0

بررسی تعداد تغذیه گوساله در روز و تغذیه گروهی آنها

تعداد تغذیه گوساله در روز

تغذیه گوساله با مایعات (چه شیر، شیر دوره انتقال و یا جایگزین شیر) معمولاً وقت گیر است و نیروی کار زیادی می طلبد. این مطلب می تواند برای برخی از پرورش دهندگان گاو شیری هزینه قابل توجهی داشته باشد، به ویژه اگر در آن مزرعه از لحاظ نیروی کار کافی مشکل وجود داشته باشد. به علاوه خوراک دهی گوساله ها نیازمند انتقال شیر یا به دست آوردن شیر یا جایگزین شیر به صورت دو بار در روز، ذخیره شیر و یا مخلوط کردن جایگزین شیر می باشد. در این پست به بررسی تعداد تغذیه گوساله در روز و تغذية گروهی گوساله ها می پردازیم.

آیا می توان گوساله ها را یک بار در روز تغذیه کرد؟

یک روش برای بهبود بازده نیروی کار در مزارع پرورش گوساله کاهش دادن تعداد خوراک دهی­های روزانه از دوبار در روز به یک بار در روز می باشد. در بسیاری از موارد مقدار شیری که به صورت یک بار در روز در اختیار گوساله قرار می گیرد همان مقداری است که به صورت دوبار در روز در اختیار گوساله قرار می گیرد. به عنوان مثال بسیاری از گوساله های هلشتاین در ایالات متحده معمولاً با 9/1 لیتر جایگزین شیر به صورت دوبار در روز تغذیه می شوند. در هر بار خوراک دهی حدود ۲۲۵ گرم پودر جایگزین شیر استفاده می شود. وقتی که خوراک دهی به صورت یک بار در روز انجام گیرد مقدار خوراک 8/3 لیتر جایگزین شیر بوده که حاوی حدود ۴۵۰ گرم پودر جایگزین شیر می باشد. برخی مطالعات بیان کرده اند که مقدار مواد جامد دو برابر می شود ولی مقدار مایع کاملاً دو برابر نمی شود (۳/۳ ليتر).

به طور معمول یک بار شیردهی یا جایگزین شیر در نوبت خوراک دهی صبح انجام می گیرد. اگر گوساله ها برای هر مدتی به صورت دو بار در روز خوراک دهی شده اند، وقتی که به گوساله ها یک بار در روز خوراک می­دهید باید منتظر شنیدن «شکایت» قابل توجهی از طرف آنان باشیم! بسیاری از پرورش دهندگان یک بار در روز خوراک دهی نمی کنند چرا که گوساله ها بسیار بی قراری می کنند.

خوراک دهی به صورت یک بار در روز چه تأثیری بر گوساله دارد؟

از نظر قابلیت هضم و میزان رشد، به نظر می رسد که خوراک دهی به صورت یک بار در روز در مقایسه با خوراک دهی به صورت دو بار در روز تأثیر معنی داری ندارد. پژوهشگران در انگلستان دریافتند که دفعات خوراک دهی (۱، ۲، ۴ یا ۶ بار در روز) زمانی که گوساله ها زیر ۲۸ روز سن داشتند، تأثیری بر روی سرعت رشد یا بالانس انرژی نداشت. به علاوه Brinton و Hopkins (۱۹۹۷) بیان کردند که میزان افزایش وزن زمانی که گوساله ها تا قبل از از شیر گیری در سن ۲۸ روزگی به صورت یک بار در روز 8/3 لیتر شیر کامل تغذیه شدند در بهترین حالت بود.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که پژوهشگران در این تحقیقات از شیر کامل یا جایگزین شیری استفاده کردند که حاوی کازئین بود و در شیردان لخته می شود. کازئین لخته شده به صورت آهسته آزاد می شود و تأمین کننده منبعی از مواد مغذی است که به صورت پیوسته در طول روز مورد استفاده قرار می گیرد. این مطلب که آیا استفاده از جایگزین شیرهای جدید که از پروتئین آب پنیر (که در شکمبه لخته نمی شوند) استفاده می کنند جریان مشابهی از مواد مغذی را زمانی که خوراک دهی به صورت یک بار در روز انجام می­شود تأمین خواهد کرد، مشخص نیست.

عدم لخته شدن شیر در شیردان ممکن است باعث یک دوره فقدان مواد مغذی در طول شب گردد. با این حال استفاده از شیر کامل یا شیر حذفی در سیستم خوراک دهی به صورت یک بار در روز خوب عمل می­کند.

خوراک دهی به صورت یک بار در روز به گوساله ها، زمانی که به صورت مناسب انجام گیرد می تواند باعث کاهش هزینه های نیروی کار گردد. نکته آخر که باید به آن توجه شود این است که گوساله ها به مدیریت کلی و گله­ای حساسند؛ به عبارت بهتر تحقیق نشان می دهد که گوساله ها زمانی که به صورت متوالی تحت نظارت و بررسی قرار گیرند سالم تر هستند. در حالیکه خوراک دهی به صورت یک بار در روز ممکن است تأثیر معنی داری بر روی قابلیت هضم مواد مغذی نداشته باشد، اما کاهش دفعات مشاهده گوساله ها می تواند منجر به افزایش مشکلات سلامت آنها گردد. هر چند، کاهش تعداد دفعات خوراک دهی ممکن است باعث کاهش هزینه نیروی کار گردد، اما افزایش بیماری و تلفات ناشی از کاهش مشاهده گوساله ها باعث افزایش هزینه ها می شود.

تغذيه گروهی گوساله ها

پرورش گوساله کاری است که نیازمند فعالیت زیاد است. از فراهم نمودن خوراک و محل مناسب زندگی گرفته تا درمان بیماری ها و از شیر گرفتن گوساله ها همگی وظیفه یک پرورش دهنده است و با افزایش تعداد گوساله ها کار پر مشغله ای خواهد بود. با وجود این مسائل برخی افراد ترجیح می دهند که گوساله ها را به صورت گروهی تغذیه کنند. روش های سنتی و روش­های نوین (با استفاده از کامپیوتر) در شیردهی گوساله­ها چندین سال است که در نیوزلند و اروپا استفاده می شود و اخیراً در آمریکا پرورش دهندگان متوجه مزایای گوناگون این روش شده اند. قبل از استفاده از روش گروه بندی گوساله ها به جای تغذیه و پرورش انفرادی آنها باید با جنبه های مثبت و منفی این مسئله آشنا شد.

نگهداری گروهی گوساله ها می تواند بسیار مضر باشد و شاید بهترین دلیل آن تماس زیاد و نزدیک بودن گوساله ها به یکدیگر است. اگر یک گوساله دچار بیماری شود (ذات الریه، مشکلات گوارشی و …) امکان اینکه آنرا بوسیله تماس مستقیم یا تماس با مدفوع و ترشحات به گوساله دیگری منتقل کند، زیاد است. کاهش این ارتباط عمده ترین دلیل برای انتخاب پرورش انفرادی توسط مدیران گله ها طی دهه ۱۹۶۰ میلادی بود. تحقیقات در آن مقطع نشان می داد که با کاهش تماس های فیزیکی شیوع و انتقال بیماری­ها کاهش چشمگیری خواهد داشت. طی سالیان زیادی جدا کردن گوساله بیمار یکی از راه­های جلوگیری از انتقال بیماری بود. با پرورش گروهی گوساله ها این اصل مهم نقض می شود. بنابراین، نیازمند توجه بیشتر به مدیریت و بهداشت گوساله ها هستیم. همچنین از دیگر مضرات این روش مشکلات تغذیه شیر در این گروه هاست و زمانی که از تغذية گروهی گوساله ها استفاده می کنیم بهداشت می تواند مهم ترین مشکل ما باشد.

تعداد تغذیه گوساله در روز تغذية گروهی گوساله

اما تغذیه و نگهداری گروهی گوساله ها می تواند مزایایی نیز داشته باشد. این کار باعث می شود راندمان عملکرد کارگران افزایش یابد. اگر در مزارع با کمبود کارگر مواجه هستیم و یا برای کارگران تغذیه انفرادی گوساله ها مشکل است، استفاده از این روش را می توان پیشنهاد داد.

یک روش سنتی تغذیه ای طی سالیان درازی است که در نیوزلند موفق عمل کرده است. در این روش یک مخزن که سرپستان های مختلف (برای گوساله ها در سنین مختلف) به آن متصل است این امکان را فراهم می آورد تا همزمان گوساله ها به شیر دسترسی داشته باشند. شیر را می توان به طور محدود و یا آزادانه در اختیار گوساله ها قرار داد. مزایای این روش عبارتند از سادگی و سهولت انجام و همچنین هزینه اندک.

امروزه، دستگاه­های پیشرفته مجهز به کامپیوتر به عنوان ابزاری برای تغذیه گوساله ها در امریکا کاربرد دارد. این فیدرهای کامپیوتری به مدت ۸ هفته می توانند در تغذیه گوساله ها کاربرد داشته باشد و گوساله ها این امکان را دارند ۸ بار در روز تغذیه کنند (۵۰۰ میلی لیتر در هر وعده تغذیه)، در صورتی که یک گوساله امکان مصرف داشته باشد (یک بار در هر ۳ ساعت). این فیدر با امکان نرم افزاری که برایش طراحی شده مقدار جایگزین شیر لازم را داخل مخزن مخلوط کننده می ریزد. آب گرم (۵۰۰ میلی لیتر) به این پودر افزوده شده و مخلوط می گردد و این مایع در اختیار گوساله قرار خواهد گرفت و گوساله ها همیشه به این فیدر دسترسی دارند. در آزمایشی این گروه از گوساله ها با گوساله هایی که ۲ بار در روز بوسیله بطری پستانک دار تغذیه شدند بهتر از گوساله های گروه دوم بودند.

دلیل این تفاوت کاملاً مشخص نیست هر چند که شیر مصرفی در گروه استفاده کننده از فیدر کامپیوتر مشابه گروه دوم بود و مقدار کمتری استارتر نیز مصرف کرده بودند. سایر مطالعات نیز نشان داده اند که گوساله هایی که با فیدرهای کامپیوتری تغذیه شده اند مشکل لیسیدن همدیگر را ندارند و شاید دلیل آن دسترسی همیشگی آنها به سر پستانک ها باشد و در آزمایش فوق نیز همین نتیجه بدست آمده بود.

روش تغذية گروهی گوساله هزینه های کارگری کمتری برای پرورش دهندگان دارد. از طرفی دستاورد مهم استفاده از فیدرهای کامپیوتری اطلاعات مربوط به هر گوساله می باشد که شامل شماره گوساله، مقدار مصرف روزانه و… است. همیشه زمان کمی را برای بررسی وضعیت گوساله ها اختصاص می دهیم در صورتی که نباید فراموش کنیم که این گروه از دام ها نیازمند توجه و بررسی های بیشتری هستند چرا که در صورت وجود مشکل و مشاهده کاهش وزن با علائم بیماری باید سریعاً آنها را به جایگاه های انفرادی منتقل کنیم.

اگر هزینه های کارگری خیلی بالاست و در یک مزرعه تعداد زیادی گوساله باید تغذیه و مدیریت شوند لذا پیشنهاد می شود از روش تغذية گروهی گوساله استفاده شود. اما لازم به یادآوری است که با این کار مشکلات ما پایان نمی یابد و برای پرورش صحیح و موفقیت آمیز نیازمند دقت و تمرکز هستیم.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج