0

اهداف کبوترداری(تولید گوشت،تخم،فضولات و مسابقه…..)

اهداف کبوترداری(تولید گوشت،تخم،فضولات و مسابقه.....).jpg

در عصر کنونی که انبوه ماشین ها جایی برای نفس کشیدن و تفریح و سرگرمی برای اغلب ساکنین شهرهای بزرگ باقی نگذاشته و انسان امروزی به طور روزافزون از ماهیت طبیعی خود دور شده و به همین دلیل مشکلات روحی روانی و عصبی رواج پیدا کرده است، نگهداری بهداشت از یک نوع پرنده مورد علاقه و مناسب بودجه مالی خانواده ها می تواند تاحدودی انسان را با طبیعت خود آشنانگه دارد و به نظر می رسد که مسئولین ورزشی کشور، جادارد که مسابقات پرندگان زینتی را نیز در بین سایر ورزش ها موردی این گونه مسابقات همچنان بدون متولی و بدون حمایت باشند، انواع مسائل مربوط به آنها نیز همچنان بدون متولی خواهند ماند. در مقاله های قبلی در مورد تاریخچه پرورش کبوتر بررسی شد در این پست می خواهیم اهداف کبوترداری از جمله تولید گوشت ، تولید کود ، ایجاد سرگرمی و غیره می پردازیم.

اهداف کبوترداری

(1) تولید گوشت و / یا تخم

برحسب نژاد، جوجه کبوترها در سن ۳۰ روزگی به وزن ۲۵۰ تا ۶۵۰ گرم می رسند. در این سن، گوشتی لذید و مطبوع دارند. گوشت جوجه کبوترها حاوی پروتئین قابل هضم، آب، ویتامین­های گروه B و فسفر بیشتری از گوشت کبوترهای بالغ و مسن است. گوشت جوجه کبوترها تردی خاصی دارد و به سهولت در معده انسان هضم می شود و به همین دلیل مصرف آن برای افراد بیمار توصیه می شود. البته باید دانست که این خصوصیات ویژه جوجه کبوترها نبوده و در مورد گوشت تمام پرندگان و حیوانات صادق است. به عبارت دیگر، هرچه حیوان یا پرنده مسن تر باشد، کیفیت گوشت آن پایین تر خواهد بود.

(۲) تولید فضولات کبوتر به عنوان کود زراعی

اگرچه امروزه به طور عمده از کودهای شیمیایی در باغداری و زراعت استفاده می شود و در خصوص استفاده از کود حیوانی، عموماً کود مرغی، کود گاوی و کود گوسفندی مد نظر است، اما کود حاصل از تجمع فضولات کبوترها نیز کودی بسیار غنی از لحاظ ازت است و در صورت موجود بودن، به خوبی برای تقویت خاک باغچه، باغ یا زمین قابل استفاده است. هر کبوتر نگهداری شونده در قفس، سالانه ۵ کیلوگرم کود تولید می کند، در حالی که کبوترهای آزاد، مثل کبوترهای چاهی حدود 5/2 کیلوگرم کود در آشیانه خود تولید می­کنند و مابقی فضولات آنها معمولاً در جاهایی خارج از آشیانه تخلیه می شود.

(۳) ایجاد سرگرمی

کبوتر پرنده ای بسیار زیبا، نجیب، بی آزار و آرامش بخش است و به سهولت با انسان خو می گیرد. به همین دلیل برخی افراد نگهداری کبوتر را به عنوان سرگرمی مورد علاقه خود انتخاب می کنند. از یک جفت کبوتر، ممکن است سالیانه تا ۱۳ جوجه تولید کرد. بنابراین، سرگرم شدن با کبوتر، نظاره کردن پرواز زیبای کبوترها و جوجه­کشی از کبوترها می تواند سرگرمی سالم و مناسبی برای اقشار سنی مختلف باشد.

(۴) مسابقه

قدرت جهت یابی کبوتر بسیار قوی است و با چنین توانایی، می تواند جهت و محل آشیانه خود را از فاصله های بسیار دور مشخص و پروازش را در جهت رسیدن به مقصد با آشیانه خود تنظیم کند.

نگهداری از کبوترهای مسابقه در اروپا و آمریکا علاقه مندان فراوانی دارد. در مسابقات کبوتر پرانی، معمولاً عدهای کبوترهای خود را به نقطه ای در فاصله معین از محل زندگی خود می برند و در آنجا با شروع مسابقه کبوترها را رها می کنند و هر کبوتری که زودتر به آشیانه خود رسید، برنده مسابقه خواهد شد. البته مسابقه کبوتر پرانی در هر کشور و شاید در هر شهری شکل خاص خود را ممکن است داشته باشد.

کبوترهای مسابقه را به ویژه از چند روز قبل از مسابقه با جیره غذایی بسیار مقوی تغذیه می کنند تا ذخایر مواد غذایی در بدن آنها به حداکثر برسد و بتوانند با انرژی فراوانی که به صورت چربی در بدنشان ذخیره شده است، طول مسیر پرواز را در کمترین زمان ممکن طی کنند. در ایران مسابقات کبوترپرانی تحت عنوان «گرو بستن» از قدیم الایام رایج بوده و با همین مسابقات بوده است که تاکنون نگهداری از کبوتر در کشور ما به شکلی جالب توجه و مورد علاقه برخی افراد حفظ شده است.

اگر میزان ایجاد سرگرمی با انواع مختلف پرندگان زینتی و نقش چنان سرگرمی ها در حفظ سلامت روان مردم مورد ارزیابی قرار گیرد، این نتیجه حاصل خواهد شد که شاداب ماندن برخی از مردم علاقه مند به نگهداری از پرندگان زینتی، اگر بیشتر از بسیاری از ورزش ها نباشد، کمتر نخواهد بود، ضمن آن که همدمی با پرندگان زینتی موجب نزدیک شدن انسان به ماهیت طبیعی انسان بودنش، سلامت روح و روان و عاطفی بار آمدن می­شود.

اهداف کبوترداری

(۵) نامه رسانی

کبوترهای نامه بر از لحاظ قابلیت تشخیص مقصد، توانایی بیشتری از سایر کبوترها دارند. به همین دلیل، کبوترهای نامه بر از جثه بزرگ تر و ذخایر چربی بیشتری برخوردارند. کبوترهای نامه بر در طول مسیر پرواز که ساعت ها و گاه چند روز به طول می انجامد، نامه یا محموله خود را با سرعت بیش از ۸۰ کیلومتر در ساعت به مقصد می­رسانند. این کبوترها در طول مسیر پرواز، از ذخایر انرژی بدن خود که به صورت چربی است، استفاده می­کنند. نامه رسانی توسط کبوترهای نامه بر در گذشته های دور یکی از اهداف اساسی پرورش کبوترها بوده و بزرگان هر کشور، نامه­های خود را توسط کبوترهای نامه بر ارسال می کردند. این موضوع به ویژه در جنگ­ها کاربرد فراوانی داشت و امروزه نیز از این کبوترها در برخی از کشورها برای حمل سريع محموله های دارویی، نمونه های خونی و یا استفاده های خلاف قانون؛ مثل حمل مواد غیر مجاز به عمل می آید.

(۶) کبوترداری به عنوان یک شغل

این امر کاملاً ممکن و عملی است، مشروط به این که کبوتردار باسواد باشد و بتواند از کتب علمی به خوبی استفاده کنند. معمولاً هرچه افراد بی سوادتر باشند، به محض پیداکردن ذره­ای تجربه در مورد هرکار، دیگر خدارا بنده نیستند، چه رسد به آنکه کسی را در چنان کاری قبول داشته باشند. این افراد چون هیچ نمیدانند، وقتی به صورت تجربی با الفبای یک کار آشنا می شوند، خیال می کنند به انتهای آن علم رسیده و دیگر هیچ دکتر و مهندسی را در مقابل اطلاعات غالباً بی اساس خود قبول ندارند.

به همین دلیل اینها برای همیشه عقب می مانند. اما کسانی که تواضع داشته باشند و علاقه مند یادگیری باشند و حد و مرز خودشان را بشناسند و بفهمند که ملانرفته نباید مکتب باز کنند، آمادگی پذیرفتن علم را دارند، می فهمند که کتاب­ها حاصل زحمات ده­ها، صدها و هزاران دانشمند در طول تاریخ است. لذا به هر میزانی که یک شخص به علم و احترام به افراد عالم اعتقاد داشته باشد.

می تواند به علم روز و یافته های جدید علمی و تحقیقاتی دسترسی پیدا کند و قطعا چنین افراد اگر کبوترداری هم کنند، با سرعت به تمامی زوایا و فنون آن آشنا می شوند و با علم و تفکر علمی قادر خواهند شد که با کبوترداری به عنوان یک حرفه ارزشمند، در آمد خوبی هم به دست آورند. جالب توجه این است که ممکن است یک کبوتردار پرادعا و بی محتوا با ۵۰۰ جفت کبوتر، نتواند درآمدی داشته باشد که یک کبوتردار اهل علم با فقط ۵ جفت. بنابراین اگر کبوترداران و علاقه مندان کبوترداری بخواهند از نگهداری کبوتر به عنوان یک شغل خوب و پر درآمد استفاده کنند، کافی است به اندازه کافی مطالعه کنند و اگر غرور بی جا دارند، کنار بگذارند و از افراد علمی اهل فن کمک بگیرند و در اصلاح نژاد گله خود بکوشند و اساساً كبوترداری را به صورت علمی انجام دهند، نه به روش سنتی.

اهلی کردن کبوتر برای پرورش بهتر است که جوجه کبوترها را از ۴۰ روزگی به بعد خریداری کرد و در آغاز طی یک دوره بیست روزه، آنها را به پرواز های کوتاه مدت که شامل پرواز و فرود بر بالای بام است، عادت داد. سپس پروازهای دراز مدت در آسمان را به آنها آموزش داد و در خلال ۲۰ تا ۳۰ روز طول مدت پرواز را به تدریج افزایش داد تا این که از مهارت پرواز کبوترها اطمینان حاصل شود. در این مرحله باید از مخلوط کردن ک دیگران پرهیز کرد. بعد از این مرحله است که پرورش دهنده می تواند به فکر کبوترهای غریب باشد، بدین گونه که کبوترهای خود را با کبوترهای دیگران پرواز می­دهد، سپس جهت جلب کبوترهای غریب، کبوتر ماده ای را که بال هایش چیده شده بر روی پشت بام رها می کند تا کبوترهای نر غریب را مجبور به فرود می کند.

کبوترهای غریب را باید پس از صید کردن به مدت ۲-۳ روز در کنار یک کبوتر ماده زندانی کرد تا دو کبوتر با هم آشنا شوند و با هم انس و الفت گرفته و جفت گیری کنند. پس از این مرحله، چنانچه کبوتر نر غریب هنگامی که با کبوترهای دیگر به پرواز در آمد بخواهد فرار کند، مربی باید جفت ماده اش را که بالاهایش قیچی شده، دوباره روی پشت بام رها کند تا کبوتر نر از بالا جفتش را ببیند و به سوی آن فرود آید. باید توجه داشت که این کبوتر را نباید از جفتش جدا کرد، زیرا در این صورت به جایگاه قبلی خود باز خواهد گشت. اما اگر میان دو کبوتر یاد شده، آمیزشی صورت بگیرد و جوجه در آید کبوتر نر دیگر به جایگاه قبلی خود باز نخواهد گشت، زیرا در مکان جدید صاحب بچه شده است.

مربیان کبوتر باید این پرندگان را از برخی حیوانات محافظت نمایند؛ از جمله گربه ها که دشمن سرسخت کبوترها به شمار می آیند، زیرا گوشت کبوتر، برای گربه ها خوشمزه تر از هر گوشت دیگر است. از دشمنان دیگر کبوتر، پرندگان شکاری مانند شاهین، قرقی و قوش هستند که البته در شهرها کمتر دیده می شوند. این پرندگان معمولاً در هنگام پرواز به کبوترها حمله می کنند و آنها را به زمین می کشانند، سپس با چنگال های قوی خود کبوتر را می­درند و می خورند.

در هنگام خرید کبوترهای جدید، افراد با تجربه ترجیح می­دهند کبوترها را از مناطق دور دست خریداری کنند تا احتمال بازگشت آنها به موطن اصلی خودشان کمتر باشد. باید توجه داشت که کبوترها از حس شناسایی قوی برخوردارند که می تواند آنها را به موطن اصلی شان راهنمایی کند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 3 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج