1

آشنایی با لانه تخم گذاری و چوب خواب در پرورش مرغ محلی

لانه تخم گذاری مرغ محلی و چوب خواب مرغ محلی از دیگر تجهیزات مورد استفاده در واحدهای پرورش مرغ تخمگذار بومی است که نقش مهمی در کاهش شکستگی و آلودگی پوسته تخم مرغ دارد. تخم مرغ های مورد استفاده برای جوجه کشی، باید تنها از لانه تخمگذاری جمع آوری شوند و بهتر است از تخم مرغ هایی پراکنده شده بر روی بستر به دلیل آلودگی، برای جوجه کشی مورد استفاده قرار نگیرند.

لانه تخمگذاری

 مرغ ها بطور غریزی برای تخمگذاری محل خاصی را انتخاب می کنند بطوریکه بعد از آن که چند بار در جایی تخم می گذارند به همان مکان برای تخم گذاری های بعدی عادت می­کنند. لذا برای کاهش شکستگی تخم مر و پاکیزگی پوسته تخم مرغ لازم یک هفته قبل از شروع تخم گذاری نسبت به قرار دادن لانه تخم گذاری مرغ محلی در محل های مناسب اقدام گردد. کف لانه ها بهتر است با استفاده از تراشه چوب و یا کاه پوشیده شود. به ازای هر ۵ تا ۸ قطعه مرغ تخمگذار یک لانه تخمگذاری به طول و عرض ۳۰ سانتیمتر و به ارتفاع ۲۵ سانتیمتر در کنار دیوارهای طولی و انتهای سالن و در ارتفاع ۶۰ سانتیمتری کف بستر نصب نمود. این لانه ها را بهتر است با ورق گالوانیزه و بصورت شیب دار ساخت. برای ورود راحتتر مرغ به درون لانه بهتر است که جلوی لانه (به فاصله ۱۰ سانت از لانه) سکوی پرواز نصب شود.

لانه تخم گذاری مرغ محلی1

چوب خواب (Perch)

مرغها بصورت غریزی علاقه زیادی به استراحت در مکان هایی بالاتر از سطح زمین دارند. در پرورش نیمچه و با مرغ بومی بر روی بستر، با استفاده از چوب خواب در کف سالن می توان مکان مناسبی برای استراحت و آسایش مرغها فراهم می آورد و نصب چوب خواب بر روی بستر باعث کاهش چشمگیر نو کک زدن و وقوع کانیبالیسم در گله و بهبود عملکرد پرنده می شود.

تحقیقات صورت گرفته نشان دهنده اهمیت زیاد ارتفاع این چوب خواب ها از کف بستر است به نحوی که چوب خواب هایی که در ارتفاع ۷۰ سانتیمتری از کف سالن قرار دارند نسبت به ارتفاع ۴۵ سانتیمتری اثر قابل ملاحظه­ای دارد. این چوب خواب مرغ محلی بصورت دو طرفه بوده و دارای ۷ ردیف برای استراحت نیمچه هاست. طول این چوب خواب ۲ متر و به عرض و ارتفاع 5/1 متر است. برای هر نیمچه می توان ۱۵ سانتیمتر فضا در نظر گرفت. برای ساخت این چوب خواب می توان از چوبو یا پروفیل با عرض ۳ سانتیمتر استفاده نمود. با توجه به اینکه این چوب خواب دارای هفت ردیف است مجموعة برای استراحت ۹۳ نیمچه کافی می باشد.

تعداد ردیف × فضای مورد نیاز برای هر نیمچه ÷ طول هر ردیف چوب خواب = نیمچه (قطعه)

۹۳ = 7×15÷۲۰۰ = نیمچه (قطعه)

برای مرغ های بالغ میزان فضای لازم برای هر مرغ را ۲۵ سانتیمتر در نظر گرفته می شود.

۵۶ = 7×25÷۲۰۰ = مرغ (قطعه)


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 3 امتیاز از مجموع: 4]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. Shabnam گفت:

    سلام. به نوبه خودم تشکر میکنم از اطلاعات خوبی که در اختیارمون میگذارید. ازش استفاده میکنیم و دعاگوتون هستیم.

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج