0

استرس گرمایی در بوقلمون و راه های کاهش آن

مسأله استرس گرمایی در بوقلمون پرورش طیور یک مشکل جدی است. در یک هوای بسیار گرم، مرگ و میر بوقلمون و کاهش تولید قابل مشاهده است.در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

درچه دمای استرس گرمایی به وجود می آید ؟

 معمولاً هر گاه که دمای محل پرورش بوقلمونها از ۲۷ درجه سانتی گراد فراتر رود استرس گرمایی بروز می کند.
البته در این میان باید اثر رطوبت را نادیده گرفت و همیشه بایستی به گزارشات هواشناسی در مورد افزایش دما و رطوبت تواماً توجه داشت.
توجه داشته باشید که دمای بالاتر از ۲۷ درجه سانتی­گراد می تواند باعث کاهش مصرف خوراک و در نتیجه کاهش دریافت انرژی و پروتئین گردد که این امر نیز به نوبه خود اثرات منفی بر روی وزن تخم، کوچک شدن اندازه آن و کاهش کیفیت پوسته خواهد داشت.

دمای بدن بوقلمونها در حدود ۴۲ – ۴۱ درجه سانتیگراد است حال اگر دمای محیط از این دما بالاتر رود، اتلاف گرمای بدن آنها متوقف شده و حتی مقداری گرمای اضافی هم به بدن آنها تحمیل می گردد با ادامه این روند هنگامیکه دمای بدن بوقلمونها به ۴۶ درجه سانتی گراد برسد آنها خواهند مرد.
در این هنگام و زمانیکه جلو گیری از به وقوع پیوستن تمامی آثار سوء استرس گرمایی امکان پذیر نیست، چند اقدام مدیریتی می تواند وضعیت را اندکی بهبود بخشد که در ادامه به بخشی مسائل استرس گرمایی در بوقلمون و راه های کاهش آن از آنها اشاره می کنیم .

کمک به بوقلمونها برای مقابله با استرس گرمایی

گیاهان و علف هایی را که اطراف ساختمان می رویند کوتاه کنید، چرا که آنها مانع از حرکت و جریان یافتن هوا به سمت ساختمان می شوند.
کاشتن درختان بلند و پر شاخ و برگ به طرز موثری مانع از تابش مستقیم آفتاب می شوند اما توجه داشته باشید در جایی کاشته شوند که مانعی بر سر راه جریان هوا نباشند.
ساختمان ها باید طوری ساخته شوند که پرندگان از تابش مستقیم نور در امان باشند. (به طور مثال ساختمان ها را شرقی – غربی بنا کنید).
 بهره گیری از جوش شیرین در داخل دان و نیز بهره گیری از ترکیبات حای ویتامین ث در آب و دان و هم­چنین استفاده از ترکیبات حاوی بتائین نیز توصیه می گردد.

خنک کردن به روش تبخیر

این کار با استفاده از آب افشان های ساده سقفی صورت می گیرد.
این وسایل به روش های گوناگون قابل نصب در ساختمان محل پرورش هستند.
دستگاه های مه ساز که با فشار بالا و حجم کم کار می کنند نیز قابل استفاده­اند.
توجه داشته باشید که در صورت استفاده از این سیستم، پیش از شروع گرما از سلامت و پاکیزگی وسائل اطمینان حاصل کنید.

توضیح : میزان خنک شدن هوا با استفاده از روش خنک سازی با تبخیر به میزان رطوبت نسبی هوای ورودی بستگی دارد بدین معنی که هر چه هوا خشک تر باشد میزان تبخیر بیشتری صورت گرفته و در نتیجه هوا خنک­تر خواهد شد.

استرس گرمایی


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 6 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج