0

بیماری وبای ماکیان بلدرچین(علائم،پیشگیری،درمان)

بیماری وبای ماکیان بلدرچین

بیماری وبای ماکیان بلدرچین  تقریبا دراین پرنده به صورت حاد بروز می کند عامل این بیماری باکتری می باشد که می تواند به راحتی با انواع ضدعفونی کننده در پیشگیری از آن کوشید درادامه به طور کامل در مورد این بیماری در بلدرچین علایم ، پیشگیری و راه های درمان آن را بررسی می کنیم.

پاستورلوز (وبای ماکیان)

محل حمله و نقاط ایجاد جراحت

عامل این بیماری معمولاً سلول های خونی، کبدی، قلبی و مغز استخوان را برای حمله انتخاب می کند و در صورت مطالعه بخش های بعدی در این بیماری به خوبی خواهید توانست متوجه این موضوع شوید.

علائم کالبد شکافی

تقریباً در بلدرچین می توان مدعی شد که این بیماری بیشتر به شکل حاد بروز می کند که در این صورت می­تواند شامل جراحاتی مثل کبد بسیار آماس شده از خون که توسط نکروزهایی به شکل سر سوزنی منتهی شده است را مشاهده کرد لیکن علائم دیگری نیز وجود دارد که می توان به تخمدان های پرنده اشاره کرد و آن هم اینست که پس از ابتلای تخمدان ها می توان به فولیکول های بی قوام و در بسیاری از موارد ترکیده در محوطه شکمی یا رحم برخورد. که البته از جمله سایر نشانه ها که مربوط به سیستم گردش خون است سیاهرگ های پر خون آنورمال ناحیه شکمی، روده و گاهاً صورت متورم را می توان بر شمرد که در بلدرچین زیاد حائز اهمیت نمی باشد ولی علائم دیگری نظیر خونریزی های ملموس در غشاهای سروزی و اپیکارد، سنگدان، ریه ها و شش ها را شامل می شود.

بیماری وبای ماکیان بلدرچین1.jpg

عامل بیماری و روش های انتقال آن

عامل این بیماری باکتری، از خانواده گرم منفی ها به نام پاستورلا مولتی سیدا است که بر خلاف آن هیبت ترسناک بیماری اش بسیار ضعیف و حساس است و به راحتی توسط انواع ضد عفونی کننده های شیمیایی و یا نوری مثل نور خورشید و یا گرما از بین می رود این باکتری به تغذیه بسیار حساس است به صورتی که اگر از سلول های میزبان خود دور بماند پس از چند روز خواهد مرد و اگر خوش شانس باشد و در کنار برخی مواد آلی باشد نهایتاً چند هفته دیگر به زندگی آن افزوده می شود. پیرامون روش های انتقال این باکتری نیز باید این چنین گفت که به جز روش های تماس مستقیم این بیماری از راه لباس یا تجهیزات آلوده در سالن پرورش و یا تماس با سایر عوامل ناقل که شامل هر چیز دیگر می تواند باشد، منتقل می شود. در ضمن بسیار باید مراقب آب و غذای پرنده در هنگام شروع این بیماری بود.

علائم بالینی این بیماری

همان طور که پیش از این گفتیم، بیماری وبای ماکیان بلدرچین در صورتی که به شکل حاد بروز کند، هیچ گونه علائم خاصی را از خود بروز نمی دهد. به گونه ای که تنها می توان شاهد مرگ ناگهانی بلدرچین ها بود. البته ناگفته نماند که این بیماری علائم عمومی سایر بیماری ها نظیر بی اشتهایی، افسردگی و… را دارد. و در کنار این علائم نیز علائم اختصاصی هم می دهد که شامل یک اسهال بسیار آبکی سفید یا سبز با حالتی کف کرده که ناشی از موکوس است و ممکن است خونی باشد و همچنین ترشحات کم و بیش بینی و چشم می باشد که در هر صورت پرندگانی که دچار این عارضه شده اند یا خواهند مرد یا زنده می ماند. که در صورت زنده ماندن دچار نوع مزمن آن می­شوند که خود دارای علائم خاص خود می باشد.

تشخیص بیماری:

در هر بیماری پس از داشتن تاریخچه و انواع علائم بالینی یا کالبد شکافی می توان برای اطمینان بیشتر عامل بیماری را از پرنده جدا نمود و جهت این امر در این بیماری باید از نقاط مورد حمله و ایجاد جراحت شده نمونه­برداری کرد که قبلاً ذکر نمودیم و یا از سوآپ بینی کمک گرفت.

درمان و پیشگیری:

در بیماری وبای ماکیان بلدرچین نیز همانند سایرین در نظر داشتن نکات بهداشتی بهترین عامل کنترل کننده بیماری است ولی می­توان برای اطمینان بیشتر از واکسن زنده این بیماری نیز مدد جست.

در صورتی که پیشگیری های ما مؤثر واقع نشد و گله دچار بیماری شد، می توان از آنتی باکتریال هایی نظیر سولفاکينوکسالین، سولفامتازین و سولفامرازین استفاده کرد و ی آنتی بیوتیک هایی مثل کلراتتراسایکلین و اکسی تتراسایکلین را به خدمت گرفت.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج