت گله های کوچک دیده می شود. پرواز تند و مستقیم و حرکات بال آن با تکان های شدید همراه است.

انواع قمری

١- قمری خاوری

قمری خاوری کمی از قمری معمولی بزرگتر و پر رنگ تر است. گردن این پرنده به رنگ های آبی روشن و خاکستری و پشتش دارای خال های ظریف است

۲- قمری خانگی

قمری خانگی حدود ۲۶ سانتی متر طول و طوق پهنی در جلو گردن دارد. سر و صورتش تقریباً صورتی با یک طوق پهن، خال خال سیاه و مسی رنگ در قاعده جلوئی گردن، چانه اش کم رنگ و شکم و پوش پرهای زیر دم آن سفید است. سطح پشتش خرمائی پررنگ است.

زیستگاه

زیستگاه آن در شهرها و روستاها است. در بوته زارها و درخت های مختلف لانه می سازد. پراکندگی قمری به طور کلی بومی و فراوان است. در تابستان ها زیادتر است.مخصوصاً در باغ های اطراف روستاها دیده می شود. موسم جفت گیری و تخم گذاری آن، از نوروز تا نیمه های تابستان ادامه دارد.

یاکریم

این پرنده ۲۷ سانتی متر طول دارد. تفاوتش با «قمری معمولی» در این است که دمش درازتر به نظر می رسد؛ سطح پشتی آن قهوه ای خاکی کمرنگ و یکدست است. در پشت گردن یک نیم طوق سیاه دارد. از زیر، سفیدی نیمه ی انتهایی دم سیاهش به شناخت آن کمک می کند و از رو، دم بسته ی آن با بقیه ی سطح پشتی هم رنگ است. سر و سطح شکمی آن کمرنگ تر و خاکستری رنگ تر است با جلای صورتی شرابی به خصوص در ناحیه ی سینه. سیاهی شاه پرهای نخستین با بقیه ی پر و بال آن تضاد خاصی دارد. چشم هایش قرمز رنگ است.

زیستگاه یاکریم

بیشتر در شهرها و مناطق روستایی دیده می شود. آشیانه اش را معمولاً روی درخت ها و گاهی در ساختمان ها می سازد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 4 امتیاز از مجموع: 4]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. Filiرض گفت:

    سلام خسته نباشید ، یه دو روزیه یاکریم روی شاخه ی درخت خونه ی ما بی حرکت مونده ، امروز بارون شدیدم بارید ولی دریغ از هیچ گونه حرکتی روی شاخه درخت موند میشه بگین عادیه یا نه ؟!

  2. خرخاکی گفت:

    بد بود خخخخخ

  3. محمد گفت:

    مطلب عالی،تشکر از مجموعه خوب شما

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج